Gå til innhold

Min Suzuki SJ413

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Er litt lite liv her på Suzuki-forumet, så jeg tenkte å legge ut en liten tråd om bilen min. Alt hva som skjer, positivt, negativt, og litt historie.

 

Obs: Før du leser dette, så ta det med litt humor, en klype salt, osv. Det er kun en bruksbil. Mye tull, men prøver å holde det på et respektabelt nivå

 

Specs:

Suzuki SJ413 m/ SJ410 karroseri

Original 1300 motor (Med sportsfilter :rolleyes: )

Ikke EU-godkjent enda

Heva med lengre sjakler + ekstra fjærblad

30x9.5-15 sommerhjul

 

Historie:

Ettersom bilen har vært i familien en god stund kan jeg jo legge ut historie, da jeg også var med på prosjektet å bytte karroseri sommeren 2002.

Da var det faren min som eide bilen(e).

 

Her er de to bilene som ble miksa sammen. Den til venstre på bildet er den jeg har karroseriet fra, pluss ramme m/ motor ++ fra den hvite.

PICT0012.JPG

 

I gang med å bytte

002.JPG

 

Ramma som nå sitter på min bil

015.JPG

 

Og sånn stod den ferdig i slutten av sommeren 2002

sj410.JPG

 

 

Bilen i mine hender:

Etter karroserbytte ble den brukt lenge av faren min til han kjøpte seg ny bil litt over et år seinere, eller noe sånt. Da brukte han den som bil nr.2 når det passet, og etter en stund lånte broren min den i et år ca.

 

Men høsten 2005 bestemte jeg meg for å kjøpe bilen billig. Hadde jo ikke så mye penger, så det var passende. Kjente jo bilen litt fra før også, så det var bra.

 

Etter år med "slitasje" og rustangrep var bilen i flere forskjellige farger. En rød forskjerm, en bakskjerm med rustgrunning, en svart bakskjerm, rustgrunning her og der osv.

Så på nyttårsaften 2005 / 2006 lakkerte jeg bilen i Bengalack-gul (Ja, fortsatt dårlig råd).

OBS! Bilen skal lakkeres ordentlig til sommeren. Demontere alt og lakkere det selv, hele bilen, innvendig, motorrom osv.

 

Her prøvde vi fargen, hehe :spin

IMG_0078.jpg

 

Og her er den ferdiglakkert :D :D (Det på panseret er bare vann ;))

IMG_0120.jpg

 

IMG_0122.jpg

 

Og dagen etter var den montert igjen...

IMG_0143.jpg

 

 

EU kontrollen:

Så var det tid for EU kontroll. Bilen hadde stått i mange måneder og fristen for EU kontroll gikk ut August 2005. Vi var der 4. Januar 2006. Bilen fikk to 2'er feil og èn 1'er feil. Ikke verst for en så gammel bil.

  • 2'er: Rustangrep på bremserør bak
  • 2'er: Slark i bakre foring, venstre side forran (På bladfjæra)
  • 1'er: Spylerdysa virker ikke

 

Bremserør er kjøpt inn, foringen skal bestilles og slangen til spylerdysa har jeg. Har ikke orka å gjort noe av det enda, tar bremserør og spylern til helga.

 

 

Heftige mods:

...eller ikke så heftige.

Når man har bil har man jo lyst til å gjøre noe hele tiden :) Men har man ikke penger er det ikke så lett. Men jeg hadde derimot liggende et sportsfilter, et 2.5" eksosrør, en gardinstang fra Biltema og et sveiseapparat. Da lager man seg selvfølgelig et tøft sportsfilter :rolleyes: for å få masse hester... eller no.

 

Etter kort tid var filter og eksosrør omvandlet til dette:

DSC00219.jpg

 

Jeg forhørte meg litt om veivhusventilasjonen på bilen (Som org. går til luftfilterboksen). Ble anbefalt å kjøre slangen inn i filterrøret pga. en PVC-ventil som var lukka på tomgang og derfor blåste all oljedamp igjennom filteret osv.

 

Etter å ha sveisa inn en nippel av gardinstanga og fått kjøpt en silikonslange på Kollevold så det sånn ut:

DSC00234.jpg

 

Og montert i bilen. Til tross for at det bare var for gøy ble jeg fornøyd.

DSC00238.jpg

 

Mer heftige mods kommer etterhvert :rolleyes:

 

 

Sluttord... for denne gang

Det er sikkert ingen som gidder å lese helt ned hit uansett, men likevel... la det ut bare for gøy. Etterhvert som det skjer saker og ting oppdaterer jeg med bilder og tekst!

 

Et siste bilde... i sluttordet.

DSC00248.jpg

 

 

Fremtidige planer:

Siden jeg lever på stipend og har så vidt råd til veiavgift, men ikke til forsikringen, er det lite vits å håpe på at det skjer noe neste uke. Men utover mot sommeren og høsten håper jeg at følgende har skjedd:

 

  • Bur (Rør er allerede bestilt)
  • Nytt ratt (Sabelt Acropolis)
  • Bøtteseter
  • 4 punkts
  • SPOA heving
  • 33x12.5-15 på 10x15" Whitespoke felger
  • Ny lakkering (Garantert!)
  • Lage nye fangere forran og bak
  • Lage holder for jerrykanne bakpå (Rør er bestilt)

 

Hvis jeg har bilen, eller lever i det hele tatt.

Skal iallfall lakke et sett 7x15" Whitespoke som sitter på bilen nå hvite. La om til et annet sett 7x15" Whitespoke med noen vinterdekk på. Ser tøffere ut og felgene er pene, men det var som å kjøre på sommerdekk. Så det blir vel å lakke de andre (De som sitter på bildene) og kjøre med de i vinter :)

 

Takk for nå!!

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kult!

 

Tror denne bilen blir kul etterhvert! Den er jo ganske fet nå egentlig!

Blir ålreit utover våren hvor man kan læxe'n ute i sola og bare roan og ikke tenke på å holde seg i bevegelse eller pakke seg inn bare for å overleve ute...

 

Syns du får til veldig mye på bilfronten til tross for "litt" slank lommebok!!!

Du og LaStrada gjør jo noe hele tiden, enten med din eller hans, og jeg prøver å få litt innsikt innimellom selvom det ikke er lett å følge med i svingene! :)

 

Stå på så får du en mæd æss råw suzuki!

FMW - Foreningen Mot Wonderbaum

Prosjekt: VW Golf 2 1991 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice tråd! Du må legge ut "offroad" bildene våres, for å vise hvilken bil som er best i terrenget :afro

 

Gleder meg til sommern, når den er nylakkert, nye seter, bur +++ og vi cruiser rundt i cab.... mmmm, sommer... kiddie Jeg må få kjøpt meg no lignende, om det så er en pajero, suzuki eller hva det nå måtte bli, så blir det bedre, på alle måter, enn min fine passat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult!

 

Tror denne bilen blir kul etterhvert! Den er jo ganske fet nå egentlig!

Blir ålreit utover våren hvor man kan læxe'n ute i sola og bare roan og ikke tenke på å holde seg i bevegelse eller pakke seg inn bare for å overleve ute...

 

Syns du får til veldig mye på bilfronten til tross for "litt" slank lommebok!!!

Du og LaStrada gjør jo noe hele tiden, enten med din eller hans, og jeg prøver å få litt innsikt innimellom selvom det ikke er lett å følge med i svingene! :)

 

Stå på så får du en mæd æss råw suzuki!

Takk for det. Kult at du liker det som skjer ;)

Lommeboka er alltid slank ja. Pengene forsvinner fortere enn jeg får de, og bilen sluker jo penger i både deler og bruk / vanlig vedlikehold. Så nå må jeg skaffe jobb ;)

Bare å komme innom der det er ting på gang. Ta med kamera så vi får dokumentert alt arbeidet. hehe ;)

 

Nice tråd! Du må legge ut "offroad" bildene våres, for å vise hvilken bil som er best i terrenget :afro

 

Gleder meg til sommern, når den er nylakkert, nye seter, bur +++ og vi cruiser rundt i cab.... mmmm, sommer... kiddie Jeg må få kjøpt meg no lignende, om det så er en pajero, suzuki eller hva det nå måtte bli, så blir det bedre, på alle måter, enn min fine passat.

Kjøp Suzuki!!! :D

Best i terrenget er vel litt å ta i. Selvom den er heva litt tar den borti noen steder med høye harde snøkanter / is. Og på helt vanlige 205/75-15 piggdekk er det ikke noe monster.

Men den kommer seg da godt fram, absolutt. Blir bedre til sommeren :D

 

Legger ut bilder seinere ;)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for de som lurte på hva som skjedde med den hvite på bildene (Dvs. motparten til min bil - 410 ramme og 413 karroser), så den sånn ut:

 

6129.jpg

 

Men nå ser den sånn ut:

6130.jpg

Heftig ombygging iallfall :) God med sveiseapparatet.

 

Ford Granada 2.8 V6 osv. Gromt!

7173.JPG

 

Ble kjøpt av Zukijack på Offroad.no

 

PS: Fredag morgen 07:10 sitter jeg og "LaStrada" på flyet, på vei til Ålesund for å hente en Suzuki SJ413 med tak, som "LaStrada" skal ha. På tide han fant ut at bilen hans ikke duger på vinteren så han trenger noe skikkelig :D

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Har bladd igjennom så vidt, men ikke fått kjøpt det enda. Kjøper det i dag, må få litt inspirasjon! hehe :)

 

Prøver å få tak i et sett dører, så jeg kan lage sommerdører (Halve dører), som her, på en av faren min sine gamle:

zuki_3_4.jpg

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gøy å se at det er litt traffikk på zuki sidene, syns jeg kjenner igjen bilen fra offroad.no

 

syns du må lakkere frontruteramma til sommeren :)

 

har lyst til å fikse litt på vitara'n mot sommeren, hadde gjort seg med mere HK... :naaaws

 

større hjul osv... :scared

http://www.tristania.com

 

har du diesel bil? sjekk ut:

http://www.chiptuning.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skal lakke frontruteramma nå snart ;) Ser ikke bra ut med forskjellige farger. :P

Men blir ny hellakkering til sommeren uansett. Sammen med bur osv.

Rør til veltebur er til grovkapping nå. Var litt vrient å få med 8 meter rør i bilen :)

Men orker ikke gjøre så mye nå som det er så kaldt.

 

Skulle gjerne hatt litt større motor i SJ'n også. Har lyst på Swift GTI motor, eller en Vitara 1600. Litt vanskelig å få godkjent da, så kan jo like gjerne ta det sammen med SPOA, 33" og ultra-lavt gir.

Må nesten ha litt større motor med større hjul :D Går smått nok fra før... hehe :w00t

 

Kommer snart bilder av bilen vi var å henta i Ålesund på fredag. (Bilen til LaStrada).

Ganske tøff egentlig. 10x15" felger med BF Goodrich A/T dekk. Desverre originale fjærer osv. men det var like greit siden vi kjørte evig langt hjem igjen. Hadde vi kjørt med min hadde vi blitt rista og humpa ihjel.

Men heving kommer vel på denne til sommeren også. Planer om SPOA her også, håper jeg :D Kjørte oss fast med en gang vi kom hjem, måtte jo ut og teste, så heving må det bli! :D

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny bil med i gjengen... :D Denne vi var å henta i Ålesund.

Er missunelig på felgene. 10x15" knock

Men jeg har kalesje da...

 

DSC00264.jpg

 

DSC00265.jpg

 

Til tross for at den ikke er heva er den nesten like høy som min pga. større dekk, men det er dårlig plass i hjulbuen. En bukk er max flexhøyde :D

DSC00267.jpg

 

DSC00271.jpg

 

 

Men det spiller ingen rolle nå. Har innsett at det må bli SPOA til sommeren!!

Skal bygge om min til 413 front snart, da jeg synes den er litt tøffere... og jeg faktisk har en 413 :)

Må få lagd noe fancy fanger forran også, ser så tomt ut nå.. blir rørfanger, med kufanger kanskje? :)

 

Fått gjort klar felgsa til lakkering også. Disse skal på i vinter, og sommerdekka (31x10.5-15) skal på de som sitter på bilen nå :)

DSC00274.jpg

De var rustne som fy...

 

Snart kommer bilder av veltebur. Henter rør i morgen, hvis jeg har råd. :???:

Så blir det å sveise det sammen... gleder meg.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår