Gå til innhold

smallblock eller bigblock???

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Her ser dere 2 bilder av forskjellen på smalblock og biglock (chevy)

Disse bildene viser også hva bead-lock mente med at på smalblocken ligger de 2 miderste heddersrøra helt inntil hverandre, mens på bigblocken har de like stor avstand.

 

smalblock: 350ci

 

smalblock8pq.jpg

 

bigblock: 454ci

 

bigblock3ze.jpg

1987 Mercedes 300TE, 79 Chevy G30,

1968 Chevrolet Impala,

,1937 Willys overland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette blit litt som å spørre om hva et glassøye er laget av, for det ligger i ordene...

 

Small = liten

Big = stor

Block = blokk

Smallblock = Liten blokk (fysisk størrelse)

Bigblock = Stor blokk (fysisk størrelse)

 

Bigblock og smallblock er ikke "inndelt" etter volum, men som du ser, størrelsen på blokka..

 

Tusen takk for engelskkurset. Det jeg lurte på var likevel "Men hva er det egentlig som avgjør hva som er BB og hva som er SB?"

 

Beklager hvis jeg spør dumt og uforståelig.

 

Jeg vet at eksosportene står forskjellig, og jeg skjønner at den fysiske størrelsen er forskjellig. Jeg vet også at det stort sett bare er chevy sine motorer som blir delt inn i smallblock og bigblock. Mye av dette henger igjen fra gammelt av da produsentene hadde bare én åtter. Når de så begynte å produsere flere var det behov for å skille de forskjellige motorene. Derfor ble f.eks 265/283 og senere 348/409 til smallblock og bigblock.

 

Fordmotorer blir vel delt inn i forskjellige familier, som f.eks 335-serien, 385-serien. Y-block osv.

 

Tror faktisk jeg svarte på mitt eget spørsmål her nå :well

 

Her har vi jo et fint eksempel på en smallblock. 454cid og de miderste eksosportene side om side

113_0307_454_2_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interessante nå er jo at Chevrolet har kommet med en smallblock på 427cu. Altså LS7 på 7-liter. Denne motoren finnes foreløpig bare i C6 Z06. Det har ofte blitt påpekt at denne motoren har absolutt ingen ting med de gamle big-blockene å gjøre. Motoren er helt ny fra bunn og opp. Den er tørrsumpsmurt, blokka er i aluminium, det samme er toppene. Kammen, rådene, stemplene, ventilene, ventlifjerene, støtstengene og innsuget og eksosanlegget er i titan. Dette resulterer i en effekt av 505 hk ved 7000 rpm, sistnevnte er uhørt for en amerikansk produksjons-støtstangs-V8er... Alt er en mer gatevennlig versjon av det som ble utviklet i Corvette C5R racerbilen, for en vidunderlig motor.

 

LS7_Drawing.jpg

Større bilde her

 

Bilen dere finner LS7 i foreløpig er som sagt C6 Z06...

0000419_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for engelskkurset. Det jeg lurte på var likevel "Men hva er det egentlig som avgjør hva som er BB og hva som er SB?"

 

Altså: Glem dette med kubikkinnhold. Det overlapper så mye at det tydeligvis bare forvirrer uansett.

Chevy V-åttere inndeles i to familier:

-ALLE Chevy smallblocks er like store utenpå, og de er "små".

-ALLE Chevy bigbocks er like store utenpå, og de er større enn de små smallblockene.

 

(Grovt sagt.)

 

Dermed er det ikke noe annet som avgjør dette enn utvendig størrelse.

 

Så er det selvsagt ytterligere inndelinger innen hver "famlilie", men det endrer ikke på om de er smallblock eller bigblock.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-ALLE Chevy bigbocks er like store utenpå, og de er større enn de små smallblockene.

 

(Grovt sagt.)

 

 

Litt for grovt sagt, da det finnes tallblock versjon av big block Chevrolet som har 0.4" høyere dekk. Ettertraktet vare da den gir mulighet for å øke lengden på rådene som er i korteste laget i big blocken.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvor stor skal da den fysiske størrelsen være før det går fra å være smallblock til bigblock da? :P

 

Tror du har funnet ut hva som er forskjellen! Bare prøver å være vansklig du nå.... angry finn deg en tommestokk og begynn å mål sick

 

Se på bildene rett over her så ser du at det er stor forskjell!

1987 Mercedes 300TE, 79 Chevy G30,

1968 Chevrolet Impala,

,1937 Willys overland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det me størrelsen på blokka vet jeg jo, men spørsmålet om hvilken som var kraftigst og mulighet for å få mest ut av. for en min far kjenner hadde en bigblock, men byttet til smallblock for han sa den var kraftigere, derfor skjønte jeg ikke helt og derfor lurte jeg :D:D:D

Nissan 200sx 1990.

X:1991 Peugeot 405 Mi16 (har fortsatt deler)

X:1988 Peugeot 405 Mi16 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det egentlig som avgjør hva som er BB og hva som er SB?

 

Dette er jo greit nok, for jeg også "vet" gm's 396 er en bigblockmotor, men pontiac 400 kan kalles smallblock (ja, får vel mye kjeft for å kalle den det, dårlig eksempel :P)

QUOTE]

 

Eneste small block motorene Pontiac lagde var 265 og 301, men disse motorene er vell i grunn best brukt som anker eller bord.

Men nå har jeg i grunn sett Ford 460, Caddilac 472 og Pontiac 455 ved siden av hverndre. Pontiac ser virkelig ut som en liten small block ved siden av dem. Pontiac motorene er forøvrig 30 kg tyngre enn sb chevy

Pontiac 287-455 er samme motorblokkene med forskjellig borring (untak 301). Så man man kan vell nesten kalle alle for smallblocker, er noe større bor i en Pontiac 455, noe som gjør det mulig med 2.19, 1.77 ventiler. men dette er vell også strenkt tatt smått i forhold til mange bber.

 

 

Forøvrig har jeg sett fabrikkbremsepapirer på 1967 426 hemi, den har 466hk. At potensialet er av en annen verden er en helt annen sak :) Men uansett 40hk mer enn det fabrikken oppga.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det me størrelsen på blokka vet jeg jo, men spørsmålet om hvilken som var kraftigst og mulighet for å få mest ut av. for en min far kjenner hadde en bigblock, men byttet til smallblock for han sa den var kraftigere, derfor skjønte jeg ikke helt og derfor lurte jeg :D:D:D

 

Det var vel kansje det at den smalblocken han hadde fått tak i var trimmet og sterkere enn den bigblocken han hadde fra før av.

 

Det er størst potensiale i en bigblock.

(mulighet for å få ut mer hk)

1987 Mercedes 300TE, 79 Chevy G30,

1968 Chevrolet Impala,

,1937 Willys overland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting jeg har grublet fryktelig over er Per sin Chevy 1937mod rod. Der sitter det en Chevy smal block med big block innmat? Hvordan i H.... får han til det da? Er det brukt en stor smal block med liten big block innmat da? Eller er den borra noe sinsykt? :wonder

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår