Gå til innhold

How 2 lakkere tips og triks

Ranger emnet


Nsr160

Anbefalte innlegg

Bra jobb :)

 

Ca. totalpris på dette?

 

Takk! Lakken kosta 1100 (inkl. herder og tynner) for en halvliter. Har litt igjen

Primeren kosta 150 for 400 ml, tynner til den hadde jeg, men det er ikke mange dråpene.

Sparkel kosta vel 70 eller noe sånt

 

Rundt 1600 totalt hvis du tar med dekkplast, avfetting, kluter tape og sandpapir.

 

Hvis du tar med eksentersliper til 1700, vinkelspiler til 400, lakksprøyte til 3500, kompressor til 3500 + slanger, lamper, og alt annet relatert verktøy blir det jo selvfølgelig litt mer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser jo bra ut dette. legger en del press må meg da ;)

 

Vuderer du å gjøre noe med plastlistene?

 

Ja, det ligger i planene. Listene blir nok en del penere straks jeg tør å vaske bilen, for nå ligger det en del pussestøv i overflaten på dem. Jeg skal nok flekke litt på bakfangeren også, men nå må jeg ha en pause. Det er litt ugunstig å holde på med sånt i lengre perioder når man er småbarnsfamilie med kun én bil.

 

Press eller ikke press; jeg kan hvertfall oppfordre deg til å sette i gang, for det har vært veldig gøy! Det eneste virkelig proffe utstyret jeg har en lakksprøyta mi, og den er verdt hver krone (DeVILBISS GTI Pro hos Nor Autolakk). Med T1-dysa på denne klarer du deg med en litt mindre kompressor også (280 minuttliter).

 

Ellers er dette ekte garasjelakkering :m'm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ligger i planene. Listene blir nok en del penere straks jeg tør å vaske bilen, for nå ligger det en del pussestøv i overflaten på dem. Jeg skal nok flekke litt på bakfangeren også, men nå må jeg ha en pause. Det er litt ugunstig å holde på med sånt i lengre perioder når man er småbarnsfamilie med kun én bil.

 

Press eller ikke press; jeg kan hvertfall oppfordre deg til å sette i gang, for det har vært veldig gøy! Det eneste virkelig proffe utstyret jeg har en lakksprøyta mi, og den er verdt hver krone (DeVILBISS GTI Pro hos Nor Autolakk). Med T1-dysa på denne klarer du deg med en litt mindre kompressor også (280 minuttliter).

 

Ellers er dette ekte garasjelakkering :m'm:

 

Okei, har også tenkt en del på de listene.. De har flekket av og er sinnsykt missfarget av en eller annen rar grunn.

 

Har ennå en del snø liggende her, så temperaturen må nok bli litt høyere før jeg tørr å lakke noe, men jeg er i gang med grunnarbeidet og grovslipingen.

Kjøpte en "liten" sprøyte, ment for biler osv. som kun trengte 150 l/min. snakka med en lakkerer som mente dette kunne gå på kompressoren min som leverer rundt 210 l/min. Men får prøve meg fram før jeg kjøper ny kompresor. Har bestilt poleringsmaskin til kompressor fra Gisle Krigsvold som jeg håper jeg kan rubbe med, såååå kanskje jeg slipper unna noe lakkering :p

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, har også tenkt en del på de listene.. De har flekket av og er sinnsykt missfarget av en eller annen rar grunn.

 

Har ennå en del snø liggende her, så temperaturen må nok bli litt høyere før jeg tørr å lakke noe, men jeg er i gang med grunnarbeidet og grovslipingen.

Kjøpte en "liten" sprøyte, ment for biler osv. som kun trengte 150 l/min. snakka med en lakkerer som mente dette kunne gå på kompressoren min som leverer rundt 210 l/min. Men får prøve meg fram før jeg kjøper ny kompresor. Har bestilt poleringsmaskin til kompressor fra Gisle Krigsvold som jeg håper jeg kan rubbe med, såååå kanskje jeg slipper unna noe lakkering :p

 

Snø? Bor du i Finnmark?

 

Mulig jeg bare er masochist, men egentlig fant jeg ut at jeg likte grunnarbeidet ganske godt. Skulle gjerne brukt mer tid på det, men der måtte jeg ta noen hensyn.

 

Kjøpte du kanskje en spot/repair-pistol? Jeg diskuterte det nemlig med en annen her for en tid tilbake, og jeg tror faktisk at det er det rette å gjøre hvis du har en liten kompressor; kjøpe en proff spotpistol istedet for å kjøpe en billig, vanlig, stor pistol. Du penere sprøytebilde, så får man heller leve med at man ikke får 30 cm viftebredde. Jeg vet hvertfall at jeg aldri hadde giddi å bruke Biltema-sprøyta mi på dyr lakk. Appelsinhuden er ikke til å bære hvis du skal lakkere større ting.

 

Hva slags poleringsmaskin har du kjøpt da? Denne typen ting pleier å bruke mye luft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snø? Bor du i Finnmark?

 

Mulig jeg bare er masochist, men egentlig fant jeg ut at jeg likte grunnarbeidet ganske godt. Skulle gjerne brukt mer tid på det, men der måtte jeg ta noen hensyn.

 

Kjøpte du kanskje en spot/repair-pistol? Jeg diskuterte det nemlig med en annen her for en tid tilbake, og jeg tror faktisk at det er det rette å gjøre hvis du har en liten kompressor; kjøpe en proff spotpistol istedet for å kjøpe en billig, vanlig, stor pistol. Du penere sprøytebilde, så får man heller leve med at man ikke får 30 cm viftebredde. Jeg vet hvertfall at jeg aldri hadde giddi å bruke Biltema-sprøyta mi på dyr lakk. Appelsinhuden er ikke til å bære hvis du skal lakkere større ting.

 

Hva slags poleringsmaskin har du kjøpt da? Denne typen ting pleier å bruke mye luft...

 

 

Bor i Nordland.... ;)

 

Vet ikke helt hva jeg skal kalle den sprøyta, men den var som nevnt beregnet for mindre lakkeringsjobber og har derfor ekstremt liten beholder noe som også gjør sprøyta temmelig lett å arbeide med.

 

poleringsmaskinen har et luftforbruk på 171,6 l./min

men kompressoren min klarer IKKE å holde 2000 o./min. som den er stemplet med.. Regner med å få rundt 1500 o./min.

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg skal kalle den sprøyta, men den var som nevnt beregnet for mindre lakkeringsjobber og har derfor ekstremt liten beholder noe som også gjør sprøyta temmelig lett å arbeide med.

 

Det høres definitivt ut som er spotpistol. Hva slags merke er det? Har du noe filtrering av kompressorlufta di forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres definitivt ut som er spotpistol. Hva slags merke er det? Har du noe filtrering av kompressorlufta di forresten?

 

Husker ikke merket, er en stund siden jeg kjøpte den, bestillte den fra statene via ebay, den ligger nede i boden, skal undersøke i morgen. Har planer om å kjøpe fuktsamler med filter for å koble på slangen. men vet ikke helt om det er noen hensikt?

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Biltema sin vannavskiller absolutt er å foretrekke fremfor ingenting, men jeg innbiller meg at du får mye mer for rundt 1000-lappen.

 

Men det også er viktig er å drenere kompressoren helt før du begynner. Sett noe under forhjula på kompressoren slik at drensventilen er det nederste punktet på tanken og la den fylle seg. Skru kompressoren av og åpne drensventilen forsiktig til det kommer en jevn lutstrøm ut av den som ikke er for kraftig (for hurtig tømming fører bare til mer kondens). Når luftstrømmen minker kan du åpne ventilen litt mer. Gjenta til tanken er tom. Legg noe tørkepapir under ventilen mens den tømmes så vil du se hvor mye olje som faktisk finnes i lufta!

 

OBS: Kompressoren stå med helt tom tank så lite som mulig. Som et minimum bør det til enhver tid være ca 2 bar på tanken. Dette hjelper på å hindre innvendig rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Biltema sin vannavskiller absolutt er å foretrekke fremfor ingenting, men jeg innbiller meg at du får mye mer for rundt 1000-lappen.

 

Men det også er viktig er å drenere kompressoren helt før du begynner. Sett noe under forhjula på kompressoren slik at drensventilen er det nederste punktet på tanken og la den fylle seg. Skru kompressoren av og åpne drensventilen forsiktig til det kommer en jevn lutstrøm ut av den som ikke er for kraftig (for hurtig tømming fører bare til mer kondens). Når luftstrømmen minker kan du åpne ventilen litt mer. Gjenta til tanken er tom. Legg noe tørkepapir under ventilen mens den tømmes så vil du se hvor mye olje som faktisk finnes i lufta!

 

OBS: Kompressoren stå med helt tom tank så lite som mulig. Som et minimum bør det til enhver tid være ca 2 bar på tanken. Dette hjelper på å hindre innvendig rust.

 

Dette var svært nyttige tips!

 

Her er bilde av stortsett samme sprøyta, bare mi er grønn.

minihvlp.jpg

 

Lurer på om sparkelet suger til seg mye vann? Jeg pussa ned til bart metall, grunna, sparkla og så grunna igjen. men tenkte å vannslipe med 1200papir før jeg lakkerer, men hvis det blir pussa noe ned til sparkelet, blir noe av slipevannet liggende i sparkelet da?

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var svært nyttige tips!

Lurer på om sparkelet suger til seg mye vann? Jeg pussa ned til bart metall, grunna, sparkla og så grunna igjen. men tenkte å vannslipe med 1200papir før jeg lakkerer, men hvis det blir pussa noe ned til sparkelet, blir noe av slipevannet liggende i sparkelet da?

 

<DISCLAIMER>

Før jeg svarer mer må jeg bare få påpeke at jeg er webutvikler av yrke, og lakkerer kun på hobbybasis. Det finnes folk her på forumet som kan mye mer, og ikke minst har mye mer erfaring enn jeg. Bare så du er klar over det :-)

 

Men, jeg er såpass ivrig at jeg har brukt utallige timer her på forumet, på andre nettsteder, på YouTube (mye bra opplæring der!) og i butikker og på telefonen med diverse produsenter og leverandører. Ut i fra alt jeg sanker av info trekker jeg mine egne konklusjoner og lager mine egne "gjennomsnitt" av alt jeg får av tips og råd. Dette landskapet er nemlig fullt av sterke og utrolig adsprikende meninger, og ingenting av dette kan læres i teorien. Det må øves og prøves og korrigeres

</DISCLAIMER>

 

Sånn, da var det ute av verden :-O

 

Akkurat det du sprør om har jeg lurt på selv. Min konklusjon ble at å utsette bilen for fuktighet med bar primer på er ugunstig, med bar sparkel på er mye værre. Men samtidig er det lett å slipe gjennom til sparkelen innimellom, og derfor har jeg kommet frem til at det må være greit, så lenge det er rent vann og at sparkelen får godt med tørketid etterpå, før du legger på noe mer. En byggtørker på litt avstand kan vel neppe skade. Sparkelen tar jo ikke skade av fuktighet, men karosseriet tar skade av vann som er bundet opp inni, så det viktigste her må jo være å ikke lage en liten oase innil lakken din.

 

Men, en ting du kan tenke på er at dersom du sliper gjennom grunnina akkurat der hvor du har sparkla, har du antakelig ikke vært nøye nok med å slipe sparkelen sånn at den ligger helt jevnt med underlaget ;-) Enten det eller så sliper du for mye, kanskje fordi sprøyta du bruker lager appelsinhud i primeren.

 

Forresten tror jeg 1200 er litt i fineste laget. Dette kan sikkert noen andre hjelpe til med, men jeg tror jeg ville stoppa på 800. Det er hvertfall det jeg brukte på bilen min, og resultatet ble jo helt krem. Personlig bruker jeg gjerne Biltema-papir. Synes det leverer godt nok i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, angående luftfilter har jeg bitt i det sure eplet og bestilt dette fra Spraygunsdirect:

 

Oljeutskiller

masterflcf1lg.jpg

(Link)

 

Vannavskiller:

masterafr1filterlg.jpg

(Link)

 

Og dette (vannavskiller og tåkesmøring for annet verktøy):

master20002721lg.jpg

(Link)

 

Planlegger å isolere og hvitmale garasjen innvendig og legge rør for kompressorluft i juni. Da blir det litt mer sving på sakene fremover. Mangler bare en dugelig vifte, så er jeg i mål med et ganske bruktbart lakkeringsrom.

 

Noen meter med kobberrør og et dreneringsbein tror jeg gjør vel så mye for tørking av lufta som vannavskilleren til Biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow.. nå beveger du det meget over på proff siden :p

 

Alt det der tror ikke jeg orker å investere i rett og slett fordi bilen slett ikke er verdt det hehe :)

 

Men hvis jeg skulle utvikle dette til en mer omfattende hobby skulle jeg i første omgang kjøpt større og bedre kompressor med alt av tilbehør. Like greit å gjøre dette i en smell.

 

Den siden du referer til var jo genial. Skulle hatt noen småting som større beholder til sprøyta (hvis den passer da) og forskjellig filter og blandebeger.

 

Har du brukt noe metall beskytter før grunning og sparkel? eller rustomvandler?

 

Beklager hvis dette blir mye "off topic" :p

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det der tror ikke jeg orker å investere i rett og slett fordi bilen slett ikke er verdt det hehe :)

 

Bilen er jeg ferdig med. Nå skal jeg tilbake til det jeg egentlig driver med, nemlig møbler.

 

Den siden du referer til var jo genial. Skulle hatt noen småting som større beholder til sprøyta (hvis den passer da) og forskjellig filter og blandebeger.

 

Bra nettside, bare synd internasjonal porto har tatt helt av de siste åra.

 

Har du brukt noe metall beskytter før grunning og sparkel? eller rustomvandler?

 

Beklager hvis dette blir mye "off topic" :p

 

Synes du er 100% on-topic etter hva jeg kan bedømme :-) Jeg brukte det, ja. Brunox het det visst. Kom på en orange sprayflaske med en dyse som sprøyta klinkekuler, blei seig og jævlig, tetta til alt sandpapir og måtte tørkes av igjen med silikonfjerner.

 

Jeg tror jeg holder meg til vanlig primer fra nå av. Prestoen jeg brukte skal visstnok være rusthemmende. Den var helt super å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Grei link å kikke på.

 

Hvordan lakkere

 

En anbefaling til alle som ønsker å lære seg og lakkere.

Er å kjøpe boken om lakk som dem bruker på skolen VK1

For lakke faget.

Der står alt, resten er erfaring.

 

lykke til.

cheers

 

 

jeg har en rød golf og lakken på taket har begynt å falme på grunn av solen (bilen er fra 93). holder det å slipe med et fint papir på den delen av taket som er falmet, skal jeg pusse hele taket, eller skal jeg pussse med grovt papir så jeg kommer helt ned for så å lakkere helt på nytt?

 

setter pris på hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår