Gå til innhold

nightking

Moderator
  • Innholdsteller

    947
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    42

Omdømmeaktivitet

  1. Thanks
    nightking fikk poeng fra fjeld_ i Bolt til bremsekaliperbrakett (2006 GV 1.9 DDiS)   
    Er det kun bolten som er defekt? Eller er det gjengene i caliper kloa?
    Er det bolten så kan du kjøpe ny orginalt. Hvis ikke så kan du sikkert finne en ett annet sted. Det skal være: 12x32mm.
    Hvis ikke så må vel caliper skiftes. Du kan evt sette inn løsgjenger også hvis du har tilgang på dette.

  2. Like
    nightking ga poeng til Hanspn i Koble opp ledbar på xl7n   
    Hadde ikke tatt jord fra pæra,der feilen lå 
  3. Thanks
    nightking fikk poeng fra kenthrr i AC virker bare av og til   
    Da har du riktig delenr over her.. Se på nr 2. Det er delenr på magnetclutch
  4. Like
    nightking fikk poeng fra kenthrr i AC virker bare av og til   
    Høres ut som magnetkoblinga på acpumpa har ryki ja.
    Men du får denne faktisk løst. Men du skriver ikke hva slags motor du har eller noe som gjør at jeg kan sjekke. Men jeg sjekka bare en tilsvarende i orginale delekatalogen og du får løs til den :)
    Si ifra hvis du vil jeg skal sjekke akkurat din bil så fikser jeg det :)

  5. Thanks
    nightking fikk poeng fra NickLars i Oljeskift automatkasse   
    Ingen problem med å skifte girolja på 120.000km. Aldri vært borti girkasse havari enda på isuzu pga oljeskift.
    Vi bytter på 120.000km. Også skifter vi på 60.000km på biler som drar mye henger. feks byggfirmaer osv..
    Det er uansett ikkenoe problem å vente ett år hvis du ikke vil ta utgiften nå.
  6. Thanks
    nightking fikk poeng fra kenthrr i Nødmodus P242A, P0243, P2002   
    Nei det skal ikke være nødvendig med den sensoren :)
  7. Thanks
    nightking fikk poeng fra kenthrr i Nødmodus P242A, P0243, P2002   
    Med alle disse feilkodene så ville jeg først skiftet turbotrykkssensor ja.
  8. Thanks
    nightking fikk poeng fra Moida i xl7 - feilkode p0089 og p1352   
    Det er en umbrako skrue og ett umbrako hull. Begge er like store (enten 8mm eller 10mm, husker ikke i farta) Du løsner skruen, så vrir du den andre umbrako, så mens du holder spenn så strrammer du skruen, men husk å ikke stramm den for mye, for da blir det for mye spenn på det øvre. Det skal være såppas at du kan dra av reima på det øvre hjulet når det er avlasta hvis du skjønner :)
    Det er trangt nedi der hvis du ikke har tatt ut radiatoren :P
  9. Thanks
    nightking fikk poeng fra Moida i xl7 - feilkode p0089 og p1352   
    Da er det riktig bildet som anvist. Du har en RHW motor.
    Kanskje det er litt vanskelig å se. Kan legge med ett annet:
    Rød strek er multireima mens blå strek er AC reima. Rød pil er selvstrammer som er fjørbelasta, mens blå pil er manuell strammer.
    Det var en kampanje fra Suzuki for noen år siden på å skifte ut øvre strammehjulet fra plast til stål. Pga havari.
    Hvis du har hatt multireim havari så kan du ha ett seriøst problem. Får håpe den ikke har tatt med regreima di i samme slengen! 

  10. Thanks
    nightking fikk poeng fra Moida i xl7 - feilkode p0089 og p1352   
    Hvis du har en XL7 med fransk motor så er det slik det ser ut. Gi meg regnr eller noe så skal jeg sjekke hvilken motor du har
     
  11. Thanks
    nightking fikk poeng fra Moida i xl7 - feilkode p0089 og p1352   
    Tenker du på RHW motor?
    Da er det slik:

  12. Like
    nightking fikk poeng fra Vitara i Dynamo og reim   
    Om du har stålhjul og de ser ok så hadde ikke jeg skiftet de. Det er i utgangspunktet de plastikkhjulene som er problemet. Men de anbefaler å skifte de hjulene uansett hver 75000km eller 5år. Men det er ganske dyrt, så ta en sjekk å se om de er ok er mitt tips :)
  13. Haha
    nightking fikk poeng fra Jesper1201 i Abs sensor   
    Nei da er det ikke lett :P
  14. Like
    nightking ga poeng til karsktoppen i xl7 død, dyser åpner trolig ikke   
    okey folkens, da er det liv i bilen igjen. syns nesten jeg må fullføre chaten ettersom så mange ble engasjert med masse hjelp og tips. Etter masse skruing, leting, måling ,fundering og røsking i håret måtte jeg selv gi opp. Fikk FALK til å kjøre bilen til et lokalt verksted som heller ikke fikk start på den, da endte den til slutt på et merkeverksted. Der måtte de også røske seg litt i håret etter at den ikke startet når de koda om nøkler og skifta startsperre modulen. 
    Men de fant da til slutt et ledningsbrudd ved batteriet, under sikringsholderen i motorrommet. Der var en rosa ledning røket/eiret, denne ledningen tilhører ledningsnettet til startsperremodulen. 
  15. Like
    nightking fikk poeng fra xr4ti i 2006 Grand Vitara 1.9 DDIS reg reim brudd   
    Ja, enig med @xr4ti Sjekk ventilerstyringene.
    Du kan justere ventiler her med shims.. 
    Dette kan du fint gjøre selv hvis du har bladsøker: 
    Valve lash (clearance) specification
    When cold:
    •Intake: 0.15 – 0.25 mm (0.0060 – 0.0098 in.)
    •Exhaust: 0.35 – 0.45 mm (0.0138 – 0.0177 in.)
    Hvis du må justere noe så må du kjøpe nye shims som sitter oppi det "tappetene" over ventilfjæra.

    Det skal stå nr på de shimsa, så du kan vite hvilke nr du trenger med å regne ut :)
  16. Thanks
    nightking fikk poeng fra Knut H. Ødegaard i Demontere grill på Ignis III (2016)   
    Ja du må demontere hele fangeren
  17. Thanks
    nightking fikk poeng fra Quattro73 i 4x4 problem   
    Hei..
    Du bør ta bilen opp på bukk å sjekke for åpenbare feil! 
    Men slik du forteller så høres det ut for meg at det er RBC koblingen (viskose koblingen) som sitter på mellomakslingen. Det er ikke noe senterdiff eller noe her.
    Denne pleier å bli sliten slik at du ikke vil ha noe effekt på bakhjula. Og når du da "spinner " så spinner den mest sannsynlig mest foran og det vil føles at det er noe galt foran. Den vil "hoppe " litt ved spinning når den er slik.. Hvis du tar bilen opp på bukk og vrir fremre mellomaksel mot høyre også tyar du bakre mellomaksel mot venstre og det går lett, så er den defekt! Du skal ikke kunne vri den hver sin vei! En annen ting er å kjøre på tørr asfalt, og svinge full sving og kjøre i runding. får du en kraftig vibrasjon så er også problemet RBC koblingen. Du får ikke skiftet olje eller noe her. Må skiftes..
    Se bilde fra delekatalog

     
  18. Thanks
    nightking fikk poeng fra enduras i Dieselpartikkelfilter   
    Ok. Glødeplugger har ingenting med partikkelfilter å gjøre. Men hvis du småkjører mye å i tillegg defekte glødeplugger så tetter nok filtret seg muligens noe fortere. Men ingen direkte innvirkning. 
    Tvungen regen. betyr at du må regen. filtret via diagnosetester pga den ikke klarer å gjøre det selv, pga for mange avbrutte regen. Da må motorolje skiftes etterpå. Men så lenge det kun er tett DPF lampe som lyser (se bilde), og ikke motorlampe/sikksakk lampe så er det egentlig ikke noe galt. Men hvis du overser den lampa nok så tennes motor/sikksakk lampe og du må utføre tvungen regen, ellers går den i nødmodus. Kan nok hende du ligger ganske høyt oppe på terkselen på sot i filtret. og stadig avbryter regen. og derfor har dette problemet. Hvis det fortsetter ville jeg lest av sot mengden. Den skal normalt sett ligge på under 8 gram sot. Er det på 45-50g sot så tennes motor/sikksakk lampe. Passerer du 55 gram er det potte tett. og kan da evt demontere filter og spyle med høytrykkspyler og montere og prøve ny regen! 
    Håper det forklarer det litt.
     
    Er det denne lampa?:

  19. Thanks
    nightking fikk poeng fra enduras i Dieselpartikkelfilter   
    Regner med du har en 1.9 ddis.
    Hva var feilkodene? Hvis du har mye små/bykjøring så er det nok ikke unormalt at filtret tetter seg. Men hvis du har fått sikksakk lampe så kan det være noe galt. Tipper det er noe galt som fyller opp partikkelfiltret. Som feks, hull i intercooler, feil på gassjeld, feil på turbotrykksføler. feil på eksostemp føler osv..
    Jeg har holdt på med disse bilene i over 12 år, og har fortsatt tilgode å bytte mange DPF. Sjeldent der problemet er. Det kan hende du evt bare må tvangs-regenerere med diagnosetester. Hvor mange gram sot sier diagnosetester at det er feks? 
  20. Like
    nightking fikk poeng fra Narve i Trykk på fødepumpe 2006 2.0TD XL-7   
    Det står ingenting i boka til bilen ang hva max trykk på pumpa er, men kan gi deg info om hva du skal måle av trykk i bilen:
     
     

  21. Like
    nightking fikk poeng fra kenthrr i Mistet plutselig kraft/drag i Grand Vitaraen etter 5 min kjøring.   
    Hei..
    Har du chassisnr på bilen? Ut ifra slik jeg kan skjønne så har du en type 2,3 eller 4. For det har seg slik at disse modellene har en feil på eksos tempratursensor nr 1. Da setter den feilkode P242A... Du kan se om du har ny eller gammel sensor. Gammel sensor har 2 gule streker, mens ny sensor har en gul og en blå strek. Eldre biler enn produsert fra 17 mars 2010 har den gamle.. :)
     
    Org. delenr: 14810-67JG1
    Nytt delenr: 14810-67JG2
     
    Tipper feilen ligger i denne. Denne sitter nermest turbo og kan være noe dritt å få ut hvis den har rustet fast. Hvis den ikke har satt seg, så er den ganske enkel å bytte ;)
    Du kan også måle den:
    exhaust gas temperature sensor 1 resistance: 1572 – 1972 Ω at 400 °C, 752 °F 675 – 775 Ω at 500 °C, 932 °F 343 – 383 Ω at 600 °C, 1112 °F 197 – 217 Ω at 700 °C, 1292 °F 126 – 136 Ω at 800 °C, 1472 °F 84 – 94 Ω at 900 °C, 1652 °F Feilkode P1431 settes pga P242A. Dette gjøres at filtret tettes. Det anbefales ikke å kjøre langt med.. Da ender det med å bytte filtret og bilen går ikke lenger. Bilen går også i nødmodus når du har denne feilen. For eksempel ved hard pressing i bakker. Jo mer du kjører, jo mer tetter filtret seg, og jo større en sjangsen for at det må byttes. Og det er dyrt..
     
  22. Like
    nightking ga poeng til Quattro73 i Kraftig eksosrøyk   
    Antar nightking spurte angående motorolje og kjølevæske med tanke på kjølevæskeforbruk, vann i olja eller olje i kjølevann. Du har tydeligvis ingen av disse symptomene.
  23. Like
    nightking fikk poeng fra Jesper1201 i XL7 startproblemer og lite kraft   
    Anbefaler å bytte komplett dieselpumpe. Det du har bilde av der er baksiden av motor og har ingenting med egr å gjøre. Bortsett fra det røret der da. Det klipset trenger du ikke bytte. 
     
    Prøv å hell vann over pumpa, eller stå med varmepistol ellernoe.. Starter den da så bytter du pumpe.. 3 stemplet i pumpa har en tendens til å fryse.. Byttet mange pumper pga av det :)
  24. Thanks
    nightking fikk poeng fra enduras i Hva betyr denne varsellampe?   
    Det står også i boka. Der anbefaler den vel å kjøre i 75 kmt/t i 20 min. Men erfaringsmessig så kan det ta lenger tid ja :) Hvis du stopper bilen og overser denne lampa så tennes motorlampa og du må tvangs regenerere på verkstedet, og det koster deg penger. inkl oljeskift.. ( som må skiftes ved hver tvungen regen.)
  25. Like
    nightking fikk poeng fra ttomsa i Girkasse-problem - 2007modell   
    Har du fått no svar om hva som skjer her? :)
     
    Tenkte bare å vise deg ett bilde av lagret som jeg snakker om! Hadde en slik bil på jobben her om dagen. Ringet rundt lagret som skaper problemer!
    [ATTACH]31963[/ATTACH]

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår