Gå til innhold

Enda et felgspørsmål Polo 9N. OZ classe til Polo.

Ranger emnet


chriscross

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

For snart et år siden anskaffet jeg meg min første relativt nye bil, 04mod. svart perle metallic Polo, 1.2(65hk). Billig å kjøre for studenter som meg:). Det ville vært gøy å få ned konebilfaktoren noe uten at jeg har tenkt å ruinere meg på tuning prosjekter.

Har fått tilbud på OZ classe felg, 8x17" med OK gummi til rundtk 9,5k. Profilen vil være 205/45/17 hvis jeg ikke tar feil. Vil vel se litt strekt ut på felgen. Alt er nytt fra forhandler, dette skal være en god deal på overligger felger. Ser at det er lite andre 8x17 felger til polo rundt omkring, men regner med at dette vil se tøft ut. Så til spørsmålene mine, som jeg ville vært svært takknemmelig hvis noen kunne svare på.

1: Er dette lovlig, og vil denne felgpakken subbe? Er ikke interessert i å herpe på bilen?

2:Vil dette se helt på trynet ut uten senkesett? Senkning ca. 3cm er neste på programmet, tar det i løpet av sommeren

3:Har andre noen erfaringer med overnente kombinasjon? Gjerne også linker til bilde av det.

4:Vil dette føre til betydelig dårligere prestanda på bilen? Og hva skjer med kjøreegenskapene? Er innstillt på endel mere risting, håper på veigrepet blir endel bedre i svinger. Blir aksellereasjonen håpløs etc.? Vet den ikke er topp fra før:)

 

Tusen takk.

 

Chris.

 

Bilinteressert, men så langt ikke så veldig praktiserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok oppleve en del sporing, hvis jeg ikke tar helt feil...(!?)

 

Altså er det om å gjøre å holde godt på rattet når du akslererer, så du ikke sporer av gårde kåre over i motsatt kjørebane ;)

 

Det kunne jo vært stilig med de felgene og dimm'en, og ikke minst senket konebilfaktoren betraktelig!! Hehe

Men om det er lovlig har jeg null peiling på desverre!

Forhandleren BURDE ikke selge deg noe som han ikke kan garantere for at er lovlig, i så tilfelle er det en skikkelig useriøs forhandler!

Du kan ringe til Møller og høre med dem.. Hvis dem i det gode hjørnet, så vil du få svar, hvis ikke... :p

Evt. Ringe litt rundt og høre med andre dekkfohandlere og spørre om de har en oversikt over hvor store dekk og felger som er lovlige på din bil. Om du får mange forskjellige svar så ville jeg sjekka det nærmere med Møller...

 

Til sammenlikning er den største tillatte dim på Polo 6N 195/45-15, MEN hvis man ikke har servo kan man lovlig glede seg over 195/40-15....

Der er det kun rullediameteren som avgjør.. Den blir feil når du kommer helt opp i 16" felg..

 

Så klart, det går an å stille inn speedo'n på nytt og få bilen godkjent av biltilsynet.. Alt går jo an! Lykke til! :D

Her skulle det vært en link til min prosjekttråd. Men jeg har ikke hatt tid til å lage en prosjekttråd. Men det er tanken som teller, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar gutta!

 

Felgene kommer på 07.00 imorgen tidlig, gleder meg!

 

Skulle gjerne hatt litt mere info og erfaringer rundt dette, men det burde bli bra. Spent på om det blir seende svært merkelig ut før jeg får tatt meg rå for senkning, kjører ski på fjellet omtrent hele vinteren så økonomien er ikke den beste.

 

chris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenlikning er den største tillatte dim på Polo 6N 195/45-15, MEN hvis man ikke har servo kan man lovlig glede seg over 195/40-15....

 

OT, men du får godkjent 195/40-16 og 215/35-16 på Polo 6N/6NF

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok oppleve en del sporing, hvis jeg ikke tar helt feil...(!?)

 

Altså er det om å gjøre å holde godt på rattet når du akslererer, så du ikke sporer av gårde kåre over i motsatt kjørebane ;)

 

Det kunne jo vært stilig med de felgene og dimm'en, og ikke minst senket konebilfaktoren betraktelig!! Hehe

Men om det er lovlig har jeg null peiling på desverre!

Forhandleren BURDE ikke selge deg noe som han ikke kan garantere for at er lovlig, i så tilfelle er det en skikkelig useriøs forhandler!

Du kan ringe til Møller og høre med dem.. Hvis dem i det gode hjørnet, så vil du få svar, hvis ikke... :p

Evt. Ringe litt rundt og høre med andre dekkfohandlere og spørre om de har en oversikt over hvor store dekk og felger som er lovlige på din bil. Om du får mange forskjellige svar så ville jeg sjekka det nærmere med Møller...

 

Til sammenlikning er den største tillatte dim på Polo 6N 195/45-15, MEN hvis man ikke har servo kan man lovlig glede seg over 195/40-15....

Der er det kun rullediameteren som avgjør.. Den blir feil når du kommer helt opp i 16" felg..

 

Så klart, det går an å stille inn speedo'n på nytt og få bilen godkjent av biltilsynet.. Alt går jo an! Lykke til! :D

 

Jeg hadde 6N som jeg fikk godkjent 7.5x16 ET 35 205/40-16 i vognkortet.

-89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker)

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss.... :o

Da praktiserer ikke biltilsynet de samme reglene all over...

Ikke at det var noe nytt, da..

 

Han som jeg kjøpte bilen av fikk ikke godkjenne sine 16 tommere, kun 15"

 

Og dekkforhandlerene min "nekter" å selge meg større enn 195/40-15, rett og slett fordi rullediametern blir såpass feil at man ikke får det godkjent. Ikke her i Stavanger i alle fall...

 

Men den 215/35-16 hørtes interessant ut ;)

Her skulle det vært en link til min prosjekttråd. Men jeg har ikke hatt tid til å lage en prosjekttråd. Men det er tanken som teller, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss.... :o

Da praktiserer ikke biltilsynet de samme reglene all over...

Ikke at det var noe nytt, da..

 

Han som jeg kjøpte bilen av fikk ikke godkjenne sine 16 tommere, kun 15"

 

Og dekkforhandlerene min "nekter" å selge meg større enn 195/40-15, rett og slett fordi rullediametern blir såpass feil at man ikke får det godkjent. Ikke her i Stavanger i alle fall...

 

Men den 215/35-16 hørtes interessant ut ;)

 

Jeg hadde tuv på 205/40 ,215/40 og 215/35...

-89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker)

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det skrevet mye rart....

 

For det første er det lov med 17" på Polo 6N.

 

For det andre så er 195/50-15 INNENFOR +/- 5%. Det sa min supre dekkforhandler da jeg kjøpte dekk og de er godkjent av biltilsynet.

 

Gleder meg til å se 9N med 17" OZ på jeg....KOM med bilder her da!!!!!

-2011 Skoda Superb.

-Ex 2000 mod Cross Passat "BLUE IN MOTION"
-Ex 1997 mod Polo ColourConsept (nå solgt og desverre vraket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg har vertfall hørt forskjellig.

 

Måtte ha nye bolter til hjula mine, og da sa de at det var ulovlig, men velger å stole på din dekkforhandler jeg :)

 

Nye bolter?

På alu og org dekka er det forskjellige bolter....

 

Men uansett, det kan jo hende inpresset på de felgene du har spurt om (?) var feil iforhold til Polo?

 

Nok om det... Hyggelig du stoler på min dekkforhandler... :cab

-2011 Skoda Superb.

-Ex 2000 mod Cross Passat "BLUE IN MOTION"
-Ex 1997 mod Polo ColourConsept (nå solgt og desverre vraket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

OZ Classe 17" er nå montert på poloen, felgene er 8" brede med strekt gummi, et 35.

Det ble bra! Den ser ikke lenger ut som konebil. Skal fjerne dekalene på bakluken og senke moderat (ca. 3cm?) i nærmeste fremtid, for å unngå crosspolo looken.

Hva skjedde med kjøregenskapene?

-Sporer selvfølgelig mere enn tidligere, men ikke noe problem.

-Mere stabil i høyere hastighet på god vei, krenger mindre, kjappe filbytter og rundkjøringer ble plutselig kult!

-Aksellerasjon ble ikke mye dårligere (den var vel aldri topp).

-Ikke plaget med dekkstøy.

 

Kan ta bilder imorgen tidlig bare jeg finner ut hvordan jeg legger ut er. Er ikke akkurat noen hacker, men må vel få bildene ned i en ålreit størrelse, kameraten tar bilder i 5mp. oppløsning.

 

Takk for hjelp så langt, ble keen på å gjøre mere nå.

 

chris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PoloDude: kjøpte hjula brukte, og måtte derfor ha bolter til dem når jeg skulle sette dem på. Og han mannen som så på hjula så aldri hvilken inpress det var på felgene (noe heller ikke jeg kommer på i farten), så han virka ikke helt troverdig da han sa at de ikke var lovlige.

 

Har egentlig vært veldig sikker på at mine er lovlige, men ville bare si at jeg ikke var et hundre prosent sikker, nå derimot føler jeg meg nesten bombesikker :)

- 2001 VW Golf Highline 1.9TDI

- (X) 1996 VW Polo 6N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår