Gå til innhold

Sveise rustfritt

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et MIG apparat. Om jeg kjøper rustfri tråd til dette, er det bare å sveise i vei på rustfritt da? Eller trenger jeg en annen type dekkgass osv.?

 

Har hørt det avgir giftige gasser om man sveiser rustfritt, stemmer dette? Holdet det å bruke maske beregnet for løsemidler? (Den er jo tett?).

 

Tenker mest å rustfri eksos :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustfritråd skal du bruke vanlig dekkgass på, den samme som du har fra før. Det er riktig at det utvikles nitrøse gasser, mer enn på vanlig stål. Sørg for god lufting, helst også punktavsug. Det aller beste er friskluftmaske. Men det kommer an på hvor mye du skal sveise. Du vil ikke stryke med om du sveiser uten annet enn sveisemaska, men jeg vil ikke anbefale det i lengre perioder.

 

Maske for løsemidler kan du glemme. Den tar bare organiske gasser, og vil ikke hjelpe deg noe særlig under sveising. Men den tar støvet da, og det hjelper jo litt.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilasjon\maske kommer an på hvor stort rom du sveiser i. Har du et lite rom du sveiser i så bør du ha friskluftsmaske eller god ventilasjon. Men hvis du bare sveiser i garasjen med porten åpen så går det greit.

 

Nå det gjelder gassene så er det vel bare å la være å puste inn røyken som oppstår under sveisinga. :) Ikke verre enn det.

 

På jobben bruker vi Argon gass uansett trådtype... Er rimelig sikker på at det ikke det er nødvendig å skifte gass for å bruke rustfritråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilasjon\maske kommer an på hvor stort rom du sveiser i. Har du et lite rom du sveiser i så bør du ha friskluftsmaske eller god ventilasjon. Men hvis du bare sveiser i garasjen med porten åpen så går det greit.

 

Nå det gjelder gassene så er det vel bare å la være å puste inn røyken som oppstår under sveisinga. :) Ikke verre enn det.

 

På jobben bruker vi Argon gass uansett trådtype... Er rimelig sikker på at det ikke det er nødvendig å skifte gass for å bruke rustfritråden.

Hmmm.. Ikke enig i hele tatt.

 

Første avsnitt greit nok, litt sveising med porten åpen er sikkert greit.

 

Andre avsnitt er å lure seg selv. Du kan sikkert unngå å dra inn den tyngste røyken med å holde pusten. Men alle som har prøvd å sveise litt, vet hvordan du ser ut oppi nesa etterpå uten beskyttelse. Ikke pent. Det er støv/røyk, gassene ser du ikke. Da er det bare å tenke seg hvordan lungene liker det. :oohh

 

Tredje avsnitt: Ren argon til alle trådtyper? Da bør du få dem på jobben til å ta et kurs. Til ulegerte og lavlegerte stål benyttes som regel en blandgass av co2 og argon, prosent varierer etter material og sveiseprosess. Du kan godt bruke samme blandgass både til svart og rustfritt stål. I alle fall hvis det er på et bilkarosseri.

Ren Argon brukes til aluminium og til TIG-sveising. Du får til en sveis om du bruker det på karbonstål, men det blir ikke pent. Innbrenninga blir helt feil, og du får dårlig kvalitet på sveisen.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, først og fremst driver jeg med biloppretting, så jeg er ingen ekspert på hva som er inni sveisegassen, apparatet og sånt. Jeg bare henter fram apparatet, justerer det og legger en sveis der det trengs, ferdig med det.

 

Så jeg respekterer ditt innspill pals og gjør ikke mer ut av det. :) Du vet nok mer om sveiseteori enn jeg gjør. :thumb

 

Nå vet jeg iallefall at ren Argon er til Tig sveising, hvilket jeg ikke har vært borti enda. hehe

 

Bøyer meg i støvet her pals... :pray hehe. Like greit å være ærlig om det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Pinnene til biltema av rustfri type fungerer utrolig bra. Jeg har sveist et eksosanlegg med dette og de pinnene er noe av det beste jeg noensinne har brukt. Resultatet blir meget bra, kan man sveise. Trenger ikke nødvendigvis være rustfritt man sveiser. Prøv! :)

 

Slupper gassflaske osv med pinne, greit for hobbymekkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

"sikkan Har bare tilgang til ren CO2 når jeg sveiser vanlig. Vil det funke sånn noenlunde å sveise rustfritt bare jeg bytter sveisetråd?"

 

Du kan IKKE sveise rustfritt med CO2! Bruk nesten ren argon f.eks. mison 2 (98% argon + 2% CO2). Vet man fikk kjøpt engangsflasker hos Torshov for 200,-.

 

 

jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår