Gå til innhold

"Innspilling" av høyttalere

Ranger emnet


ØSE

Anbefalte innlegg

Jeg må påpeke at jeg driter i å "spille inn", altså, men har faktisk hørt om høyttalere der spideren har sviktet under første gangs bruk fordi den ikke var myknet opp tilstrekkelig for full slaglengde... (dette var lavkvalitetselementer).

og jeg har opplevd dette, på et 12" peerless element (som i og for seg er god kvalitet)...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

du vil nok reagere ved å holde deg for ørene om lydnivået er høyt. den frekvensen tror jeg vil være litt smertefull kanskje. Dette er bare en logisk utregning og kanskje det ikke er sånn, men hadde vært spennende å testa det ut.

 

Sant nok... Må nesten testes ved en tone som går meget sakte opp til 20khz.

 

Om jeg lager en sånn CD til deg... tester du det? :)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok... Må nesten testes ved en tone som går meget sakte opp til 20khz.

 

Om jeg lager en sånn CD til deg... tester du det? :)

 

hehe test ut det selv, det er jo ikke farlig om du tar hensyn til lydnivået. finnes det ikke sånt for nedlasting da ?

 

Jan Erik: sikker på at det elementet ikke hadde fabrikasjonsfeil ? du kan ikke si at det er fordi det ikke ble innspillt for det høres bare dumt ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sinus spiller ned til 20 hz..? Og det laveste øret kan oppfatte ligger ca rundt 50Hz..?
Tja, endel større kirkeorgler kan da levere ned mot 20Hz i de største rørene uten særlige problemer.
Hvilken sinus spiller ned til 20 hz..? Og det laveste øret kan oppfatte ligger ca rundt 50Hz..?

Ta å se på din strømforsyningsboks til din PS2, X-box, hjemmeanlegg, lampe, ovn etc(det du har på gutterommet), du vil vel garantert se omtrent 50Hz.

Tenk, du hadde nesten fått en viss kredibilitet hos meg med dine tidligere innlegg ved at du ihvertfall hadde en viss bakgrunn for dine utsagn om enn jeg ikke var helt enig i innholdet, men så kom du med dette... hva har svingningstiden til vekselstrømnettet, med ørene våre å gjøre? Hører vi dermed bedre dype toner her i Norge, enn i USA med sine 60 Hz i strømnettet? :D

Selvfølgelig, kobler en idiot et basselement på stikkontakten i veggen (IKKE PRØV!) vil du "teoretisk" få en tone på 50 Hz, men hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvilken sinus spiller ned til 20 hz..? Og det laveste øret kan oppfatte ligger ca rundt 50Hz..?"

 

det er sant at de laveste frekvensene for det meste ikke går igjennom øret, men igjennom resten av kroppen. men jeg tviler personlig litt på 50Hz grensen.

test med hodetelefoner for eks, og du vil fint høre ned til rundt 30Hz som regel, og da går det vel minimalt med vibrasjoner igjennom annet enn øret?

eller tar jeg feil her?

 

edit: blah, så slettet du innlegget i det sekundet som jeg skulle trykke på quote... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører/kjenner hvertfall lett ned til et par og tjue hertz, husker ikke nøyaktig hvor jeg følte at det gikk over fra lyd til "lyd", altså at man "tror" man hører, men at man egentlig kjenner det i kroppen, men det var 21-23Hz et sted. At jeg hører under 50Hz, eller at folk generelt gjør det, har det aldri vært noen tvil om for min del!

 

Satt med et par svære CV-høyttalere og tonegenerator, for å demonstrere menneskets hørselsområde. Veldig underholdende. Man kan også teste ut fase-problematikk på en morsom måte, da man lettere hører lyden løpe "fra øre til øre" ved lav frekvens. Snu fasen på den ene høyttaleren når du spiller 25Hz i stereo :P

 

Men jeg må si jeg måtte anstrenge meg litt for å få med meg at det i det hele tatt var lyd over 18kHz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må si jeg måtte anstrenge meg litt for å få med meg at det i det hele tatt var lyd over 18kHz.

 

Hørte ikke noe over 16kHz jeg. Mens en i klassen hørte bare opptil 13kHz.

 

Ellers sies det vel at mennesket hører (hører ja) 20-20kHz viss ikke man har skadet hørselen.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_kan_ høre. gjennomsnittlig hører man ikke stort høyere enn 17-18kHz. og det snittet faller desverre veldig fort ettersom ungdom i dag utsettes for veldig mye høye lyder. i form av for eks disco, bilstereo osv.

en nyfødt unge kan høre opp til ca 30-40kHz. synd jeg ikke kan huske hvordan det var... :)

 

hører selv opp til 16k på ene øret, og bare 6k på det andre... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår