Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 09/15/2017 i alle områder

  1. Jeg vil hive meg på denne gamle tråden også, fordi problemet med webastoer er et faktum enten man vil eller ikke. Vannpumpene slutter å virke etter en stund. Faktisk så var de første generasjon vannpumpene så dårlige at VAG valgte å bytte produsent. Man får kjøpt vannpumper til VAG Webastoer utenom VW systemet som er ganske bra, så her kan du spare penger om du ikke absolutt vil ha original på Møller. Så er det selve Webastoen, det er et "must" at den fungerer som den skal i en diesel Touran / Passat på vinteren om ikke du skal sitte med kalde fingre og småfryse når det er -10 eller kaldere. Om bilen ikke klarer å komme opp i 90 grader på temp måleren er det en god indikasjon på at webastoen ikke virker. Det finnes to typer Webasto, tilleggsvarmer (PR-9M5) og parkeringsvarmer (PR-9M9). Skal du kjøpe deg ny touran så velg en med parkeringsvarmer. Det er ganske vanlig at webastoen går i lås, feks så kan den gå i lås om drivstofflampa begynner å lyse pga lite diesel, dette for å spare drivstoff. Eller den kan gå i lås pga en feilkode. Den må da låses opp igjen, enten av deg om du har VCDS (sett 1 i adaption 42 og "save new value") eller så kan møller gjøre det. En annen ganske vanlig feil er "No Flame" feilkode. Det vil si at Webastoen prøver å starte automatisk når det er kaldere enn 5 grader, men klarer ikke å brenne korrekt pga for mye sot i forbrenningskammeret, så den slukker. Faktisk så danner det seg en koksbit der hvor tennrøret kommer ned i forbrenningskammeret. Dette hindrer webastoen å brenne skikkelig, så den begynner å kaste feilkoder. Nå er vi på det stadiet hvor enkelte mener at man skal lugge ut tusenvis av kroner på nytt forbrenningskammer eller ny webasto. Det er ikke nødvendig å bytte forbrenningskammer, jeg kan dessuten ikke se hvordan et forbrenningskammer til en webasto kan gå i stykker så sant man ikke slår på det med en slegge. Det er tross alt bare et stykke metall som har fått en bit med koks og sot som trengs å renses ut. Jeg har eid noen Touraner nå, og det eneste jeg har måtte kjøpe nytt var vannpumpe. Tar du deg tid til å skru av frontfanger, samt å skru ut webastoen og gi den en rens, så fungerer den som ny igjen. Det går også fint å kjøpe en webasto hos hoggern og gi den en rens før du monterer den på bilen din, du kan spare mye penger på det. Det er ikke så vanskelig å skru en Webasto i småbiter, alle med litt teknisk innsikt klarer det fint. Webasto kom i VW Touran fra 2003, og i midten av 2006 ca, så ble det en forandring med dieseltilførselen med at dem begynte å bruke magnetventil. Så om du er ute etter en brukt eller ny Webasto til Touranen din og den er produsert før juni 2006, så burde du være veldig sikker på delenummeret. For man kan ikke krysse disse webastoene, det vil ikke fungere. Har du en garasje eller et annet bra sted å skru,og ligger du på minimum 5,5 på en 1 til 10 skala i mekaniske ferdigheter, så fikser du webasto-jobben selv. Du må ha av frontfangeren, men trenger ikke koble av tempsensor ledning ( eller slangene som går til lyktespylerne mener jeg å huske), så legger du fanger litt på venstre side av bilen. Høyre side av bilen må jekkes opp, høyre framhjul og innerskjerm må av. Nå har du fri tilgang til webastoen. Hvis du vil ha ekstra god tilgang så må du skru av midtfestene til høyre forskjerm ved spylerveskebeholderen, ellers får du ikke fjernet beholderen til spylerveske. Jeg har ikke gjort dette, kun dratt beholderen ut av sporene slik at den lar flytte på seg noe, du må også nappe slangene av pumpa i beholderen for å komme til. Du må også ha to slangeklypetenger for å kvele kjølevannslangene inn og ut av webastoen. Og en annen ting du også må kjøpe inn før du begynner å skru, er eksos "svanehalsen" / "bøyen" som går fra webasto til webasto-eksosanlegg. Den klarer du nemlig ikke fjerne i et helt stykke under demontering, men må ødelegges for å få av. Du får kjøpt en bit på 50 cm for 50 kr hos et webasto-verksted og da har du mer enn nok. Det er kun en kort bit som skal på ny, den må ikke stikke for langt ut for da kan den smelte ledninger etc. Det kan være litt kronglete å komme til skruene som holder webastoen fast til bilen, og hodelykt når du skrur er å anbefale. Du må legge deg under bilen for å komme til en skrue ellers er resten fra motorrom / side. En annen ting jeg også sterkt anbefaler er å varme alle skruer når du skal demontere selve webastoen, spesielt dem som holder webasto til den metallplaten som også holder spylerveskebeholder på plass. De skruene kan knekke når man skal løsne dem, derfor varm dem godt opp først. Om en knekker så er ikke det noen krise (har skjedd meg noen ganger og det gjør jeg ikke noe med), men det er kjipt å måtte begynne med gjengereparasjon på alle tre. Du kan bruke en gassblåser fra biltema til å varme skruene om du ikke har tilgang til induksjonsvarmer etc. Selve rensingen og triks om hvordan du tar av låseklippsene på toppen av webastoen kan du finne på YouTube. Og en annen ting, lær deg hvordan typiske Vw kontakter på elektrisk tas av før du begynner å skru. De kan være et helvete å få løs om du ikke skjønner hvordan dem låser og hvordan du åpner låsen, og så lett å få av når du forstår hvordan. Ta bilder av ting underveis om du er usikker på om du får ting på plass igjen, men det er rimelig plankekjøring spør du meg. En annen ting som også kan være en fordel er om du har tilgang til VCDS. Om ikke du har det, så kjøp en for pengene du sparer ved å skru selv. Du vil helt sikkert få brukt for VCDS ved en annen anledning også. Grunnen til VCDS er at du kan tvangskjøre webastoen å se at alt er i orden, samt at det lønner seg å tvangskjøre kun vannpumpe på webasto for å få ut luft av systemet før du starter motoren, og hvertfall før du tvangskjører webasto. Så gruer du deg til nok en vinter i en kald Touran / Passat ? Hiv deg ut i det og skru før vinteren kommer. Jeg startet Webastoen min fra kjøkkenet 20 minutter før jeg reiste på jobb i vinter, deilig å sette seg inn i Touranen når det er litt lunk på oljefyren :-) Lykke til!
    1 poeng
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår