Jump to content
Bilforumet.no

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. Kjølevæsketemp, oljetemp. eller utetemp? Ikke veldig kjent med disse, mange år siden jeg skrudde på amerikaner sist, men hvis det er kjølevæsketemp. innbiller jeg meg at den skal sitte i nærheter/på kjølevæskeflensen på toppen som øvre radiatorslange går inn på. Forutsatt at det er en 350, eller en motor som er tålig lik den i oppbygning. Hvis du finner sensor der kan du legge ledningen til sensor til gods (kortslutte den) og se om instrumentet nå beveger seg til maks, gjør den det er sensor defekt.
  3. Hei Jeg har en Chevrolet Corvette C3 1976 model hvor tempraturmåleren har sluttet å fungere. Inne kan jeg bare lese av at den står stille på 100f. og den flytter seg ikke derifra. Er det noen som har vært bort dette problemet før? Tusen takk for svar på forhånd :) mvh. Torbjørn
  4. Ja eg skal prøve og kalibrere og sjå kva eg kommer fram til med det.
  5. Har samme problem. Hos meg er det bryter til bakdør som ikke trykkes helt inn. Lim på en ekstra knott på døra og problemet er løst
  6. VW Touran 2004 2.0l Ratt rister ved høy hastighet 80+. Har nye og balanserte dekk. Ristingen er mer eller mindre lik ved sommer og vinterdekk. Opplever ikke at bilen rister noe særlig, kun rattet. Rister ikke ved lave hastigheter 70-. Og bilen er veldig behagelig å kjøre i hastigheter mellom 0 og 70kmt. Ristingen avtar/forsvinner ved gasspådrag/oppoverbakke. Ristingen er verst når bilen "renner" i bakke eller flat vei. Mistenker foringer til bærearm/bru i forstilling. Opplever også en "gummiknirkelyder" når jeg vrir på ratt i lave hastigheter eller at bilen står i ro. Lurer på om dette kan være dårlige/slitte fjærbeinslagere?Usikker på om disse problemene henger sammen. Tviler egentlig litt på det da jeg har hatt ristingen i lengre tid enn knirkelydene. Noen som har noen innspill? Hvordan kan man sjekke om det er dårlige foringer? Anbefales det å bytte hele bærearmen/bru komplett med bærekule, eller holder det med å bytte foringene? På forhånd takk!
  7. Om rattvinkelsensoren ikke er kalibret eller defekt. Så vil ESP komme opp som feil på bilen da den trur at hjula eller vinklingen er ute av kurs. Om den er defekt så er det å bytte sensoren så må du kalibrere den på nytt, for å så slette feilen på ESP ABS . Men prøv å kalibere den se om det hjelper før bytte.
  8. Rattvinkelsensor er eit problem på dei her bilene slik som eg har forstått det. Den ligger inne med feil kan det ha noko med det her og gjere eventuelt om det kan føre til at ABS og ESP ikkje går ann og slette ut?
  9. Då veit eg no nåke og gå ut fra slik at eg kansje får maskina til og snurre igjen.
  10. Jo det kan gå flere dyser, har ikke vert uvanlig å måtte bytte alle pluss ledningsnett.
  11. koster ikke mange kr å kjøpe en ny plugg på Opel. Eller dra innom huggeren å se om dem har? Mulig biltema har noe som passer
  12. Det er nok det beste her å ta en trykktest. Men ville ikke kjørt så mye med bilen før du har sjekket dette ut. Fungere bra dette sette der.
  13. Okei, så jeg har fått tak i noe nye lykter til min Opel Vectra B 97 mod (1,6 i4) Men jeg står litt fast, pluggen som er originalt på bilen passer jo da ikke de nye lyktene... Den originale pluggen er en rund plugg med runde koblinger men på den nye lykten er det 4-pin flat plugg. Jeg finner ikke ut hvor jeg kan på tak i en ny plugg for å erstatte den gamle med. Bilde jeg har lagt ved er va den nye lykten, og jeg er da ute etter en hun-plugg som går i den. https://drive.google.com/file/d/1kgWfcLvuO_qfBgZbpogMpMeV6abNCR0X/view?usp=drivesdk
  14. Hei igjen og takk for svar. Vannpumpe og register ble byttet for èn måneds tid siden. Det lakk før dette og Jeg skal prøve å få tatt en trykktest av systemet. Jeg fant noe utstyr på Biltema ( https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/kjolevaskeverktoy/trykktestersett-for-radiator-2000020967 ) som gjerne er like greit å kjøpe først som sist.
  15. eg berre lure på om det er logisk at 3 stykk ryker på samme tid?
  16. Takk for svar :) Hadde veldig ujevn gange etter oppstart og gikk veldig stygt. EGR er blendet so det er ikkje den som gjer det vertfall. Skal løyse ut dyser på fredag so då skal det sjekkes om det er dei som har ført til alt sammen. Så skal alle kontakter sjekkes under toppdeksel en gang til.
  17. Last week
  18. Hadde den ujevn motorgange etter oppstart? Sjekk også oljenivå, om dette har steget og evt. om det lukter diesel. Alt av ledninger og kontakter under toppdeksel og gjennomføringskontakta i toppen er iorden? Det som kan ha skjedd er at en eller flere o-ringer til dyser har tatt kvelden og førtrykket blir så lavt inn på dyser at den ikke klarer å starte. Relativt omfattende jobb hvis en ikke har gjort det før og det krever spesialverktøy for demontering og montering av dyser. Før det steget tas så kontroller at EGR ikke spyr råtten eksos inn i innsug under startforsøk, enten ved å ta av EGR rør til innsug eller ved å montere en blokkering. (Ikke ofte det er slike EGR feil på denne motoren, men det bør utelukkes). Hvis dere er 100% sikker på at den får diesel inn til dyser og at førtrykk (mellom tandempumpe og inngang til drivstoffkanal i topp) er på +/- 5 bar eller mer ved startforsøk så er det ikke drivstoff som mangler, og da mindre trolig helt defekte o-ringer. Regner med mye basic’e ting som logiske verdier på diagnose er kontrollert etc. så nevner ikke alt som kan/bør sjekkes der.
  19. Har hatt bilen hos Opel siden faren min jobber der. Har da brukt bosch sin tester til og lese ut feilmelding. Har hatt av toppdeksel og sett ned på dyser og kommet fram til at dei er i orden. Meinte det var høgtrykkspumpe som tilførte inn på dyser men skal ikkje seie det sikkert. Bilen blei meir og meir kranglete og ville ikkje starte rett og slett. Blei veldig tungstarta på Morningen før den ikkje starta da eg skulle heim fra jobb. Får ingen feilkode på motorstyring. Har sjekket mengde inn på dyser og trykket ingen feilkode på det. Den var død før eg begynnte og skru så har ikkje kommet så langt. Har hatt av innsuget på turbo so er ikkje det som ligger og feiler. skjønner rett og slett ikkje kva som kan gjere det.
  20. Trengs litt oppklaring her, da du snakker om rail og dyser. Med mindre du har hatt av toppdeksel har du ikke sett dysene. Denne motoren har ikke rail, den har en kanal i toppen som det går lavtrykkstilførsel til pumpedyse enhet. Hvor har du sjekket drivstofftrykk? Har du lest ut feilkoder på motorstyring? Isåfall hva er disse feilkodene? Hva skjedde forut for at den ikke starter? Stoppet den brått uten forvarsel, eller har den blitt mer og mer kranglete? Har du skrudd på den og deretter er den død? Har du hatt noen symptomer tidligere som kan indikere at det er et påbegynnende problem? Tregstartet og/eller røff gange? Mer info gjør det lettere å gi relevant svar.
  21. Før du konstanterer med noe bør du få satt trykk på anlegget. Alle verksteder fikser dette, hvis ikke får du kjøpt utstyr på Biltema tilsvarende verkstedstimen. Hvis det da heller ikke er noen synlig lekkasje er det stort sett kun tre mulige alternativer. Lekkasje i varmeregister inne i bil, lekkasje i EGR kjøler eller toppakning. En kompresjonstest vil ikke gi noe fornuftig i dette tilfelle, så det trenger du ikke kaste bort tiden på.
  22. Ikke om det går ut eksosen så er det ikke bestandig du ser det. Nå som det er varmt ute så må du nesten lukte på eksosen kjenn om det er noe søttlukt som kommer ut der? Så vil nesten tru de er der vannet går. Men du har kjekket vannpumpen som har lekkasje så du kan utelukke den.
  23. Jeg har og tenkt at det kunne være toppen. Men den røyker ikke noe merkbart mer enn den har gjort før. Ville man ikke sett dette på oljen og? Eller at man får olje i ekspansjonstanken? Mulig dette er dumme spørsmål men jeg vet ikke :p
  24. Går sikkert ut eksosen på bilen kommer det noe røyk lukter det søtt. Det er nok defekt topppakning på motoren. Må nok demontere for å se hvor ille det er. Her du kan jo ta en komp test.
  25. Da må du kontakte dem jeg linket til. Ellers så må du møller høre om dem kan skaffe deg. Det er som regel bare fra tyskland eller England du får tak på disse ny
  26. Hei Jeg har en Opel Insignia 2011 mod som bruker èn liter kjøleveske i minuttet. Jeg klarer ikke å se hvor det kommer fra da den ikke lekker når bilen står på tomgang. Etter å ha kjørt i et par minutter er det tomt i tanken. Måleren viser fortsatt 90 grader, og jeg kjørte 3mil om natten med tom tank når jeg ikke hadde mulighet til å fylle. Måleren stod ennå på 90 grader. Når jeg starter bilen og lar den gå på tomgang til den blir varm, øker vannmengden i ekspasjonstanken. Når jeg slår av tenningen kommer det høye "surkle" lyder og tanken er plutselig nesten helt tom. Noen som har ide på hva dette kan skyldes? Kan det være EGR er tett og at den ikke klarer å kjøle skikkelig slik at vannet renner ut på en måte? Setter stor pris på alle innspill.
  27. Prøv å ta av slangen som går inn på innsuget på turboen,se om den starter da. Men hva sier feilkodene da. Har du fått fikset esp abs? Kan også være tull med dieselpumpen. Er oljetrykket bra på bilen?
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.