Gå til innhold

jambalaya

Bruker
  • Innholdsteller

    17
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Innlegg skrevet av jambalaya

  1. Da har du en meget hard kjørestil! Jeg har hatt A3'n i over 2 år, både med og uten omprogramering. Har ALDRI hatt ett så høyt forbruk som du nevner her. Møller oppgir 0.82 i gjennomsnitt.

     

     

    Gjelleråsen - Svinesund - Gjelleråsen:

    Gjennomsnittsforbruk = 0.71.

    Lå i rundt 120 km/t begge veier.

     

     

    Nei, det var ikke hardkjør i det heletatt. Forholdsvis rolig landeveiskjøring/motorveikjøring.

  2. Den drit peilepinne-patenten til vw, den knekker, men den knekker normalt kun en gang, og lengda er lik, den bare er løs og utett.

    Så tror nok du har fått feil lengde på den.

     

     

    skjønte ikke helt hva du mente her, er det forskjellig lengde på nytt og gammel rør eller ikke? :)

  3. Gjør det skrevet over her, så kan du få(kjøpt deg) en ny motor i samme slengen. Den gamle er iallefall ikke noe å ha og går neppe så lenge som 3 timer, større sjans for å holde helt tom.

     

    Den drit peilepinne-patenten til vw, den knekker, men den knekker normalt kun en gang, og lengda er lik, den bare er løs og utett.

    Så tror nok du har fått feil lengde på den.

     

    2 liter olje, er dobbelt så mye som er mellom min og maks, og halvparten av mengden, tapp av olja, sjekk hvor mye du har, og tilstand på den, så får du selv avgjøre om du vil bruke den eller ikke. går 4 liter blank på 1,8 uten sneglehus.

     

    Hmm, jeg sjekket at det var samme delenummer på den gamle og den nye hylsa. Er det allikevel forskjellig lengde på dem mener du?

    Uansett, fylte på olje til rett nivå i forhold til det nye røret (som da er enten riktig eller 2 liter for mye!), og motoren går da upåklagelig.

    Noen som har ETKA f.eks og kan sjekke dette?

  4. Mine meninger om 1,9Tdi pumpedyse:

     

    -Jævlig bråkete, spesielt på tomgang

    -Fullstendig kraftløs under 2000 o/min, dauer lettere enn en bensinmotor ved igangtagning.

    -Mye elektronikktrøbbel/tullefeil både sensorer, egr-ventiler, magnetventiler og luftmassemålere.

    -Bruker en evighet på å bli varm om vinteren

    -Dårlige svinghjul og dårlige clutcher

     

    Positive sider:

    -bruker lite

    -mange på markedet=lav pris

    -lite alvorlige feil

    -går greit i det turtallsområdet man faktisk har turbotrykk

     

     

    Min gamle 1,9 uten PD er også fullstendig krafløs om jeg slipper turtallet for lavt, mener du at PD er enda verre?

    Min "gamle" blir heller ikke varm på vinteren, men det blir varmt i kupeen, så jeg driter egentlig i det... :)

  5. Vurderer å bytte ut min 2000 A6 1,9TDI med en A4 Avant Quattro sånn ca 03-05 mod.

    Motoralternativer er 1,9 TDI og 1,8T.

    Hvordan er disse pumpedysemotorene? TDI'en i A6en min går upåklagelig etter 310.000km, er de nyere like stabile?

    Noe spesielt å være obs på med disse bilene utenom forstilling?

  6. Hvis den ventilen er åpen så er det LMM (luftmengdemåleren) din som gjør at den går ugjevnt både på tomgang og når du kjører. 1.8T motoren skal ikke kjøres med åpen ventil.

    Kjøre du med en såkalt resirkulerings ventil vil du slippe det.

    Som nevnt går det løs på både lamdasoner, LMM og etter tid katalysatoren.

    Lufta som en åpen ventil slipper ut gjør at motoren må hente luft helt fra bånn, og sånn ryker LMM'n din :)

     

    Bytt til resirk ventil så tror jeg problemet ditt forsvinner ;)

     

    Hmm, er visst mange meninger om slik ventil på 1,8T!

    Vet vet ikke om det er resirk eller ikke, men den lager hvertfall en slik teit "ppssssht"-lyd.

  7. Hei hei.

     

    Hvis jeg ruser fra tomgang og opp til ca 3000 rpm og slipper gassen, smeller det i eksosen på A3'n. Den går også ujevnt på tomgang og noe rykkete i fart.

    Det er en 1,8T fra 97. Den har chip og en slik blow off ventil om det har noe å si.

    Forslag?

  8. Hallo!

     

    For de som er kjent med røret til peilepinnen på A3: en plastrør som tydeligvis har lett for å sprekke opp på toppen. Oppdaget dette og byttet til nytt rør med det resultat at pinnen blir stående 3-4 cm høyere opp, og jeg ser da selvfølgelig at peilepinnen er knusk tørr når jeg sjekker oljenivået med nytt rør.

     

    Motoren har da antakelig gått med altfor lite olje over en ganske lang periode. Oljelampa har ikke lyst, og det har ikke vært noen ulyder å høre. Fylte på hele 2 liter, og pinnen viser da nivå minimum.

     

    Så til det jeg lurer på:

    - er det sannsynlig at motor og/eller turbo har tatt skade av dette?

    - bør jeg bytte skifte ut all olje + filter asap? (den ble byttet for 5000km siden)

  9. Ta ut hele dashbordet og bytt varmeregisteret som etter all sannsynlighet har sprukket. Kjenner du etter er sikkert gulvteppet i bilen nå klissbløtt.

     

    Et annet hett tips er jo å legge A3 ting under A3 forumet ;)

     

    Tjaa, det lukter ikke noe kjøleveske inni bilden, og gulvet er tørt. Har byttet pollenfilteret som var vått og møkkete, så får vi se om det hjelper!

  10. Hallo!

     

    Poster denne her siden jeg ikke fikk noe respons på peugeot-forumet, og det er ca samme kassa i Saab 9000 :)

     

    Hallo!

     

    Skruprosjektet mitt(se signatur) har revers, men vil ikke i 1,2, 3 eller Drive.

    Kassa har oljenivå til endel over maks, målt med varm motor/kasse. Olja er visstnok byttet for ikke lenge siden i følge selgeren, og den har en rødsvart farge, lukter snodig men ikke brent. (vet ikke åssen frisk girolje skal lukte )

    Girspaken glir lett fra P til N, men går tregt mellom 1 og D.

     

    Bilen har forresten gått nesten 300' km, så det er vel på tide at kassa takker for seg.

    Kassa er type ZF 4HP18 Q, samme som blant annet Saab 9000 og Citroen XM.

     

    Noen ideer til hvor man skal begynne å feilsøke?

  11. Hallo!

     

    Gjelder en A3 1,8T '97 med el. klima.

     

    Når AC står på funker alt fint, men den slår seg av når utetempen nærmer seg 0 grader. (som det står i manualen).

    Da kommer problemet: det begynner å blåse inn damp i slike mengder at sikten ut gjennom vinduene til slutt blir nærmest borte.

     

    Dette skjer ikke alltid, men noen ganger.

    Noen tips? :wonder:

  12. Hallo!

     

    Skruprosjektet mitt(se signatur) har revers, men vil ikke i 1,2, 3 eller Drive.

    Kassa har oljenivå til endel over maks, målt med varm motor/kasse. Olja er visstnok byttet for ikke lenge siden i følge selgeren, og den har en rødsvart farge, lukter snodig men ikke brent. (vet ikke åssen frisk girolje skal lukte :))

    Girspaken glir lett fra P til N, men går tregt mellom 1 og D.

     

    Bilen har forresten gått nesten 300' km, så det er vel på tide at kassa takker for seg.

    Kassa er type ZF 4HP18 Q, samme som blant annet Saab 9000 og Citroen XM.

     

    Noen ideer til hvor man skal begynne å feilsøke?

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår