Gå til innhold

Sveinung Kristiansen

Bruker
  • Innholdsteller

    191
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    Sveinung Kristiansen fikk poeng fra Mitsubishi L200 i Nissan Navara pick-up D22   
    Hei. 
    Jeg har anskaffet meg en 1999 D22 som jeg begynner å angre litt på. 
     
    Denne er bygget om med hevesett (old man emu), 33" knastedekk, skjermbreddere fra fjallasport, masse lyd og lys... 
     
    Er umulig å få tak i deler. Som feks speedometer. 
     
    Er det flere som har en slik sak? Eventuelt egen interesseklubb? 
  2. Thanks
    Sveinung Kristiansen ga poeng til xr4ti i Identifisere del.   
    Det vet jeg dessverre ikke, tok bare utgangspunktet i det du spurte om og delen heter front axel tube. Årsmodellene stemmer ikke med din i hvert fall, men delenavnet er likt. Bare å ta en telefon til en av de store amcarsjappene i norge og spørre om delenummer, de vet det nok  
  3. Like
    Sveinung Kristiansen fikk poeng fra xr4ti i Dugg på innsiden av vinduene.   
    Hmm. 
    Kupé filter.. Det har jeg ikke tenkt på. 
    Ellers har jeg to slike avfuktere i bilen. 
    Alt av tepper er tørre. Har sjekket med fuktmåler. 
     
    Men skal sjekke om det er ett filter. 
  4. Like
    Sveinung Kristiansen ga poeng til Quattro73 i NY Starter som slår inn men går ikke rundt.   
    Mål spenning på den tykke ledningen inn på startmotor mens du prøver å starte. Dropper den ned mot null så skyldes problemet dårlig kontakt batteri-starter. Ofte går pluss fra dynamo via startmotor og så til batteri, dårlig kontakt vil da også forklare hvorfor dynamo ikke lader.
  5. Like
    Sveinung Kristiansen ga poeng til Quattro73 i Bytte regreim og vannpumpe.   
    Sjekket og jobben er skremmende lik som på BGU-motoren. Her er litt cut'n'paste for din motor. Multireim må av, det finner du fort ut av, samt deksel under motor og ved høyre forhjul. I tillegg må vannpumpe skiftes, fort gjort og henger etter tre M6 bolter. Det som er verst er å komme til boltene som holder motorfeste mot motor, her er det TRANGT. Motor må heves og senkes litt for å komme til boltene, om det er likt som på 8P så kommer du til gjennom hull i rammevangen. Husk også at det er ULIK lengde på boltene til motorfeste, ikke bytt de om. Disse er strekkbolter som MÅ byttes, det samme gjelder de på motorfeste mot karosseri, samt de som holder reimskive mot veiv.
     
    Spesialverktøy ja, egentlig trenger du et for å holde motor når motorfeste fjernes, samt heve og senke motor. Jeg brukte jekk under bunnpanne, sammen med spesialtilpasset mothold av treverk. Vær forsiktig så motor ikke ramler ned, eller du jekker hull i bunnpanne. Du trenger et verktøy for å vri strammehjulet, en sideveis låseringtang gjør nesten samme nytte. Så momentnøkkel- I tillegg trenger du pipesett størrelse 3/8" for å komme til boltene på motorfeste, med lange piper, 1/2" blir for stort (BTDT).
     

  6. Like
    Sveinung Kristiansen ga poeng til Bwana i Bytte regreim og vannpumpe.   
    Funderer litt på effektiv og enkel metode for oppstøtting av motor, uten slik slik ramme som på bilde A13-0397.
     
    En hydraulisk jekk blir gjerne litt ustø, og ikke så lett å finjustere opp og ned. Spesielt litt ned er vanskelig.
    Saksejekk er grei å finjustere både opp og ned, men veldig ustø.
     
    Lurer på om det kunne funke å bruke bilens originale sveivejekk. Jekk opp bilen og legge en pall eller to under motor. Så senker du bilen ned så motor hviler på pallen og kan skru jekken litt opp og ned for finjustering.  Har ikke prøvd denne metoden selv ennå. men det burde kunne funke?
  7. Like
    Sveinung Kristiansen ga poeng til Quattro73 i Bytte regreim og vannpumpe.   
    Her er en film fra youtube, ikke samme bil og motor, men det er temmelig likt på din. 
    Ikke bry deg med å lage merker på gammel og ny reim, følg merkene som er på svinghjul og kamdrev, er de som er korrekte.
  8. Like
    Sveinung Kristiansen ga poeng til Jesper1201 i Bytte regreim og vannpumpe.   
    Guiden til Quattro fungerer veldig fint, det eneste jeg har å supplementere med er; 
     
    Skal du gjøre en reg.reim jobb på tverrstilt motor flere ganger, gå til innkjøp av slikt verktøy du ser på bilde "A13-0397", for å henge opp motor i. Da hever/senker du motor ekstremt lett, uten at du trenger å bruke jekk ol. 
    Ta bilder under demontering hvis du har dårlig hukommelse og/eller jobben gjøres over litt tid, en helg f.eks. Fort gjort å glemme plassering til enkelte ting hvis en tar en lengre pause i jobben. 
  9. Like
    Sveinung Kristiansen ga poeng til Quattro73 i Bytte regreim og vannpumpe.   
    Byttet nettopp regreim, strammehjul og vannpumpe på en 2006 A3 BGU, men det er nok ikke helt likt på din, ellers skulle jeg gjerne hjulpet :)
  10. Like
    Sveinung Kristiansen ga poeng til Jesper1201 i Blinkende glødelamp   
    VAG bruker alle de samme kodene, søk opp koden på Google - eller post den her så kan jeg hjelpe deg.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår