Gå til innhold

Får bilen på veien idag!

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Ellers kan det nevnes at hodet mitt syder og koker over av idéer, og hvis ikke jeg får begynt å teste ut noe av det, så kommer jeg til å klikke i vinkel! Frister nesten litt å renovere den rustne, gamle Volvo B20-motoren som står i bestemors garasje, bare for å innkassere viktig mekke-erfaring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en liten sak på siden...

 

Er det virkelig verdt å koste på en accord fra '87 såpass mye penger og tid?

 

Den har jo ikke akkurat potensialet til å bli superrask, beste veiegenskapene og sånne ting.

 

Sier bare dette fordi jeg gikk med mange tanker som du en stund selv før jeg fant ut at det ble for dumt å skyte masse penger inn i et prosjekt som uansett aldri blir så rått som pengesummen man skyter inn skulle tilsi.

 

Bedre da å kjøpe noe som har et stort potensiale og bygge videre på det. Får mer moro for samme penga da gitt.

 

200sx s13 f.eks er jo en billig bil med stort potensiale.. :)

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tekNetium; Halla gamle klassekompis, skulle bare nevne at Autospeed aldri har vært noe særlig. Har bare (!) dårlige erfaringer med dem, menneh, hvor lang tid tok det å få time hos NAF ?

 

Det tok under en uke, faktisk! To ganger på rad fikk jeg mulighet for time dagen etter, men kunne ikke ta de grunnet [insert grunn here]

 

Og AutoSpeed suger hardt og lenge. Har møtt flere folk som, i likhet med meg, pappa og deg, har BARE dårlige ting å si om dem. På tide med et oppslag i Byrunden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig verdt å koste på en accord fra '87 såpass mye penger og tid?

 

Den har jo ikke akkurat potensialet til å bli superrask, beste veiegenskapene og sånne ting.

 

Det er AKKURAT den mentaliteten jeg er ute etter å motbevise! "Alle" tenker jo akkurat sånn, og til slutt vil vi ende opp med samme bilen, alle sammen, og den hederlige Accorden vil stå spikret inn i huset mitt i form av spiker! :rolleyes:

 

Hvor kult hadde det vært hvis naboen på 50 ender opp med nøyaktig samme bil som deg? Sånn kan det jo være nå for tiden med Golf2 med 90fangere/RS-fangere og alle de andre 'helt vanlige bilene'.

 

For å konkludere: JA, visst faen er det verdt det! Å ha en UNIK bil er mere enn god nok grunn for meg! Det er nesten verdt det også selv om sleden er feilhjulsdrevet = ingen "Tromsø Drift Kings"-merke i bakruta på meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cax

 

 

:D Dagens Kommentar®

 

Hehe, ikke sant? :) Men den lakken Toyota bruker er bare så perfekt! Jeg har ikke sett bedre blålakk noen steder! En oppe i gata har en rundt 2000-mod Avensis stasjonsvogn, og det hender jeg spaserer opp dit bare for å skue den utrolige fargen på nært hold. Så pen er den, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

 

Det er AKKURAT den mentaliteten jeg er ute etter å motbevise! "Alle" tenker jo akkurat sånn, og til slutt vil vi ende opp med samme bilen, alle sammen, og den hederlige Accorden vil stå spikret inn i huset mitt i form av spiker! :rolleyes:

 

Hehe.

 

 

Skjønner hva du mener og både respekterer og setter pris på holdningen, men problemet er jo at man kan ende opp med å påkoste en bil forholdsvis mye uten å få mer igjen enn hva man hadde hatt om man hadde bytta bil.

 

Pluss at man da hadde hatt et helt annet potensiale, følelsen av ny bil, dyrere forsikring (:rolleyes:) og litt sånn.

 

Pluss at man kanskje får akkurat hva man vil, bakhjulstrekk f.eks.

 

Sier ikke at du ikke bør gjøre dette, sikkert kult å få det gjort.

 

Men det har ikke så mye med mentalitet å gjøre som det har med rent praktiske hensyn å gjøre. EN motor som kommer med ~170-200hk kommer du lenger med for samme sum penger.

 

Første 15-20 hestene pleier å være ganske billige, neste 25-30 koster en god del mer og så blir det fort veldig dyrt.

 

Feil å si at det blir akkurat det samme på alle slags biler, men sånn generelt sett da.. så la oss si du har en bil med 180hk fra før.. opp til 200hk uten å bli fattig? Null problem.

 

Så har vi accorden.. hva har den for noe? 130?

 

Da kommer du til ~150hk før det blir dyrt.

 

Skjønner du hva jeg mener? :) :)

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, instruksjonboka sier 122 hk @ 5500, og 166 nm @ 5000, og målet er i første rekke 200 nm på framhjula, *HVIS* det blir noe av dette prosjektet. Bruker forresten nm med vilje, siden hestekreftene i en bil er 100% uvesentlig (nm er det man FØLER når man trår på gassen = bilen går så godt som nm tilsier), kilde: http://www.t04r.com/techtorquevshpprimer.html - har tro på det som står der, og det stemmer i praksis også.

 

Uansett om det ikke blir noe styling/felger/osv, så vil jeg turbokonvertere bilen i all hovedsak for å lære! Hvis noen tviler på at man lærer noe av et sånn prosjekt, så ser jeg meg nødt til å heise "the almighty flag of BS".

 

Dessuten hadde det vært gøy å se hvor langt man kommer med en nyrenovert Hondamotor fra 1987 - bare for å konstatere at ingeniørene hos Honda er verdens beste :)

 

Altså, til en turbokonvertering trenger man slett ikke så mye:

-eksosmanifiold

-turbo (doh)

-intercooler

-trykkrør

-dumpventil (trenger egentlig ikke, men bare en amatør ville kjøre uten :) )

+et system som gir mere bensin etter ladetrykket (bensintrykksregulator, kanskje)

 

Uansett, hvis jeg ender opp med å bare kunne lade 0,2 pga banking, så må jeg senke komp/kjøle innsugslufta ytterligere, og holde på sånn utover til noe raser, og så reparere og trimme ned 10%, og kjøre videre, glad og lykkelig med nye kunnskaper i bagasjen :)

 

Ang. turbokonvertering: Dette er noe jeg har drømt om hver dag siden jeg var 14-15, og først begynte å interresere meg for bil. Dette er også et av delmålene med hele livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår