Gå til innhold

mrsinder

Bruker
  • Innholdsteller

    214
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

mrsinder vant dagen sist Oktober 20 2022

mrsinder hadde mest likt innhold!

Om mrsinder

  • Bursdag 12/14/1987

Contact Methods

  • Bosted
    Lier

mrsinder's Achievements

  1. Opplevde dette selv på min 95 mod automat FK. Aner ikke hva det skyldtes, men etter jeg bytta til M90-kasse var problemet borte. Mye mulig dette skyldtes sliten automatkasse. Prøvde flere ganger å flushe kassa, men det hjalp ingenting på dette. Mye mulig dette ikke er et problem lenger, da dette er 3 år siden ser jeg
  2. På min 940 95 mod FK opplevde jeg disse feilene om hverandre. Har hatt mye 113, 232, og opplevd 241. Om det er en kombinasjon av mye kan være tilfelle. Oppsettet på min er Ecomax chip, 3" JT eksos, åpent luftfilter, og oppjustert trykk til 0.9 bar ca. Jeg opplevde voldsomt mye 113 feil i starten da jeg kjøpte bilen i 2013. Startet med LMM, byttet deretter lambdasonde (Bosch, viktig). Roet seg en stund, men dukket opp igjen etter en stund. Lot dette suse og gå noen år, frem til toppakningen røyk i 2020. Da byttet jeg alt av sensorer og pakninger på hele motoren + turboinnmat og ny manifoil pga sprekk. Allikevel kom 113 feilen tilbake, nå også med 241 (EGR). Sannsynligvis irr på kontaktene til EGR, ble borte etter en rens der. Videre begynte bilen min å ikke ville starte sporadisk, gikk bare på starter. Etter relativt mye om og men viste det seg at pluggen til svinghjulssensor på bilsiden var ganske bra irret. Renset opp denne, og bilen har (nesten) vært problemfri siden. Opplever ca en gang i måneden at bilen bare går på starter og ikke vil fyre. Tar da pluggen ut og inn, så fyrer den med en gang. Et annet tilfelle var at svinghjulssensor satt løst, da hadde jeg ganske bra med startproblemer. Byttet bensinpumpe-releet og "radio supression" releet for å eliminere feil, var ikke disse. Coil ble også byttet, heller ikke feilkilden. Konklusjon: Sjekk ALLE konnektorer i bilen til alt av sensorer og rens de hvis de har irr i seg. Dette kan skape mye krøll på signalene til hjernen i bilen. Etter motor fikk nye pakninger og sensorer etter toppakningsbytte, samt renset alle konnektorer, har jeg ikke opplevd feilkode siden i fjor høst. Feilkode 113 pleide å oppstå ved tomgang på alt fra 5-20 min, nå er det borte. Kjører bilen til daglig enda. Har du noe annet enn Original Bosch lambda og LMM, så kan feilkilden også ligge her. 113-feilen er blitt ganske så sagnomsust på 940, vanskelig å finne ut av denne. Link til hva jeg har vært gjennom på volvoforumet her, mulig det kan hjelpe. http://forum.vccn.no/showthread.php?76186-940-B230FK-Feilkode-113-etter-5-6-min-tomgang-Lambda-LMM-ok-Hjelp http://forum.vccn.no/showthread.php?80609-940-FK-starter-på-morgenen-når-kjølig-men-ikke-på-ettermiddagen-Går-kun-på-starter-uten-å-tenne
  3. Har lignende problem på kjæresten sin golf 3, 1,6 med AEK motor (101 hk). Når bilen er kald og den startes, går den opp på turtall og dør ut med en gang om man ikke gir gass. Dette skjer også etter noen minutter. Når bilen er varm, kan den en sjelden gang droppe ned på 500 eller mindre rpm når vi trykker inn clutchen/bilen går på tomgang. Har bytta pluggledninger, plugger, rotor, fordelerlokk. Hadde bilen på albjerk, de mente det enten kunne være Luftmassemåleren eller lambdasonden. Har du AEK motoren? Kan jeg spørre deg hvordan fargene er inn på pluggen til luftmassemåleren? Hvis du ser på tråden min her skjønner du hvorfor jeg lurer :p
  4. Ingen som kjenner noen med denne motoren som kan si hvordan luftmassemåleren er koblet med tanke på farger på pluggen?
  5. Hei, er det noen med 1,6 AEK motor (1996 modell) som kan fortelle meg hvordan fargene inn på pluggen til luftmassemåleren er? Forrige eier drev antagelig med litt jallamekk. Pluggen til måleren er borte og var koblet inn med kabelsko, noe som forsåvidt fungerer, men jeg vet ikke om det er riktig koblet, ei heller finner jeg koblingsskjema i Haynesboka på dette. Mistenker at noe kan være tull med denne måleren da vi hadde den inne på feilsøking på Albjerk. De fant ingen feil, men de mistenker enten luftmassemåler eller lambdasonde. LMM er pr dags dato koblet slik fra venstre: 1- rød/gul 2- rød-brun 3- gul/brun 4- gul/svart. Kan noen bekrefte om dette er riktig kobling på en LMM på en 1,6 AEK motor? Legger ved bilde av hvordan koblingene var (ja, ser helt forferdelig ut) og hva som er delenummeret på luftmassemåleren.
  6. Hei, har en Golf 3 1,6 96 mod med injection. Problemet her er at når bilen er kald starter den, mister plutselig turtall og dør. For å holde bilen i gang før jeg kjører må jeg holde gassen inne. Den har også en tendens til å dø ut i kryss rett etter start. Når bilen er varm går det helt fint, men kan noen ganger gå opp og ned på turtall rett etter en varm start uten å dø ut. Temp.sensor i instrumentpanel bruker lang tid før den går midt på, (ca 90?) grader. Luft inne i bil er varm og bra. Det er ingen fusking ved pådrag. Jeg har byttet: -Plugger -Tennledninger -Fordelerlokk -Rotor -Luftfilter Vakuumslange fra innsug til bremsekraftforsterker ser bra ut. Har også målt på luft.temp sensor som går inn i den store alu-blokka over motoren, innsuget. Denne viser ca 9-800 ohm etter kjøring. På kjølevanntemp.sensor målte jeg 250 ohm ca. Lufta er jo kaldere enn vann, derfor er det vel selvforklarende at resistansen er høyere på lufttempen. Siden disse følerene virker ok, begynner jeg å mistenke lambdasonden. Er det noen som har en forklaring på hvordan jeg kan feilsøke på denne eller noe annet som kan være galt på bilen? Eller er det bare å hive den på verksted for å la noen med mer peiling feilsøke her? Kan også nevne at når jeg tok ut ledning til lufttemp-måler skjedde det ingenting, mens når jeg dro ut ledning til kjøletemp.måler døde motoren nesten. Mvh Sindre Red 18.41: Prøvde å koble ut lambdasonden med lunken motor. Ingen endring ved kjøring. På denne temperaturen er motoren stabil på tomgang med eller uten lambdasonden. Skal teste igjen når bilen er helt kald og se om det er noen forskjell. Mao, ingen endring med lambdasonde koblet ut. Red:21.21 Ingen forskjell med lambda utkoblet, dør fortsatt når den er kald. Er det noen som helst flere feilkilder her?
  7. Har noen deler liggendes fra 2 mondeor. Selger da jeg ikke har ford lenger. -Drivaksel høyre side. Kjøpte denne for 1000,- fra huggeren da jeg trodde min høyre drivaksel var gåen, noe som istedet viste seg å være høyre. Selger denne for 500,- da den bare ligger her og tar plass. Mansjettene er helt fine. Er noe fett på mansjetten på ytre delen, men denne er tight og fin. Drivakselen mener jeg hadde gått ca 180000 og er fra en 97 mod. -Vinddavisere. Disse er sotet og passer foran. Av typen du dytter på plass, ikke nødvendig med tape. 400,- -Øyelokk mk1. Disse er lakkert i fargen tourmallard green. Selges 300,- eller bud. -Har alurør fra innsuget til luftfilteret. Her er det egen nippel til ånding fra toppdekselet og eget hull til temp. sensor. 300,- Har kun bilde av røret i skrivende stund. Om det ønskes, kan jeg legge ut bilder av de andre tingene. Delene er i lier. Kan nåes på 95878599 Sindre Bergan
  8. Ingen som trenger en delebil med mye bra deler? Begynner demontering til uka, så om noen vil ha den så må det bli ropt ut før helga. Da går den sannsynligvis på skroten.
  9. Selger min mondeo, KT 53316 da jeg skal ha ny bil og har noen EU feil jeg ikke har tid og ork til � fikse p�. Trenger du en billig delebil, er dette noe for deg. EU feil er rust i gulvet, feil innstilling i n�rlys og mer enn 30% forskjell p� bremsene bak. Regreim er byttet p� 226000 mener jeg � huske, har kvittering p� dette. Bilen har g�tt 247000. Begge hjulbuene bak b�r byttes, dette har jeg skjermer fra veng til, har bare ikke hatt tid til � fikse dette. Mye nye forstillingsdeler, ny drivaksel venstre side, nye endeledd, ny b�rekule venstre side foran, nytt stabstag bak, nye lenkearmer og nye stabstagsforinger bak. Har en brukt drivaksel jeg kj�pte fra Lier bilopphugging, ligger ubrukt i bagasjerommet. Det er ogs� et hull inn i bagasjen fra hjulbuen venstre side, kan sikkert tettes igjen, eller reparere ved � bytte hjulbuen. Kanalen venstre side er ny for 2 �r siden, men gulvet bak m� sveises. H�yre side er lappet og holder nok en stund til. Jeg har tenkt � beholde eksospotta bak, da dette er egenlagd, s� den som kj�per m� sette p� en egen stuss bak. Blir veldig fin lyd med st�rre potte bak og �pent filter foran. Olje og filter er byttet for 1 m�ned siden samtidig som drivaksel bytte, sammen med Girolje ogs�. Det er halvautomatisk klimaanlegg og antispinn. Fristen for EU g�r ut 30 juni 2013, selges f�r dette ellers g�r den i pressa p� lier. Selges 5000,- selges som den st�r og hel, ikke i deler. Dette er ferdig pris, pruting er uaktuelt. Bilen st�r i Lier. Kan n�es p� tlf: 47465765. Sindre Bergan Bilder kommer senere idag da jeg sitter p� jobb. Er det ingen interesse f�r 30 juni, g�r den i pressa. Ser at det ble mye rare tegn, tror ikke telefonen min var så glad i å skrive på forum.
  10. Heisann. Har nå fått valget mellom å kjøpe en 1991 740 2,3 GL med manuell kasse eller en 1995 940 LT med automat kasse. Prisen på disse er vennepriser vil jeg si, men jeg får 740en for halvparten av prisen på 940en. Spørsmålet er, hva skal jeg velge? Jeg blir student til høsten og har tenkt å bruke bilen jeg kjøper som pendlebil, kanskje ikke verdens billigste biler å pendle med, men det er nå så. Begge er stasjonsvogner, plass er fint å ha. 740en -Blå -rust på høyre dør og rust litt sånn her og der, overflaterust. noen skader i lakken generelt, blir mye flekking. -får påmontert nye senkefjærer fra mekonomen i prisen 940en -mørkgrønn -generelt ganske strøken, har "hundebur" ved bagasjerommet, takrails. Sota vinduer. -så og si ikke rust -må bytte 1 abs sensor foran Vet noen her sånn omtrentelig mye hver enkelt bil vil bruke på mila? Jeg innbiller meg at automaten på 940en drar mer bensin, men en jeg råka på mente at siden 940en hadde lavtrykksturbo ville den være mer gjerrig enn 116hken til 740en. 940en har finere seter enn 740en, men dama mente 740en var bedre å sitte i :p Noen med erfaringer her?
  11. Rust i hjulbuer og kanaler først og fremst!! Se om det er noe som er på vei til å komme, om eieren har slurva og bare sparkla over rusta eller om det er sveisa i hjulbua, det er problem nummer 1 på disse modellene. Deretter kommer deler i forstillinga som endeledd, stab.stag, foringer i bærebrua, foringer til stab.staget, osv.. Se eventuelt etter sprekker i fangerene, disse modellene tåler mindre enn Mk1 fangeren har jeg inntrykk av..
  12. Det skal bli/er en byggeplass nå. Skal bli et fjernvarmeanlegg der, siden kommunen solgte fjordparken.
  13. Hvis ABSen din har kutta ut, er det enten sikringa, ellers kan du være så uheldig at begge abs-følerene foran har kutta ut, det skjedde hos meg, men da lyste riktignok ABS-lyset i dashen. Men siden absen din ikke fungerer og ingen lys fungerer, må det da være en sikring eller noe annet merkelig. Du kan se om du har ABS ved å se om du har ABS følere inn på drivkransen til drivakslene. Går en elektrisk ledning ned ved siden av bremserøret isåfall :) btw, profilbildet ditt ligner veldig på et bilde jeg har tatt av min bil en gang i tida, eller er det noe du har tatt selv? :P
  14. Ga opp og bytta hele dynamoen jeg. Måtte uansett gjøre det, hadde dynamo-ras..
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår