Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 09/16/2006 i alle områder

  1. okey folkens, da er det liv i bilen igjen. syns nesten jeg må fullføre chaten ettersom så mange ble engasjert med masse hjelp og tips. Etter masse skruing, leting, måling ,fundering og røsking i håret måtte jeg selv gi opp. Fikk FALK til å kjøre bilen til et lokalt verksted som heller ikke fikk start på den, da endte den til slutt på et merkeverksted. Der måtte de også røske seg litt i håret etter at den ikke startet når de koda om nøkler og skifta startsperre modulen. Men de fant da til slutt et ledningsbrudd ved batteriet, under sikringsholderen i motorrommet. Der var en rosa ledning røket/eiret, denne ledningen tilhører ledningsnettet til startsperremodulen.
    3 poeng
  2. Jeg har gått den veien før, alt for mye å skrive så sjekk link.
    2 poeng
  3. Quattro73

    Mitsubishi asx

    Når du spurte ang. dempere bak så tok det ca fem sekunder å finne en video for det. Google sitt første treff ved søk for dempere foran - er DETTE
    2 poeng
  4. Heisann, Anbefaler deg og lese denne: https://www.ekstralys.no/blogg-om-lys/hvordan-beregne-kabeltverrsnitt/ Her kan du beregne tverrsnittet (tykkelsen på kabelen). Alt av info står i denne annonsen. Spør om du lurer på noe!
    2 poeng
  5. Samme her, en rød strøken SQ står gjerne øverst på ønskelisten. Dog de som finnes, som fortsatt er strøkne, koster skjorta. Øynet håp når leste om denne, selv om jeg aldeles ikke er tilhenger av elbil, men ble veldig fort totalt uaktuelt når ser prisen. Tror det får forbli en drøm - uten videre håp ;)
    2 poeng
  6. En nydelig bil som trenger de beste alternativer. Det beste er nok å bytte ut de originale høyttalere med noen som kan monteres rett i bilen uten å endre noe på bilen med tanke på bilen originalitet. Jeg er ingen bilsterioekspert i det hele tatt så kan ikke hjelpe deg direkte men det finnes firmaer i Norge som driver med dette men om noen har greie på klassike biler vet jeg ikke. Kan jo spørre Ponyparts om de har noe tips Best på Mustang - Pony Parts Performance Supply Ellers så er det å se på hva de har på andre siden av dammen. Med et slikt oppgraderingssett for et eksempel så bør nok lyden bli mye bedre Kicker CS Series 1969-1970 Ford Mustang Speaker Upgrade Kit: KSU-CSC1005-Mustang-6970 (classiccarstereos.com) forutsatt at lydenheten er god nok med nok effekt. Eventuelt å bytte til et fullt oppgraderingsett med radio i klassisk utsende og et slikt sett Kicker KS Series 1969-1970 Ford Mustang Speaker & Amp Kit: KSA-KSC1005-Mustang-6970 (classiccarstereos.com) med tilpasset forsterker. Samme firma har klassiske radioer også men DAB finnes jo som kjent kun i nisseland :) 1967-1973 Mustang Slidebar Radio: CAM-LM-SB (classiccarstereos.com) og denne typen er vel mer vanlig i 64-1/2 til 68 men tror den satt i noen 69-70 også 1967-1973 Mustang Radio With Bluetooth USA-740: CAM-LM-USA-740 (classiccarstereos.com) Dyrt for slike komponenter men det fine er at ingenting blir ødelagt i bilen, noe som er bra for verdien på bilen. Nå kjenner jeg ikke til det firmaet jeg linket til, var bare noe jeg fant på nettet men det finnes mange slike firmaer i USA som selger slike sett men Kicker er etter min mening helt greie komponenter som spiller bra. Om disse settene jeg linket til passer cab/convertible må sjekkes. Kan jo kontakte Mustangklubben, kanskje det er noen der som har kjennskap til en slik ombygging Hjem - Norsk Mustang Club
    2 poeng
  7. hei igjen, på vei hjem i dag stoppa jeg å plugga ut egr ventil bare for å sjekke, etter 15-20 sek kom feilmelding på at den var plugga ut å plutselig begynte motoren å gå fint igjen. mistenker at det er derr problemet ligger. tenker å prøve i noen dager nå med den plugga ut å heller fjerne egr ventilen om det skulle vise seg å vere problemet
    2 poeng
  8. Bensinmotor antar jeg siden du skriver tennplugger? Du skriver at det kommer drivstoff til motor, betyr det at det kommer bensin ut av dysene? Med «tennplugger sjekket» menes at det er gnist på pluggene? Dersom motor får bensin ut av dysene, og det er gnist på pluggene, så skal den starte såfremt kompresjon er tilstede. Med andre ord så mangler du utvilsomt en av følgende; kompresjon, gnist på plugger eller bensin ut av dyser... Selvsagt kan du også ha røket registerreim e.l. - men antar verkstedet som har feilsøkt ikke er en barnehage, så det er vel utelukket? Dersom «fuel cut off switch» er aktivert, det du kaller «dødmannsbryter», så burde vel ikke bensinpumpe gå? Dersom du har du bilen på merkeverksted så burde de vite bedre enn noen, hvor denne er plassert? Et søk på google antyder inni dashbord, samt en rett ved rattstammen, bak deksel over pedalene. Men igjen, om denne er synderen så burde vel ikke bensinpumpe gå? Tror kanskje du bør finne et annet verksted.
    2 poeng
  9. Heisann, jeg lagde en film om min egen bil.. ta en titt å si hva du syns :)
    2 poeng
  10. Då har Escort endelig blitt benket. Pluss fått kjørt litt med bilen
    2 poeng
  11. Ikke noe spesielt her. Venter på han skal mappe bilen. Pluss alt det med corona har ikke hjulpet på heller. Har tatt å demontere Mtx75 girkasse fra Escort mk5 rs2000. Har fått lakket girkassehuset. Skal begynne å lage girkasse feste til den. Ellers har det gått i å få bruksbil ford mondeo godkjent
    2 poeng
  12. Heisann, det er en super bil og motor du har, jeg solgte nylig min nesten strøkne C4 2.3E - med nesten 100hk mer enn originalt. Det du skriver er så detaljert at du mest sannsynlig har ledet meg direkte til feilen ;) Du skriver at dersom du stripser fullgassbryter inne så fungerer motor normalt, og nå skal du høre.... Det fullgassbryter gjør er å deaktivere lambdasonde, slik at motor får bensin kun ut fra nivå på mengdefordeler og grunninnstilling på DPR. Dette betyr at din lambdasonde mest sannsynlig er defekt, eller du har dårlig kontakt/ledningsbrudd til denne. Kjøp ny lambda og se om det løser problemet, pluggene sitter på torpedovegg ca rett bak innsuget. Kjøp original, ikke Biltema. Er enkel lambda på denne, to hvite ledning til varmeelement og en svart for lambdasignal.
    2 poeng
  13. Nå nærmer det seg oppstart av Escort. Viss alt går etter planen så blir det imorgen eller tirsdag
    2 poeng
  14. Har laga olje separator til rs turbo'n å er i gang med å lage olje catch tank av samme slag. Planen er å starte å gjøre litt på bilen igjen når snøen forsvinner.
    2 poeng
  15. begynner å ligne en bil. har fremdeles litt arbeid igjen før oppstart
    2 poeng
  16. 2 poeng
  17. Så da var jeg ikke helt på jordet ;)
    2 poeng
  18. Fått bilen ned på bakken etter mange mnd på bukk. Gjenstår endel arbeid igjen,men nærmere seg.
    2 poeng
  19. Turbo manifold ferdig :). Har begynt å lage downpipe :)
    2 poeng
  20. Har ikke skjedd så masse jeg hadde håpt på. Er nesten ferdig med turbo manifold. Begynt så vidt med intercooler. Bygger om til vag coil pluss litt andre små ting. Satse den er klar til ford treffet på Våler banen
    2 poeng
  21. Originalt så er det egentlig ikke noen camber justering foran på disse. Du kan derimot justere veldig lite, men noe på bakre bærearmsforing og skruer til bærekule - men det gjøres ikke ved hjulstillingskontroll da det egentlig ikke er en justeringsmulighet. Skal du justere camber må du kjøpe nye fjærbenslager/fjærtopper med justeringsmulighet. Spissing er det som sliter desidert mest på dekka, da bilen vil "ploge" fremover. Hvis skjevheten er på én side av bilen, og i lite til moderat omfang vil den slite på den siden, og nevneverdig lite på andre siden. Negativ camber skal det være, men alt fra 0,0 til -1,5, avhengig av biltype og modell. Husker ikke hva denne skal ha i hodet. Hvis den er nogenlunde lik på begge sider og ikke ekstrem, så ville jeg ikke begynt å røre det. En negativ camber på -1,0 vil ikke gi deg nevneverdig dekkslitasje, det du derimot vil få er en mer presis bil når du kjører aktivt i svinger, da du får mer av dekkflaten i asfalten og dermed mindre understyring. Caster vil si vinkelen forstillingen har ift. resten av bilens vertikale plan. Denne justeres egentlig aldri, selv om det er mulig å justere på 90% av bilene på markedet. Det denne derimot kan indikere er om du har vært borti en fortauskant, kollisjon el. da det vil vise lengdreforflytning av forstilling. Hvis det er stort avvik på caster (fra side til side, ikke innenfor tolleranse) så bør det konstateres hvorfor, for deretter å finne en mulig løsning. Hvis du er usikker kan du godt laste opp et bilde av målebrevet så kan jeg tolke tallene for deg.
    2 poeng
  22. Da er fanger på plass,litt skakk skjært så må skjære litt til for å rette opp.
    2 poeng
  23. Gjort litt mere på fangern/diffusern neste step er å få pussa ned bakfangern å få litt lakk på den.
    2 poeng
  24. Prøve montert eksos og fanger. Eksos er nesten så å si ferdig,trenger litt justering på bakpottene siden de ikke står helt likt. Så gjennstår det å få sveisa det sammen. Venter fortsatt på deler til bakfanger,men det kommer nok ikke før på nyåret engang.
    2 poeng
  25. Quattro73

    Sentralås problemer

    Æ blir åppgitt. D e fan itj lætt å førstå ke du snakk åm når du skriv dialækt :( SKRIV NORSK! Hvorfor ikke skrive som du lærte på skolen slik at vi kan forstå deg - og muligens hjelpe? Kan være problem med brytere i låsekasse, men blir kun gjetting når vi ikke vet det minste om hvilken bil eller årsmodell det gjelder, samt sliter med å forstå problemstillingen.
    2 poeng
  26. Enkel jobb, men krever at du har skrudd noe før. Av med hjul, løsne senterbolt, løsne bærekule fra spindel, dra fjørben ut og få drivaksel ut av lageret. Klipp spennbånd og mansjett, hold igjen drivaksel og gi knute et skikkelig dunk fra baksiden med en hammer og den skal løsne. Rengjør splines på aksel, fjern gammel låsering og plastring, dytt ny mansjett på drivaksel, monter ny plastring og låsering. Fett opp knute med drivknutefett (skal følge med/ferdig fettet) dytt knute på aksel inn til låsering og gi knute at skikkelig klask (pass på gjenger og splines - pleier å sette inn gammel mutter/bolt og slå på denne). Sett på plass mansjett, stram spennbånd og monter aksel i lager/spindel, dra til ny senter bolt med riktig moment og skru på hjul.
    2 poeng
  27. Jasså @ealoken, du sit og glor! Saken er den at dette prosjektet pågikk så lenge at det overlevde seg selv. Delene som var "brutale" i 2006 var utdaterte i 2016. Dessuten burde nok bilen ha hatt minst 1000 hk i dag dersom den skulle vært spesiell, selv med forhjulstrekk. Men viktigst av alt er at jeg selv har forandret meg, slik @Øyvind Ryeng beskriver på en god måte i en tråd fra en del år siden. For det første har jeg ikke lenger det aller minste ønske om å befraktes i høye hastigheter klint mot sikkerhetsbur og trange bøtteseter. Man kan si at min aldersmessige impotens startet i gassfoten og sakte men sikkert kryper oppover... For det andre lærte prosjektet meg at jeg får større glede av å skru og forske på løse motorer enn på hele biler. Jeg samler derfor på løse V8-motorer fra epoken vi kan kalle "modern OHC engines". Denne epoken startet i 1949 med de toppventilerte motorene til Cadillac og Oldsmobile, så det er på ingen måte høyteknologi jeg snakker om. Dette henger nøye sammen med min årelange kjærlighet til Volvo B36 V8, og jeg har derfor også intensivert min forskning rundt opprinnelsen til Volvos V8 og dens amerikanske røtter. Den tidligere omtalte impotensen medførte at jeg i fjor gjennomførte en "hør her-samtale" med meg selv, la ut 850-prosjektet stykkvis og delt på Finn og finansierte en deilig skrabb av en gammel amcar. Jeg forelsket meg nemlig i en 1973 Chevrolet Nova med fire dører og 307 V8 på 115 hester, så denne doningen gir meg nå store doser bilglede i sommerhalvåret, fortrinnsvis i hastigheter mellom 60 og 70 kilometer i timen og helst på ikke altfor varme dager, siden AC-en sa opp på dagen i fjor sommer. Det er altså gamle motorer og gamle biler som utgjør min motorinteresse for tiden, men jeg vil likevel ikke kalle 850-prosjektet forgjeves eller bortkastet. Det bidro til min bil- og motormessige modning, og jeg lærte en hel masse. Det hender jeg legger ut noen anekdoter rundt bil og motor under instagramprofilen reodor_f2.0, og jeg har den saktegående bloggen leopardmotor.blogspot.no, som først og fremst skal benyttes til å dokumentere min forskning rundt Volvo B36 og dens stamfar, B8B. Nåde være med dere!
    2 poeng
  28. opelduude

    Krevende panserlokk?

    Smør opp hele mekanismen med fett. Ikke bruk wd40 eller noe som tørker ut. CRC sin multilube bruker jeg på alt sånn. Om jeg skal være pirkete så skal panseret slippes slik at det går i lås og ikke presses ned ;)
    2 poeng
  29. Det var ikke værre enn at jeg måtte lufte systemet. Kudos til meg :) Anbefalt måte å lufte Toyota avensis 2008 mod er å fylle på frostvæske på kald motor. Mellom Low og Full. La tanklokket være av og la bilen gå på tomgang i 30-40 min. Deretter så kjører man seg en runde. Jeg måtte etterfylle pittelittegranne i etterkant, men nå fungerer alt som normalt. Hvordan det har blitt luft i systemet vet jeg ikke. Det kan være en liten lekasje noe sted.
    2 poeng
  30. KevinP

    Opel Vectra A Vinterprosjekt

    Sleit med å bytte pakninga selv så fikk verksted til å gjøre det, fant fort ut av hvorfor d aldri funka å bytte deksel da verkstedet ringte å sa toppdekselet hadde en bitteliten sprekk😅 så nå har jeg fått tak i toppdeksel og bilen er fiksa
    1 poeng
  31. Clutch eller girkasse er det nok ikke. Bytt de delene du har bestilt, kan godt være det løser problemet. Om ikke så kan du bytte pluggledninger, rense LMM og sjekke for falskluft, uansett på tide om aldri utført 😉 LMM renser du med isopropanol eller elektronikkrens, spray på og la lufttørke. Når du bytter coil så ikke bytt om på ledninger, gjerne merk de før demontering.
    1 poeng
  32. Hjelper en god del om du opplyser hvilken type lyd du hører og hvordan den utarter seg. Per nå er det umulig å antyde noe som helst da vi f.eks. ikke vet om det er ett klunk som kommer når du svinger ene veien, eller om det er konstant lyd når du svinger
    1 poeng
  33. Hkv

    Min Audi A6 c5 1.8TQ

    Ledningane her var i utruleg dårleg stand. Tok ut kontaktane frå bilen og løyste opp ledningsnettet frå døra, fekk eldstebror (utdanna mekanikar) til å hjelpe meg ved å lodde ledningane. God hjelp å ha!
    1 poeng
  34. opelduude

    D3S Xenon

    Må evt blir Osram night breaker laser eller Osram cool blue intense. De har ikke veldig grei pris de koster alt i fra 1600 til 2200 kr pr stk på nett. Anbefaler deg uansett å holde deg til kjente merkenavn når det gjelder xenonpærer da jeg har hørt flere skrekkhistorier at billige pærer med feil motstand har ført til ødelagt elektronikk og med dagens priser på frontlykter, så blir det fort billig med xenonpærer for "bare" 3000 kr.
    1 poeng
  35. Jeg kjøpte et billig boroskop med integrert lys på ebay, fungerer bra og bildet er veldig klart (1 Mp). Kopler rett i USB på PC, er 7-8 mm tykt så kommer til de fleste steder. Dog får du selvsagt mye bedre inntrykk om tanken tas ned.
    1 poeng
  36. Altså har du for lavt bensintrykk, du skal ha mer enn 3-4 bar med tenning på. Som sagt, jeg ville målt strøm til DPR for å verifisere om denne er i orden. I det minste - se om trykk endrer seg når plugg til DPR settes på (slå på tenning med og uten DPR for å sjekke forskjell). Enheten som regulerer tomgang (ISV) er pulsbreddemodulert, altså vil du ha 12V på denne. Pulser ut må måles med scope, ikke voltmeter. Denne er ikke årsaken til dine problemer, dog kan du ta av plugg på ISV med motor i gang og tomgang skal stige til ~1500 omdr. Skjer dette så er ISV mest sannsynlig i orden, er hvertfall ikke stuck. Husk at selv om ISV feiler så skal motor fungere 100% (med unntak av tomgang).
    1 poeng
  37. Quattro73

    Kjøleveske nivå synker.

    Normalt er det ikke. Du har muligens en veldig liten lekkasje. På kald motor, fyll opp til maks og sett trykk på kjøleanlegget (0.5-1 kg) noen timer, etterpå sjekker du om du kan finne kjølevæske under bilen eller på motor/flenser/slanger/radiator osv. Eller har du byttet kjølevæske, vannpumpe e.l. siste tiden, at du kan ha hatt litt luft i anlegget?
    1 poeng
  38. xr4ti

    Rulleretning

    Riktig, outside er nettopp, outside. Ta en avbalansering du og be også dekkverkstedet sjekke om det er kast i felgen. De fleste dekkverksteder kan tilby felgretting og koster ca 500-1000kr pr felg, avhengig av skadeomfang.
    1 poeng
  39. Sikkert BGU-motoren da. Ja, det er normalt med litt knitrelyd fra fremre del av eksos på denne, etter kjøring.
    1 poeng
  40. Personlig er jeg lite begeistret for Ford, men dette ser (mildt sagt) råbra ut :)
    1 poeng
  41. Kontroller.. ..hele trykksiden av innsuget for lekkasjer. ..hele vakuumsystemet for lekkasjer. ..at det er vakuum i systemet. -0,5bar eller mer. ..at N75 regulerer. Kan sjekkes med VCDS eller manuelt med et manometer, som selvfølgelig kan måle undertrykk. ..at det er vakuum ned på klokka til turbo og at dette varierer fra tomgang til gasspådrag. (Mer undertrykk på tomgang enn turtall) ..at staget mellom klokka og VTG mekanismen beveger seg. Er alt dette iorden.. ..slå opp måleblokk 10 og kontroller at MAP og atmosfærisk trykk viser nogenlunde det samme. (med motor av, tenning på) ..slå opp måleblokk 11 og kontroller at aktuelt turbotrykk følger spesifisert turbotrykk ved WOT. Det vil være noe forsinkelse her, men de skal ligge på samme verdi når du får litt turtall. (2500rpm+)
    1 poeng
  42. Ja ting har tatt tid. Takk for det :) Ikke kjørt mye,bilen går magert så den må mappes. Er også diverse feil som må utbedres,bilen går varm på tomgang så spørs om jeg ikke må ha noe kraftigere radiatorvifter,skal prøve å bytte thermostat å se om det hjelper. Bremsene er ikke på stell heller,de virker men har bilen stått en stund må jeg pumpe opp trykk på pedalen for at de skal virke skikklig igjen,spørs om det ikke er en lekksaje en plass ellers er det noe annet som er feil.
    1 poeng
  43. Har ikke skjedd så altfor mye den siste tiden. Driver å pusler litt med ett eksos og bakfanger prosjekt. Venter på litt diverse deler for å komme noe videre.
    1 poeng
  44. Prøv med vinterfelger/dekk. Hvis vibrasjonen kommer idet du trykke på bremsepedalen så er det kast i skiver.
    1 poeng
  45. Fortell han at du har automat ;)
    1 poeng
  46. Quattro73

    AUDI 80 Elektrisk problem

    Du har nok en kortslutning siden sikring ryker. Har ikke skjema foran meg så vet ikke hva sikring 14 går til. Lys i instrumentpanel og rundt justeringene for varmeapparat kommer fra dimmeren for belysning i instrumentpanel, sjekket om denne er skrudd helt ned?
    1 poeng
  47. Quattro73

    Passat B6 eksoslyd?

    Vibrasjoner ved pådrag og ulyd, også på tomgang, se film https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=JvfJpmMdV7M
    1 poeng
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår