Gå til innhold

smallblock eller bigblock???

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

På tide å blande seg inn i big block/small block debatten for en bygdeoriginal som meg også...

 

Da jeg var liten leste jeg det svenske bladet Wheels jevnlig. Der sto det i sin tid en forklaring på forskjellen mellom de to motortypene. Hvis jeg ikke husker feil så var det avstanden mellom sylindrene som utgjorde forskjellen. Dvs at senter til senter (c/c) avstanden mellom nabosylindrene er større i en big block. Husker ikke om det er en generell regel for hvor stor denne avstanden må være før det går over fra small block til big block, men det kan godt tenkes.

Av ovenstående forstår vi at c/c-avstanden i feks alle Chevy small block fra 262 til 400 er lik uansett hvor stor selve borringen er. Dermed blir utvendig størrelse lik på alle small blocks fra samme familie og dermed er det stor sjanse for at veivaksler osv går om hverandre. Siden 400-blokka til chevrolet har såpass stor borring i forhold til blokkstørrelsen (small block), måtte man støpe blokka med siamesiske sylindre, dvs med "hel ved" mellom sylindrene (altså uten vannkanaler mellom).

Verdt å merke seg er at at det har det ble produsert big blocks helt ned i 366 kubikktommer hvis vi holder oss til Chevrolet. Denne motoren ble såvidt jeg husker mest benyttet i lette lastebiler (trucks)

Videre er det verdt å merke seg at en big block blir fysisk større på grunn av de større c/c-målene, og ca 100 kg tyngre enn en small block.

 

Dersom jeg skulle prøve meg på å liste opp Chevrolets small block motorer (ikke inkl de noe mer nymotens motorene), vil listen se slik ut:

262 (minst)

265 (eldst)

267 (døll)

283 (akkurat passe)

302 (aller tøffest)

305 (døllest)

307 (aller døllest)

327 (tøffest)

350 (vanligst)

400 (størst og mest spesiell)

 

En tilsvarende oversikt over big blockene fra samme produsent kan se slik ut:

366

396

402

427

454

 

I riktig gamle dager (tror det var fra 1958 til et stykke utpå sekstitallet) hadde Chevrolet en annen big block familie (W) hvor 409 var den mest kjente, men også her ble det laget en versjon med betydelig mindre slagvolum, nemlig 348. Denne motorfamilien karakteriseres med sine svært sexye ventildeksler som til og med overgår de ganske sexye ventildekslene til Chryslers Hemi-motorer.

 

Hvis jeg avslutningsvis skal prøve å konkludere litt her så er det altså tøffere med big block enn small block, uten at en big block dermed må ha høyere effekt. Og selv om big block er tøffere er det ikke alltid det beste. Siden en big block veier såpass mye mer enn en small block vil en bil med big block bli mer understyrt, og det er jo ikke så artig ved hurtig fremføring langs vei eller bane med rik kurvatur (mye svinger).

 

La dette bli mitt bidrag hentet direkte fra hjernebarken, uten at jeg dermed kan garantere at oversikten er 100% uttømmende eller alle opplysningene 100% korrekte. Men jeg garanterer at jeg ikke har til hensikt å bløffe.

 

mvh

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det med avstanden fra senter til senter i sylindrene har jeg også lest en gang i tiden.

 

Og at 307 ikke akkurat er en sprek motor kan jeg skrive under på, men lyden er der iallefall

 

En 307 kan jo bli LITT hyggelig vis en putter i de riktig dyre delen... men hvem vil ha bare 307 cid??

 

:nono:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du ble støtt av mine kommentarer om at 307 er døllt Erik. V8 er tøft uansett. Eneste unntaket jeg kan komme på i farten er Olds 260 diesel på 90 hk. Det må være verdens dårligste V8...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra wikipedia:

 

 

307

A 307 in³ (5.0 L) 307 version was produced from 1968 through 1973. Engine bore was 3.875 in (98.4 mm).

 

The 307 replaced the 283 in Chevrolet cars and produced 200 hp (149 kW) SAE gross in the 1960s. The later emissions-modified versions produced just 115 hp (86 kW) SAE net, giving the engine one of the lowest power-per-displacement ratings of all time. Chevrolet never produced a high-performance version of this motor.

 

The 307 was also unique in the fact that its casting alloy had a very low nickel content making it relatively soft. Due to this fact, this engine has low value among rebuilders because of reduced longevity.

 

Forøvrig har jeg lest mange plasser at smog versjonen av 307 er den motoren med lavest effekt pr liter volum av alle toppventilerte motorer.

 

Forøvrig kan nevnes at Mercedes 170A 1952 modell har 50hk. Dette er en sidventils rekke firer på 1,7liter. Denne har utolig nok høyere effekt pr liter enn Chevyen. Denne sideventils motoren har vell forøvrig et kompresjonsforhld på rundt 6:1, forbrenningsrom utformingen er selfølgelig helt latterlig, som ale sideventils motorer. Men yter tiltros for det bere enn en 307 :rolleyes:

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du ble støtt av mine kommentarer om at 307 er døllt Erik. V8 er tøft uansett. Eneste unntaket jeg kan komme på i farten er Olds 260 diesel på 90 hk. Det må være verdens dårligste V8...

 

Reodor F

Selvfølgelig ikke, er ganske enig. Somsagt så var det bare lyden og utseendet som avslørte at det var en åtter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer info om chevy motorer ( v8 ) og 4 ventiler pr cylinder! intr. lesing dere har på denne delen av forumet. faktisk folk her som kan noe

Da Chevrolet skulle utvikle Corvette ZR1 (Dere kan lese mer om ZR1 her) på slutten av 80-tallet så brukte de sitt nyinnkjøpte sportsbilsforma Lotus til å gjøre jobben med å utvikle en 32-ventils 4-cam V8er. Motoren ble hetende LT5 og gav 375 hk fra 90-92 og 405 hk fra 93-95... Mer nøyaktige spesifikasjoner kan dere se her...

 

lt5e.jpg

 

På omtrent den samme tiden ble Lotus Omega (Carlton i England) utviklet. Det er mange som har spurt seg om hvorfor Lotus gadd å utvikle en helt ny motor og et helt nytt drivverk når de bare kunne ha brukt det de nettop hadde utviklet for ZR1. Spesielt med tanke på hvor mye ekstremt kostbart tull det var fram og tilbake med utviklinga av girkassa og diffene, samt turbosekserens holdbarhet, dette er grunnen til at vi ikke vil se en bil som Lotus Omega igjen. Lotus hadde jo et sterkt drivverk og lettvekts aluminiumsmotor som uten trykkmating lett kunne gi effekter opp imot 400 hk, det de reknet med at de trengte for å holde bilen foran BMW E34 M5 (340 hk) som ble sett på som målet. Dessuten så trengte en Opel (Vauxhall) Omega (Carlton) noe ekstra for å forsvare en pris på £45000 i 1990.

 

Som en parantes så kan det jo nevnes at tilsvarende biler som Lotus Omega (Carlton) blir solgt i England i dag. Men GM har tydeligvis lært av sine kostbare feil med Lotusen, og dages Holden Commodore (HSV) GTS (Det samme som en Australsk Omega) blir solgt med Corvette motor og drivverk. Dere finner noen brukte til salgs her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår