Gå til innhold

Skifte bremseklosser og skiver

Ranger emnet


wester86

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Nå har fagfolk sjekka litt på bilen og sagt at alle bremseklossene og skivene MÅ skiftes. Har bestemt meg for å gjøre dette selv, ellers må jeg betale over 3000 for det. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg gjør det da... Har tatt et bilde her. Noen som har gjort det, og kan forklare dette på en enkel måte?

 

brems008.jpg

 

på forhånd takk

- Mazda 626 LX 93"

- Pioneer, MA-Audio, Boschmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

 

Nå har fagfolk sjekka litt på bilen og sagt at alle bremseklossene og skivene MÅ skiftes. Har bestemt meg for å gjøre dette selv, ellers må jeg betale over 3000 for det. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg gjør det da... Har tatt et bilde her. Noen som har gjort det, og kan forklare dette på en enkel måte?

 

brems008.jpg

 

på forhånd takk

 

 

 

Først må du av med kalipern! altså den som holder på bremsklossene! det gjør du med å skru opp 2 skruver på innsiden! etter du kanskje får opp de skruvene (:P) så stikker du et skrujern innimellom klossene for å vie ut litt! (rettere sagt ta inn bremsesylinderen så du får av kaliperen) så tar du umbrako-nøkkel og skur løs den ene skruven som holder skiva! så må du sikkert bruke en hammer i 1time for å løsne skiva! =) så er det bare å skifte skiva! lykketill! (tror iallefall det var sånn) =)

'93 Mazda RX-7 FD LHD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke press stempelet på noen som helst måte. du skal skru det helt inn til det ikke kommer lenger inn (men den skal fortsatt rotere). Når du da har montert de nye klossene dine og fått alt på plass skal du trykke hardt et par ganger på bremse pedalen og da skru stempelet seg ut av seg selv og håndbrekket justerer seg på calipperet. pass på at sporet på stempelet passer overens med tappen som står ut av klossen. du har vel ikke tilfeldigvis problemer med handbrekket også vel?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir sagt her så er jobben relativt enkel. Av med kalipter, ut med klossane, av med braketten kalipteren står på og deretter er det berre å håpe på at skiva er nokelunde laus på navet.

 

Gjorde eit forsøk på å skifte skivene framme på min i går, men hadde fått feil deler....:iconsm . Det som viste seg å by på mest utfordring for min del var å få laus braketten som kalipteren står på. Det var to skruer der som sat noke heilt vanvittig.

2008 Audi A5 3.0 TDI Quattro - til salgs!

x 2008 Audi A5 1.8 TFSI

x 2004 Audi A3 2.0TDI Ambition DSG

X 2003 Audi A3 2.0TDI Ambition

X 1994 Mazda 626 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk hjelp en av kammerat. Etter 20 slag med slegge fikk vi løs skruene bak kaliperen. Stempelet forann fikk vi pressa inn, mens bak måtte vi skru på en måte. Håndbreket funka ikke litt engang før jeg skifta dette, men nå er den perfekto :D

- Mazda 626 LX 93"

- Pioneer, MA-Audio, Boschmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har en voldsom piping i bremsene mine foran på venstre side. Jeg byttet bremseklosser, men nå er det egentlig bare værre. Så nå tenkte jeg å kjøpe nye calippere, men kan noen ved bruk av de bildene over fortelle meg hvor mye av selve greien som holder klossene på plass som er calipperen. Er det noe vedlikehold jeg kan gjøre for å unngå å skifte delen? Eller kanskje noe jeg kan teste for å se om det i det hele tatt er nødvendig?

 

Pipingen skjer ved venstresving, og av og til kontinuerlig, hyler ekstra når jeg bremser. Bremsene er spesielt varme etter en lang kjøretur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår