Gå til innhold

UrQuattro sperrer på 4k RPM

Ranger emnet


Dessection

Anbefalte innlegg

Jeg skal på lørdag hente meg en audi UrQuattro som er i generelt teknisk og utseendemessig god stand etter mitt sjønn. Eneste problemet jeg finner er at bilen sperrer på turtallet når den når 4000 RPM ved gasspådrag. Den sperrer ikke hvis jeg ruser motoren, eller når jeg gir sakte gass, da drar den pent oppover, men hvis jeg gir på så sperrer den på 4000RPM, så kan jeg slippe gassen og gi fort gass igjen så drar den opp til ca 5000RPM og samme må gjøres en gang til før den drar til ca 6000RPM og samme må igjen gjøres før den drar til 6500RPM som er turtalssperra. Jeg gav den en real test på dette for å finne ut hva det kunne være fornoe, men etter å ha snakket med audi sentrum som ikke kunne fortelle meg over telefon hva det kunne være har jeg sett meg nødt til å spørre etter hjelp her på forumet og eventuelt om noen har vært borte i det samme problemet. Bilen er en 1982 Audi UrQuattro av typen WR med en 10v 5'er.

 

Han som har bilen sier at det skal kun være å bytte rotoren for å få ordnet problemet, og at det er pga bilen er kresen på delene, den som sitter i var fra biltema, og han mente jeg måtte få bestilt meg en orginal en fra tyskland. Er dette fakta?

Dersom noen lurer så ordnet jeg meg en pen pris på bilen pga denne feilen og med tanke på at Audi Sentrum mente det kunne koste opptil 15tusen å reparere dersom det var en omfattende feil med k-jettronic innsprutsystemet i bilen.

 

Noen som har vært borti samme problemet før? Altså, den sperrer på eksakt 4k RPM hver gang hvis man gir på, mens hvis man ruser motoren, eller gir sakt gass går den fint opp til turtallssperra.

Fiat Scudo 2.0 10mod

VW Transporter T4 2.5TDI 01mod

VW Golf CL G60T 83mod - Lowrider!

Audi 200 20v Turbo Quattro Avant 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Uten spesiell erfaring med skruing på audi motorer, men på volvo. Så hadde jeg noe lignende problem på den motoren jeg har nå (derfor jeg bygger datasprut). Jeg fant aldrig ut hva det var, det jeg tror det var, var at knakksensoren har blitt ødelakt når jeg overhalte motoren.

 

I ditt tilfelle kan det være at han kutter på bensintilførselen, viss det er tenninga så må du være jævla forsiktig med og kjøre og teste dette. For viss det er en form for tenningsbank så brenner du stemplene og knaller motoren.

Prøv og skaff deg noe orginalt i fordeleren, bytt gjerne pluggledinger, plugger og fordelerlokk i samme slengen. Og ikke kjøp noe sånt som er avgjørende om bilen går eller ikke på Biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått hjem bilen, gikk ut i stad å holdt for eksosrørene, ble helt svart av ett eller annet som sprutet ut der. Jeg begynner å få misstanker om at det er de faktorene du snakker om som gjør at feilen er der, forrige eier snakket om at han drev å stilte tenningen i går, noe som faktisk hjalp i forhold til hvordan den var når jeg prøvekjørte den, men som han sa, han hadde ingen instrumenter. Bilen blir på mandag kjørt til Audi Sentrum eller Erling Rød (Audi Askim) for service :D

Fiat Scudo 2.0 10mod

VW Transporter T4 2.5TDI 01mod

VW Golf CL G60T 83mod - Lowrider!

Audi 200 20v Turbo Quattro Avant 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sprutet ut av eksosen din er enten vann eller bensin. Er det vann så er det nok toppakningen som er deffekt. Er det bensis så vet jeg ikke hva det kan være.

 

Det er jo ikke særlig lurt og stille tenninga uten instrument da.

 

Men ta og gi meg en lyd da når du får kjerra tilbake. Engasjerer meg i dette!

 

Må bjyne og lese og lære mere teknisk om turbo femmeren nå, er snart tid for og gå til innkjøp av skikkelig bil snart..Tenker S2 sedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått byttet pluggledninger å fått satt på orginale. Syns bilen fortjener noe mere enn BILTEMA. Det hadde vært greit på volvoen min ikke Audien.

 

Rotor og fordelerlokk er byttet uten hell. Skal prøve å få bestilt det fra Audi så jeg får orginalrotor og fordelerlokk å se om det hjelper. Men det er helt tydelig at det er en ellektrisk tenningsfeil som utgjør at bilen sperrer. Turtelleren blir helt vill å fungerer heller ikke når bilen kommer til ca 3800RPM så det er tydelig at den slutter å tenne på alle pluggene, tror den bare går på 2 av 5 eller noe for det blir helt rar lyd i motoren. Dette skjer også ved rusing av motoren. Jeg kan ikke engang ruse motoren opp i turtall. Ved ca 3800rpm blir det rar lyd i motor, samt turtelleren blir helt vil og det er helt klart at den ikke tenner på alle pluggene.

 

Skal bytte bensinfilter når jeg har muligheten til å rulle inn på verksted, samt nytt luftfilter kommer. Bremsene vil bli luftet for å se om det kan hjelpe noe, og olje og oljefilter ligger klart. Jeg kommer så til å ta en gjennomgang av alle vakumslanger i motorrom, samt legge opp en god del nye slanger osv slik at ting blir 100%. Regner med at jeg blir nødt til å lage meg en liten Prosjekt tråd om bilen etterhvert.

 

Neste som blir gjort er å prøve å finne ut om fordeleren eventuelt kan være deffekt eller om coilen ikke klarer å gi nok strøm slik at kun noen av pluggene har tenning ved høyere turtall.

 

Noen som har noen ideer om hva feilen kan være nå?

Fiat Scudo 2.0 10mod

VW Transporter T4 2.5TDI 01mod

VW Golf CL G60T 83mod - Lowrider!

Audi 200 20v Turbo Quattro Avant 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørest merkelig ut! Du kan jo forsøke og bytte coil og, kan være den er litt dårlig, eller at det er brudd på en ledning til en sensor eller noe. Jeg hadde jo problem med kutting på volvoen og, jeg gadd ikke og feilsøke mer så jeg kjøpte datasprut og tenning. Eneste de fant ut på volvo var at tenningskurven ikke justerte seg.

 

Det kan du ta og skjekke kanskje, viss du har tenningspistol, ta og se om tenningskurven justerer seg eller om den bare står på nesten samme sted hele tida mens du ruser motoren opp. Så ser du hva som skjer når du kommer til det punktet hvor den "kutter". Så kan du jobbe deg bakover på pluggledningene og se hva som skjer på de forskjellige cylindrene.

 

Har du hatt bilen inne til AudiSentrum nå?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan ringe et audi verksted å spørre evt.

Kan jo også gjøre det ja, men også ikke;) Ringte selv og forhørte meg ang. litt småtteri på min Ur, men svaret jeg fikk var "er ingen vits å kjøpe de bilene der, bare skruing og ingen moro, kjøp heller en nyere audi..." da la jeg bare på røret :fuckme2:

Sliter selv med samme problemet, og feilsøker som bare det, men jeg har heldigvis backup plan hvis alt går gale...

Da skifter jeg bare til denne som står og venter

motor12.jpg

-86`VW Jetta G60 Turbo Megasquirt

x85`Audi Urquattro 10vt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bedre å sette inn den der ja, da slipper du urq motoren med innsug og eksos på samme side, syns det er noe forbanna slit. Men det er bare fordi jeg måtte ha av innsug og eksos manifold et par ganger, skikkelig kjipt å skru på.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en drittbil, sammenlignet med andre tilsvarende biler fra 80 og 90 tallet, så tror jeg den er bedre enn feks HF integrale, BMW 325 IX, Cosworth og spesielt Mazda 323 GTR, Urqen har nok bedre motor og drivverk enn alle de vil jeg påstå. Skal mere til å ødelegge diff og girkasse på urq enn de andre bilene der hverfall. Men den er nok litt dritt alikevel :) det er isåfall fordi de er 20+ år gamle. Har hatt urq ett år, og kunne godt hatt en igjen.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en drittbil, sammenlignet med andre tilsvarende biler fra 80 og 90 tallet, så tror jeg den er bedre enn feks HF integrale, BMW 325 IX, Cosworth og spesielt Mazda 323 GTR, Urqen har nok bedre motor og drivverk enn alle de vil jeg påstå. Skal mere til å ødelegge diff og girkasse på urq enn de andre bilene der hverfall. Men den er nok litt dritt alikevel :) det er isåfall fordi de er 20+ år gamle. Har hatt urq ett år, og kunne godt hatt en igjen.

 

den trengte jeg!! takk , jeg møter så mye motstand i venneflokken/familie fordi jeg skal ha urq og da møter jeg dem selfølgelig med sterk kritikk og sinne!!

takk hersker hans!!! takk!

1984 Audi Coupe quattro.

1983 Bmw 520 med 325 motor.(snart død)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mere en entusiast bil enn en bruksbil da, selv om den fungerer finfint som bruksbil, brukte min hele året, og det er ikke noe problem, det er en ganske vanlig bil egentlig. Med grei deletilgang og delepriser på det meste. slitedelene er jo som regel det samme som audi 80 90 og 100 fra 80 tallet, så den er ikke så dyr i drift mener jeg, bruker rundt litern i forbruk ca. Det som gjør at det kanskje kan være en "ufornuftig" bil i manges øyne er at den kanskje er litt dyr i forhold til hva du får, nettopp fordi den har litt samle status/er etterspurt i markedet. 100 - 130k er jo litt penger for en så gammel bil, når du sammenligner hva annet du kan få for pengene, på en annen side så vil det meste du kjøper til 100k av vanlige biler synke mye i pris i forhold til urqen, tar du godt vare på den og ikke kjører 30k i året (bruker den til å kjøre 10 mil til og fra jobb hver dag) så vil den stige i pris. du forventer sikkert å måtte skru litt nå og da, men ikke noe mere enn andre 20 år gamle biler. Er man entusiast så er man entusiast. Har en bok i hylla her som heter The Audi Quattro Book, isbn nr 1 85960 403 x, kjøpte den på en bilboksjappe i Oslo, kjøp den og les den fra perm til perm, bra bok. Står det meste om bilen og hva du skal se etter og ditt og datt. http://www.amcarsquattro.co.uk han har hatt et par venstre ratta urqer til salgs, og de har vært litt billige fordi de står i england, de høyreratta er jo dyrere der. Du kan jo kjøpe deg en modell bil i stedet der hvis de hele skulle bli for mye :) image005.jpg

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe!!

ja det er en bil for entusiaster. nå er jo jeg bare 15 år men jeg anser meg nesten som en entusiast, fordi det meste av mine tanker og snakk dreier seg faktisk om audi urq, hehe, (sært?) så jeg håper på å ha en 80000-90000 kr når jeg fyller 18 så resten er låne-mat!!!

1984 Audi Coupe quattro.

1983 Bmw 520 med 325 motor.(snart død)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"URQuattro" jeg ser du er fra askim, morro at det er flere UrQuentrusiaster i nærheten uten at dem er langt oppi årene. :D

 

Har fått nr til en kar som vistnok skal ha ekstremt god peiling på disse bilene som skal få ta en titt på bilen (sjefen min som kjente karn). Lurer på om hovedfeilene nå er for lavt bensintrykk, (skal bytte bensinfilter, måle trykket og eventuelt bytte pumpe hvis den er problemet) og så må jeg ha ny hydraulik pumpe til bremsesystemet da det veldig sikkert er den som er sliten/gåen.

Fiat Scudo 2.0 10mod

VW Transporter T4 2.5TDI 01mod

VW Golf CL G60T 83mod - Lowrider!

Audi 200 20v Turbo Quattro Avant 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår