Gå til innhold

Min alt for rike kompis i UK sitt nye eksos anlegg!


Marius

Anbefalte innlegg

Originally posted by boXer

Jeg skjønte i allefall ikke så mye.

Trur jeg må lese det noen ganger til ellerno :rolleyes:

 

Ha ha! Me too!! :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mk1classic

 

Et effekt anlegg er til for å øke fyllingsgraden av motoren ved et spesielt turtall (bølgelengde). Eksos pulsen som reflekteres fra munningen av eksos anlegget treffe den uforbrente blandingen som er på vei ut å trykker den inn igjen (en liten overladning) dette er det samme prinsippet som brukes av to takts motorene.

 

For at denne pulsen skal være kraftigst ønskes det markant trykk forskjell mellom trykket inne i eksos anlegget og utenfor (bak). Hvis man har en kon avtrapning vil eksos hastighet gå ned og trykket opp. Dette er med på å redusere virkningen og den ønskede lengden på eksos anlegg. Det er lengden mellom eksos ventilen og enden av en eksosanlegget som bestemmer bølgelengden/turtallet som det er mest effektivt på. Grenrør har også denne virkningen siden det er da lengden av primærrøret som påvirket turtallet. Lengere rør gir bedre fylling på lavere turtall og motsatt for høyturtall.

Dette gjelder også for innsugs manifolden også.

 

Dette ble meget forenklet, men håper det var til hjelp.

 

ehhhh jada dette var lett forklart eller.no

lordbongo

 

77 mod 3.0 gl granada stv

77 mod 3.0 gl granada sedan

1/2 74 mod consul coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår