Gå til innhold

Eiriksmil: Daihatsu Charade G100 CX - G100 CE

Ranger emnet


eiriksmil

Kan Charade bli fet?  

62 stemmer

  1. 1. Kan Charade bli fet?



Anbefalte innlegg

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Vet, hehe.. Bilen var rusten og fæl.. :( Holder på med en ny en nå, ble henta i Østfold rett før jul. Den blå har allerede donert vekk eksos, baklykter og litt småtteri, coiloverne har fått seg en liten oppussing, skal hente deler til det på Opems i morra. Felger ligger til oppussing og da trenger jeg egentlig bare en EU-kontroll først..

 

@ DaihatsuRacing, jeg møtte deg med min blå med senk på E39 ved Flekkefjord et sted høsten 2010.. Prøvde å hilse men det var midt i en sving husker jeg.. Hvorfor har man ikke sett noe av denne bilen?? :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 2 months later...
Vet, hehe.. Bilen var rusten og fæl.. :( Holder på med en ny en nå, ble henta i Østfold rett før jul. Den blå har allerede donert vekk eksos, baklykter og litt småtteri, coiloverne har fått seg en liten oppussing, skal hente deler til det på Opems i morra. Felger ligger til oppussing og da trenger jeg egentlig bare en EU-kontroll først..

 

@ DaihatsuRacing, jeg møtte deg med min blå med senk på E39 ved Flekkefjord et sted høsten 2010.. Prøvde å hilse men det var midt i en sving husker jeg.. Hvorfor har man ikke sett noe av denne bilen?? :)

 

 

Har ikke vert her inne på år og dag bokstavlig talt :P Du gjor det ja, det kan nok stemme det. Bor ikke så langt frå flekkefjord så :P Hva merkelig jeg ikke la merke til bilen din, pleier som regel alltid legge merke til viss en charade paserer. Viss det va i ei helg så va det nok ein sjofør som kjørte, hadde mye sjofører på den i helgene :) Nå står den egentlig bare å dør :( Mye rust i karosseriet. Er egentlig på jakt etter et nytt karosseri :) Men de vokser ikke akkurat på trær :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nei, det er problemet.. De ruster som regel opp før du får snudd deg rundt :P

Selv om den blå ble hugd har ikke interessen dalt.. Siden denne tråden startet for snart 8 år siden har jeg nesten alltid hatt minst én G100 stående :) Nå har jeg en rød en som er påmontert coilovers og hjul, kjøpt som delebil og har en litt usikker skjebne. Men den ble lav iallfall ;)

IMG021-2_zps19eba827.jpg

 

Og en GTti som jeg kjøpte i vinter. Har hatt altfor mye å gjøre til å ha noen tråd oppdatert her, men den så sånn ut da vi hentet. Kul, men veldig rælete, bulka panser, kappa frontfanger, endel rust, klipt ledningsnett, motor som ikke starta.. Kort og godt et prosjekt.

IMAG0250.jpg

 

Og nå står den slik i påvente av EU-kontroll. Kommer til å legge ut mye mer om hva som er gjort og hva man har av planer når ting roer seg ned her :)

IMG_3390.jpg

 

Men kort fortalt, 3-sylindra turbo intercooler med EFI, 100hk originalt og planen er det dobbelte etterhvert, med coilovers, breie hjul osv++. Panser, lykter, frontfanger pluss endel av interiøret iallfall er fra den gamle blå ;)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kommer med større oppdatering etterhvert, men GTtien begynner å nærme seg klar. Dette er fra lørdag :)

10126481913_24974fb9cd_b.jpg

Noe er det jo å ta tak i, blinklys fungerer ikke (selv om varsellamper gjør det), den lader ikke så batteriet streika etter noen timers kjøring og fjerdegiret begynte å hoppe ut på kvelden, så det må forskes på.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Takk!

Skal vi se om vi ikke kan få snekra sammen litt prosjekttråd v3 her :)
Bildet av bilen på hengeren er langt ifra hele historien. Her kjenner kanskje flere av de som har vært med en stund igjen bilen og vet hva det er snakk om:

gttiprosjekt.jpg%20(25).JPG

Bilen ble solgt ny i Tyskland i 1989 (produsert 1988). På slutten av 90-tallet ble den omlakkert og modifisert ganske kraftig: böserpanser, Vestatec sideskjørt, igjensveisede låser, cleana luke og runde buer bak, for å nevne noe. Ble tatt inn hit i 2002, fikk gjennomsiktig panser og svær streamer i bakruta blant annet, var godt kjent i Oslo/Romerike rundt 2003-5. Søk opp Diaz og Bilforumet.net-videoen fra Jessheim og se 0:35.

 

Opprinnelige eieren i Norge gjorde en veldig god jobb med å bevare denne bra. I 2008 mener jeg ble den hellakkert i en beige-aktig farge som har vist seg umulig å nyansere, påmontert styling bakfanger og noe mer. På denne tiden fikk tidligere eier også nye tårn sveisa inn. Bilen ble solgt (var blant annet avatert her på forumet). Den sto ute langs Ring 3 ved Mekonomen på Storo i nesten et år, før jeg dro med meg en tidligere nevnte kamerat med henger og Transporter i november så vi kunne samle landets to GTtier under samme tak, Orket ikke å se den forfalle lengre, og da prisen var en tredjedel av hva den var året før var det på tide å handle :) Kjøpte den for akkurat et år og noen dager siden.

Et bilde til fra hentingen:

IMAG0247.jpg

Som sagt, bilen har MYE historie og det var en av hovedgrunnene til at jeg handlet. I tillegg er det en av to GTtier som har vært eller er registrert i Norge, den er godkjent med turbo og intercooler (originalt) i vognkort, samt åpent filter, senk og 8Jx17 felger med 205/40. Det var dog litt å jobbe med for å få det som jeg ønsket. For å nevne det jeg husker rusthull i kanalen, endel rust under, som man ser er det ikke lakkert under sideskjørt, var heller ikke demontert lykter eller glass før lakkering.. Oppkappa støtfanger foran, en bakfanger som jeg ikke var altfor keen på (men har ikke kastet den, når det er sagt..), spraysota tidlige (riller) baklykter, antenna hadde gamle oransje fargen.. Interiøret var ikke montert, mye deler manglet, baksetet så det ut som noen hadde daua i.. Motoren hadde vært ute av tidligere eier og startet ikke ved henting, originale rør til intercooler samt slange/rør til luftfilter fra turbo var ikke å finne. Litt lite bilder fra i vinter, men ledningsnettet så sånn ut (og beskriver mye ellers)
IMAG0257.jpg

Hendel for bakrutevisker styrte blinklysene.. :o Stor takk til millhouse for lodding, jeg hater ledningsnett :p
IMAG0261.jpg

Tok av de spraysota lampene med riller og monterte pene lamper fra gamle turkise Charaden. rev også av bakfangeren bare for å finne en bakfanger til :o
IMAG0266.jpg

 

Et steg nærmere en bil med originalt utseende, tilbakemodifisering av modifiseringer (som Polardego sa så fint med DGS for maaange år siden):
IMG139-2.jpg

Etter endel lodding, noen liter bensin og lånte plugger og pluggkabler fra den andre turbo-Charaden i værste fyra den! Etter første oppstart, den gikk litt hardt her men ubeskrivelig deilig å få den i gang:
th_VIDEO0011.jpg

Jeg ga såpass lite for bilen at jeg ikke hadde giddet å påkoste rustsveising om den ikke starta.. Dagen den fyra begynte nedplukkingen:
IMAG0282.jpg

På henger igjen:
IMAG0289.jpg

Mens bilen var til sveising handla jeg meg kortere dempere til coiloverne mine, kom fra Australia litt før jul:
IMG013-2-3.jpg

 

Bygde om coiloverne for annen gang siden 2008.. Denne tråden er jo så gammel at jeg dokumneterte forrige ombygning :D
Resultatet prøvemontert på den røde:
IMG024-2_zps1a188025.jpg

Med bilen tilbake fra sveising var det bare å begynne å jobbe igjen:
IMG019-2-2_zps94893ac9.jpg

IMG021-2_zps4a438f63.jpg

IMG029_zpsc00fd51e.jpg
 

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte montering av interiør
IMG008-2-3_zpsebe05dc8.jpg

IMG011-3_zpseacb7cd0.jpg

IMG005-2-2.jpg

Fikk av den lakkerte vingen og bakruta med streamer, bilen sto slik i påvente av at måtte gjenge opp noen knekte skruer i skjermfestene og gjøre ferdig hjulhusene med

understellsmasse:

IMG003-2-2.jpg

IMG001-2.jpg

Skrudag på våren:

IMAG0526.jpg

IMG003-2-3.jpg

Fikk tak i intercooler-rør fra Danmark og handlet nye pluggkabler fra Camskill i England (der jeg henta Bilstein-demperne som OGSÅ er dokumentert i denne tråden for mange år siden, haha). Det meste i motorrommet av detaljer var lakkert oransj, flyttet over deksler fra den røde for å få litt mer helhet. Målet på forsommeren var å rekke Japsetreffet på Rudskogen. 

IMAG0599.jpg

Skiftet dynamo og hadde prøveoppstart og -kjøring før Japsetreffet, som resulterte i en hel mengde hvit røyk ut av eksosen og kjøleveske som forsvant på minutter. Havari :( Ble rimelig lettet da jeg uka etter hadde av toppdekslet og så at synderen var en frostplugg som hoppa ut.. Med unntak av behov for flushing og litt merarbeid på den fronten kan man jo ikke kalle det en stor sak  :) Fikk ordna det og hadde den første turen på vei i høst :) Hvilket endte med at eksosen løsnet på midten ved en dårlig skjøt og litt emergency repair på Jessheim

1262574_10151662675292746_1594467860_o.j

Men eksosen ble provisorisk ordnet og vi fikk tatt en ny testtur. Millhouse fikk skrudd sammen bilen sin og som har stått de siste årene, to norske GTtier sammen er ikke et daglig syn:

10105431825_d056c1bc5d_b.jpg

Fra side 96, min gamle blå og den svarte sammen. Min GTti har jo x antall deler fra gamle blå, det er en viderefølging av historien og den gjentar seg :)

3894349964_857ba58b5f.jpg

Får håpe det ikke er 4 år til neste gang..! Igjen viste det seg å være noen småting, som jeg nevnte over her. Ladingen viste seg å være en sikring jeg hadde glemt :o Gikk i delehaugen og fant blinklys/viskerhendel fra den gamle blå bilen så nå har jeg blinklys. Kjørte bilen ned til Oslo for egen maskin og fikk ordnet eksosen skikkelig samt EU-kontrollert den. Som ventet var det jo noen småting som blant annet drivaksler, men jeg klager ikke. Girkassa begynte å lage ganske mange lyder, så bilen står parkert innendørs i Oslo i påvente av å få kjørt den opp i værste på henger og demontert litt. Handlet større kompressorhus og -hjul i sted av en kar i England, ett skritt nærmere målet om 180-200hk  :)

Jeg har ikke hatt tid til å oppdatere denne tråden og har egentlig ikke vært så mye innom forumet her de siste årene må jeg innrømme. Men det er MYE historie i denne tråden og kvelden nå ble en liten trip down the memory lane for min egen del. Jeg vet ikke hvor mange av dem som fulgte tråden og kosemobba meg i starten som fortsatt er aktive, men det som startet med en prosjektbil til et par tusen kroner, inspirert av de andre prosjektene som var her inne på den tiden, har blitt en liten del av meg. Det høres kanskje rart ut å si det, men for meg er det enda særere; jeg startet denne tråden for 8 år siden full av spørsmål og ungdommelig dumhet (var vel 14-15 på den tiden), skrota den bilen da jeg skjønte at jeg hadde tatt meg vann over hodet i forhold til kunnskapen på den tiden, fant den blå et halvt år senere, skrev et lite stykke Daihatsu-historie over årene jeg hadde den og eier nå en bil med deler fra de begge de to bilene (spar alltid på delene..!) pluss den røde ovenfor. Det har skjedd mye på disse årene, jeg har flytta flere ganger, har hatt fire forskjellige steder å skru (alt startet med garasjen til mor og far i villastrøket, hehe), skifta karosseri flere ganger, men essensen er det samme; en liten rødhåra kar har en sær interesse for en ultrasær bil :)

Om det er interesse for det vil jeg nok prøve å holde tråden her oppdatert :) Tror neste år blir ganske interessant, må få solgt unna en bil jeg har stående så jeg kan få godkjent og registrert denne. Planene er iallfall å få bilen opp i værste og skru ut girkassa i løpet av vinteren så den er klar, samt ordne akslinger og det andre før EU. Montere de ombygde coiloverne og finne noen passende felger, få lakkert helt ned hvor jeg har fått bilen sveist og grunnet og gjøre alt ferdig. Målet er en bil som er fullt fungerende, fremstår som original med litt småsnacks for det blotte øyet (selv om det er gjort mye karosseriarbeid tidligere og mye jobb fra min side for å nå målet uten å ødelegge bilens særpreg) og som kan tåle litt mer effekt og banekjøring. Nå lader jeg ca. 1-1.1 bar og det skal teoretisk utgjøre ~130hk. De tre gangene jeg har kjørt den har iallfall gitt voldsomt med mersmak, har luket ut flere og flere feil som har dukket opp over det siste året og ser fram til neste år med litt mindre skruing og forhåpentligvis mer kjøring :)

 

I felghjørnet må vi jo forøvrig kunne finne noe som passer ;)

IMG_4021.jpg

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår