Gå til innhold

Guide fra A til F/FK/FT

Ranger emnet


lars_b

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 502
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg skal snart kjøpe meg en 240!, etter sommeren eller midt i sommeren som jeg skal pusse opp og få rå!

Tenkte 300gamp under panseret...

Men er ikke helt sikker om delene jeg har holder....

Har:

Turbo, cooler, nye stempelringer og toppakning, nye bremser, innsprut istede for forgasser, eff.annlegg, skal preppe toppen 3mm når jeg får bilen, m47 gearkasse, ny clutsj...

 

Motoren skal seff vere en 2,3liter, men er ikke sikker vilken type enda...

 

 

Noen som vet om det holder?(300hk og holder sånn at ingenting ryker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M47 girkassa ryker ved første gasspådrag, må nok ha en getrag eller lignende, event så funker m45, men da må du regne med at den ryker med jevne mellomrom. Hvis du bygger med to dobble forgassere klarer du fint å knekke 300hk med B21ET bunn, kvasskam og en passende turbo. Med innsprut må du nok ha noe proffere enn org. volvo for at det skal funke optimalt, men det går hvis du gjør alt med det.

 

"preppe toppen 3mm", hvis det er snakk om høvling så er du på villspor når det gjelder turbomotor.

 

Vil råde deg til å søke litt rundt på forumet og se spesielt i prosjekt trådene og se hva andre gjør\ har gjort får å få 300 gamp, ikke spør for mye, finn heller svarene selv, da er det mye lettere å få korrekt info.

 

Å lage en 2.3 liter motor med 300 hester er nesten umulig å lage 100% holdbart, må nok regne med at ting ryker med jevne mellomrom, sånn er det bare. Det er ganske mye slit for en stakkars 2,3 liter å lage 300HK, spesielt når den ikke er laget for det orginalt

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bygge en 230 med 300hk, samtidig som den er driftsikker, er da ikke noen problem.

Med det så mener jeg at den skal greie 100k km eller mer ved normal bruk og service.

De fleste som ryker, er som følge av bruken.

Har hatt en som gikk 60k km etter trim (335hk), ukjent km før trim, var ingen problemer med den når den ble plukket ut.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

tynn grønn fra lh2.4 pinne 14 til ac pressure switch (glem denne)

tykk rød /gul fra bensinrele til hoved pumpe (monter sikring på denne)

tynn rød/grå fra lh 2.4 til ac rele (glem denne)

tynn blå til en eller annen sikring med strøm kun med tenning på hakk 2

hvit/rosa lh 2.4 pinne 22 til instrument lampe lamda sonde( hvis du har)

violet lh 2.4 pinne 26 til instrumentpanel vekslingsindikator (Glem denne)

tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer (Bruk heller orginalt opplegg)

tykk/rød til sikring 6

tykk/rød til sikring 6

tynn Blå/gul Kobles til signal fra tennings lås til starter (merket 50)

tynn gul/rød fra forvarming lamdasonde til sikring 4

 

her er kopling skjemaet du har skrevet opp, men idag har jeg funnet ut at den ledningen som kommer fra 34 blå/svart den MÅ opp til speedometeret hvis motoren skal funke optimalt! fordi den regulerer vist ett eller annet om hvor agrisift du kjører slik at blandings forholdet blir riktig!

 

bare tenkte å si ifra, takk for at denna Guiden sto her, jeg har gjort dette selv på min, fra 230K til 230F som skal bli FT snart=)

men den fra 34 må til speedometer!

 

MVH

Joakim Botilsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for infoen her..

 

tenkte å kjøpe en 740 tic med b230ft motor.. såe denne tråden kommer til god hjelp:)

 

jeg har den b230e i deler.. såe det jeg lurte på er om jeg kan bruke fordeleren fra den? må man bytte hele kammen på b230ft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha nyere speedometer for å få det til å funke? Eller bare for at den skal fungere optimalt? De ledningene som skal inn på speedometer, har vel bare med tomgang å gjøre? Var en tråd om dette for ikke lenge siden..

"95 VW Golf III (grevlingbil)

"84 Volvo 240 - B230FK +

[X] "00 BMW 520 m-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor min småjager litt på tomgang?

 

Har også litt problemer med bensinpumpa, får ikke noe spenning ut fra den tykke rød/gule fra releet.

Hverken på det som ligger i ledningsnettet til motoren, eller det som sitter i bilen.

Noen tips der, sikkert noe jeg har oversett/glemt?

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår