Gå til innhold

Spekulasjon: E30 er nært automotiv perfeksjon

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

BMW står ganske høyt på lista hos meg, bra kvalitet, gode kjøreegenskaper, fint interiør, pent utseende og bakhjulstrekk. Men E30 er vel ikke akkurat perfekt heller, ruster mye, går ikke noe spesielt bra orginalt (selv ikke 325), lite baksete (ikke at JEG bryr meg om det) og mange "ungdomstyla" biler. Men absolutt noe av det bedre fra 80-tallet. Og de begynner faktisk å bli litt mer sjeldne nå. Har veldig lyst på en E30 M3 som samlerobjekt, selv om de er ganske dyre i forhold til ytelsen. Eller å turbokonvertere en strøken 320 eller 325 som sommerbil, orginalt er de jo relativt kjedelig og lite hk å hente uten turbo. Er absolutt BMW-fan...

`00 Husqvarna TE 610

`99 Yamaha R6

`94 Nissan S14

`89 Mercedes 190E

`77 Opel Rekord Coupe

`65 Dodge Dart GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ROFL, B16A1 i Euroland og CR-X 1.6i VT-utgave yter 150 BHP. B16A2 i Euroland og Civic VTi yter 160 BHP. B16A2 i USDM CR-X Del Sol VTEC og USDM Civic Si yter 160 BHP. B16A i JDM CR-X SiR-utgave yter 160 BHP. B16A i JDM Civic SiR-II, og Integra XSi-utgave yter 170 BHP. B16B fra JDM EK9 Civic Type-R yter 185 BHP. Enkelt, ikke sant? Felles for alle er at de i tillegg til å yte bra per tilgjengelig sylindervolum bruker rundt halvliteren på mila, forurenser svært lite og har et bredt dreiemomentregister ingen Toyotaprodusert 1.6'er med sin svake cam-phasing-løsning klarer å matche. Trenger jeg engang å nevne trimpotensiale og deletilgang? Jeg hopper i samme slengen glatt over Mitsubishis MIVEC- og Nissans VVL-motorer som nyter de samme fordelene som Honda med sitt VTEC-system gjør via separate kamprofiler. Toyota har bygget noen greie motorer, men ikke en eneste av de hamler opp med "de andres" legendariske mygg-motorer i 1.6-klassen. Jeg kan sitte her dagen lang og preke og formene om hvor latterlig enkelt det er å få den jevne Honda 1.6-kvern til å fremvise ytelser man for 10-15 år siden var forstyrret bare for å drømme om, men hva godt gjør det? Hvor ender vi opp? Hva tilfører vi verden ved å gjøre så? INGENTING. Pointless. Blah, nok om dette; sist jeg sjekket tilhørte denne tråden lovprisning av BMW E30 og ikke den poengløse papirkrigen om hvem som bygger 1.6'ere med mest mulig hester per liter.

 

EDIT:

Vennligst kommentér om det er noe ON-TOPIC jeg glemmer å svare på i forhastelsen.

 

 

Hei Øyvind! :-) har du noen ting på gang du da? eller er det bare forum prat på deg. Ser du har komentarer til alle men det ser ut til att du er flinkest til å prate å får til lite. Men planen er vel halve jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi ta et par negative sidene med E30?

 

-De ruster.. Overalt..

 

Som en Mr2 elsker (det er en fantastisk bil og kjøre, og jeg hadde kjøpt meg en slik en istedet for BMWen hvis jeg hadde sluppet å dra til sørnorge) må jeg si:

 

Når sluttet Mr2 (eller noe som helst fra Toyota) og ruste over alt?

[-] 1991 BMW 320i E36

[x] 1985 Toyota Starlet

[x] 1988 Ford Escort

[-] 1977 Toyota Celica ST2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øyvind! :-) har du noen ting på gang du da? eller er det bare forum prat på deg. Ser du har komentarer til alle men det ser ut til att du er flinkest til å prate å får til lite. Men planen er vel halve jobben?

Ja, nå for tida er det mye forum-action og generell sløving. Blir definitivt å dra igang noen form for lærlingeplass etter hvert, har en søknad jeg skal sende allerede idag, så man får se hva som skjer... Kunnskap er selvfølgelig svært lett å bære, så jeg har for vane å samle på den slags i enorme mengder.

 

EDIT:

...uten at jeg skjønner hva dette har med E30 å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå for tida er det mye forum-action og generell sløving. Blir definitivt å dra igang noen form for lærlingeplass etter hvert, har en søknad jeg skal sende allerede idag, så man får se hva som skjer... Kunnskap er selvfølgelig svært lett å bære, så jeg har for vane å samle på den slags i enorme mengder.

 

EDIT:

...uten at jeg skjønner hva dette har med E30 å gjøre?

 

Hei:-) hadde ikke noe med E30 å gjøre sant det. Ville bare si det en plass der du var aktiv. Men no er det på tide å få bruke litt av den kunnskapen din til å få ting på hjul;ikke bare papir.

 

Ha en fortsatt fin uke. Mvh en som ikke bare papir trimmer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en Mr2 elsker (det er en fantastisk bil og kjøre, og jeg hadde kjøpt meg en slik en istedet for BMWen hvis jeg hadde sluppet å dra til sørnorge) må jeg si:

 

Når sluttet Mr2 (eller noe som helst fra Toyota) og ruste over alt?

 

Hehe.. Liker smaken din.. Etter 90 er du ganske gardert mot rust.. Synes å ha hørt at Toyota begynte å galvanisere bilene sine i -90 :)

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 320i fra 1985, ikke en flekk med rust. Den er tectyl behandlet i tide, eneste noppene som ruster er skruene til forskjermen nederst og eksosopphenget. Men skruene er skiftet og eksosopphenget er blitt konvertert til et skikkerlig oppheng med spikerbånd :D

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Min søster overtok E30 min, riktignok 316i, but still. Grom bil, savner den MYE. Strøken E30 325 mtech, det skal jeg ha. Eller sette sammen noe tilsvarende :)

 

Det er bil med sjel. E36 har ikke litt sjel engang, i forhold til E30. Ikke at jeg misstrives i det jeg kjører nå, bevares, men det er helt klart noe eget over en strøken E30 (facelift eller mtech) med fete kantfelger :D

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår