Gå til innhold

smallblock eller bigblock???

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

har lurt mye på dette og vil gjerne finne ut en gang for alle hva som er best og sterkest:

ER det smallblock som gir mest kraft og hester eller er det bigblock??

Hva er forskjellen på disse?????

hvilken av disse er lettest å trimme eller få mest ut av??

Nissan 200sx 1990.

X:1991 Peugeot 405 Mi16 (har fortsatt deler)

X:1988 Peugeot 405 Mi16 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei du.... her trenger vi å krype før vi kan løpe...... happyhappy

 

Vi starter helt fra begynnelsen.....

 

Small Block er motorer opp til 400 cid = 6550 ccm

 

Dette er hva som er blitt produsert fra GM,Ford og Chrysler.....

,men det finnes små unntak......

 

Nå for tiden med nystøpte blocker kan man grave ut minst 472 cid....men dette er ekstremt....

 

 

Big Block motorer starter i Gm på ca 396 Cid ,(chevy) og oppover, noe av det største som blir montert i bil er 502 Cid til Chevy.

Ford fra 390 cid, Chrysler har en 318 de kaller BB, men starter vel på 383, men unntak finnes....

 

Så til hestekrefter.......

 

Det startet med at utviklingen gikk voldsomt framover på 50 og 60 tallet, der man hele tiden bygde større motorer med mere HK.

Dette endte i 1971, da de siste kjempemotorene ble solgt,

GM med 454 Cid, LS6 på minst 450 HK, eller 550?

Ford med 429 Cid BOSS med 425HK, eller 550+?

Chrysler med 426 Cid HEMI mer 425 HK, eller550?

 

Dette med eller550? er jo fordi fabrikkene skrev ned effekten fordi forsikringsselskapene hadde hysterisje priser....Kjent det der? :deng

 

Så i 1974 fikk man plutselig en 454 Chevy med 170 HK......????

Hvorfor..... fordi den skulle gå billigere, dette fikk de til med 8 i kompresjon og neste rund kam som kun var konstruert til å gi dreimoment....

454 fra 71 med 550 HK hadde 12,5 i kompresjon og skikkelig sinna Kam og topper med Digre hull!

 

Så når du blir litt forvirra av at en større motor gir mindre HK, så er det bare fordi denne er mindre trimmet enn den lille.....

 

I dag finnes det V8 Motorer som blir brukt i Dragrace i Amerika på over 840 Cid....og langt over 2000 HK....

 

Lettest å se forskjell på SB og BB chevy.... Se om eksosrørene på siden har likt mellomrom, da er det en BB, på en SB er de to midterste helt inntil hverandre...

 

Litt klokere nå? :bump

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rett her, men..

 

Mopar, eller Chrysler har disee SB motorene: 273, 318, 340 og 360.. Av BB har de 361, 383, 426 hemi og 440.. Mulig det finnes flere, men kommer ikke på noen i farta.. Som du ser er det ikke noen fast grense på hva som er SB og hva som er BB.. Forskjellen på disse to er rett og slett størrelsen på blokka.. Liten og stor blokk.. Som du ser er største SB 360 cid, og minste BB 361 cid.. Jeg vil tro at 361 har mer dreiemoment, men ikke er så turtallsvillig, og omvendt for 360.. Så det vil si at SB er "turtallsvillige" og BB er dreiemomentsterke.. Alle disse motorene er levert med forskjellig topper og forgasseralternativer som gjør at de ikke er levert med bare en verdi for Hk.. Dette varierte med årstallene, så det er litt varierende.. SLutten av 60- og noen år uti 70-tallet er jo "muskelperioden", og da ver det jo om å gjøre å ha mest krutt.. Noen år senere var det om å gjøre å ha økonomiske motorer.. Så som du skjønner så er det varierende..

 

Du kan også "stroke" disse motorene for å få mer volum, f.eks kan du stroke en 360 til å bli ca 408, litt avhengig av hvor du kjøper strokerkit'et.. Så da har du en smallblock med bigblockvolum, men det er fortsatt en smallblock..

 

Nå har jeg vel gjenntatt meg selv og andre mange ganger, men håper du ble noe klokere.. :o) Men har du plass, så er helt klart BB tingen..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kenneth.....

 

Det der er som å mate en fugle unge medtraktor skoff.....

 

jeg tok det litt enkelt med muligheter for inngående utdyping senere.... :bump

 

for jeg tror vår venn Ole er helt ny i dette......

 

Eksosrørene....

 

Jo på SB Chevy er det fire eksoshull på hver side....

det 1 er aleine 2 og 3 er sammensveiset og 4 er aleine...

 

PÅ BB Chevy har alle 4 hullene lik avstand, Bedre nå? happyhappy

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om borring og sb vs bb...

Er det noen av dere som så den rodden i max power eller gatebil bladet?

Svart, taksenket. Den hadde iallefall en rimelig stor borring til å være sb.

Jeg hadde tenkt å finne reportasjen, men klarte ikke finne den.

Håper noen kan hjelpe.

 

 

(etter litt tenking var gjerne denne bilen for ny for å kalles en rod?)

Let´s go, Hammer down!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om borring og sb vs bb...

Er det noen av dere som så den rodden i max power eller gatebil bladet?

Svart, taksenket. Den hadde iallefall en rimelig stor borring til å være sb.

Jeg hadde tenkt å finne reportasjen, men klarte ikke finne den.

Håper noen kan hjelpe.

 

 

(etter litt tenking var gjerne denne bilen for ny for å kalles en rod?)

 

 

Mener du denna? Var i Gatebil bladet!

GrombilMC-05%20(78).jpg

GrombilMC-05%20(79).jpg

Bildene er tatt fra http://www.frantzenracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det egentlig som avgjør hva som er BB og hva som er SB?

Small Block er motorer opp til 400 cid = 6550 ccm

*klipp*

Big Block motorer starter i Gm på ca 396 Cid ,(chevy) og oppover

Dette er jo greit nok, for jeg også "vet" gm's 396 er en bigblockmotor, men pontiac 400 kan kalles smallblock (ja, får vel mye kjeft for å kalle den det, dårlig eksempel :P)

 

Det jeg lurer på er da hva definisjonen på SB og BB er. Det er vel ikke bare noen kloke detroithoder som satte seg ned og bestemte at skillet mellom SB og BB skulle gå på 400 kubikktommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blit litt som å spørre om hva et glassøye er laget av, for det ligger i ordene...

 

Small = liten

Big = stor

Block = blokk

Smallblock = Liten blokk (fysisk størrelse)

Bigblock = Stor blokk (fysisk størrelse)

 

Bigblock og smallblock er ikke "inndelt" etter volum, men som du ser, størrelsen på blokka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår