Gå til innhold

Åkgjest

Bruker
  • Innholdsteller

    0
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Åkgjest's Achievements

  1. Stressa Zafira-dame her...Er ny på dette forumet. Ser at du har peiling på Opel. Er litt fortvilet og trenger hjelp.

    Har en Zafira 1.7 cdti 2008 modell, kjørt 170 000. Det har blitt en kostbar affære. Den har vært på verksted flere ganger det siste året. Tett eksos...skiftet eksos...og fikk den igjen fra verksted i går etter å ha reparert styreenhet. Nå lyser noe som heter emmision lys. Pedaltesten viser ECN 00000. Bilen jukser/rykker når jeg drar på og mister liksom litt motorkraft. Går helt fint når jeg har lett trykk på gasspedalen. Før jeg fikk fikset styreenheten gikk den noen ganger litt rart, hadde enkelte ganger høyt diesel forbruk og det luktet litt brent diesel av motoren. Da var det bare å stoppe bilen, starte den på ny, så gikk den greit. Dette ser ut til å være borte etter at styreenheten ble fikset. 
    Det er en litt rar lyd, nesten som en fjær som trekkes opp med ujevne mellomrom. Den har vært der hele tiden...og verkstedene sier at det er turboen..og at det ikke er noe galt med den. 

    Er ikke bilkyndig...Når verkstedet sier de skal feilsøke...blir jeg litt svett. Har blitt dyrt dette. Har lest at det kan være alt fra partikkelfilter til sotet ventil (egr?), til luftmassemåler, lambda feil eller noen tette slanger...Orker ikke å skifte partikkelfilter viss det er noe som gjør at motoren soter...Som sagt dette har blitt fryktelig dyrt.

    Kan du hjelpe? Hva skal jeg be verkstedet om å undersøke?

    Åse 

    1. opelduude

      opelduude

      Hei. Her må du nok bare stille krav til verkstedet at de ikke kan drive gjettelek. Klarer de ikke finne ut hva som er galt, så kan du ikke gi de mer penger. 

      Hva mener du med tett eksos? Er det partikkelfilter du snakker om? 

      I følge google så betyr "ECN 000000" bare at det er null feilkoder i systemet. 

      Må nok leses ut med skikkelig diagnoseutstyr. Disse bilene skiller ofte på feilkoder på motor og feilkoder på motorelektronikk. 

      Har de hatt den inn på reparasjon og du igjen får feilkoder og at bilen går i nødmodus så har ikke de gjort jobben sin. De kan ikke levere ut en bil som går i nødmodus og hevde at den er reparert. 

      Her må det nesten bare slå i bordet. 

    2. Åkgjest

      Åkgjest

      Takk for svar. 
      Var innom verkstedet. Søkte etter feilkoder. Ingen feil på motoren, kun partikkelfilter. De har fått bistand av merkevareverksted. Tok en telefon dit. De hadde også kjørt diagnose på bilen og da kom også partikkelfilteret opp i tillegg til styringsenhet( som jo er fikset). Nå skal opel verkstedet kjøre en tvangsregenerering. Hvis ikke det hjelper, må partikkelfilteret byttes. Satser på å få tak i et regenerert filter. Krysser fingrene...

       

      Takk for hjelp!

    3. opelduude

      opelduude

      "Enkelte ganger høyt diesel forbruk og det luktet litt brent diesel av motoren"

      Dette er viktig og merke seg for det er da at partikkelfilteret kjører regenerering. 

      Du må bruke motoren litt på vinteren for og få opp varmen, noe av det verre du kan gjøre med en dieselbil er å ligge og putre på 1500 omdreininger i 5. gir slik at motoren bare blir lunken. 

      Kjør gjerne en tur en gang i uka på minst 30 minutter hvor du gjerne kjører på 2500-3000 rpm for og få opp varmen skikkelig på systemet, dette kan spare deg for kostnader senere. 

      ---------------------

      Håper det ordner seg for din del med en tvangskjørt regenerering. 

       

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår