Gå til innhold

Uoriginal eksospotte - Biltilsynets maktmisbruk.

Ranger emnet


TurboKnut

Anbefalte innlegg

Jaja - så har jeg kalt en biltilsynmann for en premenstruell homo... og skilter ble det ikke på bilen blant annet av den grunn.

 

Saken er:

 

Jeg har importert en bil (solgt videre) som har uoriginal bakre potte. Originalt så sitter det en Toyotapotte med 2" innløp og ovalt 2.5" utløp på bilen.

Så har en eller annen gang denne potta blitt byttet med en uoriginal potte som ser nesten lik ut - men bare med 2" utløp.

 

Da jeg i dag var på kontroll hos Biltilsynet med bilen så hang biltilsynmannen seg opp i denne potta og krevde dokumentasjon på at den var lovlig.

Det er ikke noen loffvarmer eller effektpotte, men en typisk universalpotte fra Walker.

Dessuten mente han når han hørte på bilen at den bråkte alt for mye. Fikk mangellapp på UNØDIG STØY og fikk beskjed om at det ikke ble skilter før potta var byttet ut med en original potte...

 

Jeg spurte hva de gjorde med Hansen og Jensen som kom på EU-kontroll med sine gamle Mercedeser som ikke hadde Mercedesanlegg lenger men et anlegg som var kjøpt hos BIltema, Mekonomen eller hos Svendsen eksos? Fikk beskjed om at det var ikke mitt problem...-..mitt problem var DEN bilen (min).

 

Eneste potte som var godkjent for at bilen kunne få skilt var en E-MERKET !!!!! originalpotte med dokumentasjon på at dette var originalpotta !!!

 

E-merket, spurte jeg. Og fikk beskjed om at de eneste pottene han kunne godkjenne måtte være E-merket.

Jeg har aldri hørt om at eksosanlegg må være E-merket...

Jeg ba om å få dette skriftlig, og han henviste til mangellappen og sa at det var skriftlig nok. Jeg ba om å få det skriftlig fra Kjøretøyforskriften hvor det stod, - og fikk da beskjed om at det var MIN plikt å skaffe dokumentasjon - det hadde ikke han noe med.

Bilen har standstøy på 90db i følge tekniske spec's.

Biltilsynet kunne ikke ta støymåling - det var ikke noe som de hadde noe "plikt" til å gjøre - og siden han mente at bilen bråkte for mye så måtte jeg selv ordne det. Et godkjent verksted med støymåler var ikke godt nok for Biltilsynet i Fredrikstad så jeg måtte få denne testen utført hos Teknologisk institutt eller i Trondheim....

 

Jeg har nå støymålt bilen hos tre forskjellige godkjente bilverksteder og de har alle målt bilen til 84 db....!!!!

 

Så dro jeg tilbake og hadde med utskrift på dette - og fikk beskjed at å komme tilbake når jeg hadde dokumentasjon på at potta var E-merket. At den lå under støygrensen for bilens spec var ikke godt nok.

 

Det dreier seg om en helt urørt og original Toyota Celica GT-Four - kun med Walker universal eksospotte....

Hadde det vært en loff-varmer eller en potte med 3" utløp kunne jeg ha forstått det, men ikke en sånn fise-potte som er mindre enn den originale.

 

 

Maktmisbruk !!!

 

Åååååååh, jeg blir så forbanna, så forbanna... :boxing

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hei du..

 

har hatt samme problemet med biltilsynet i fredrikstad!

 

De gav meg også samme regla med teknologisk institutt, lyd laboratorium etc..

 

Det er en kar som bor på Gressvik som heter Vidar Löchen, han er godkjent til å foreta støymålinger. Da mer en stillstandsstøy. Dette måtte jeg desverre gjøre med min mondeo.. du treffer han på 9005994 etter 1700 om jeg husker rett!

 

Da får du dokumentasjon, så da kan de ikke si noe! :)

 

har irritert meg ganske grådig med dette selv..

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud. noen som hadde dårlig dag på jobben eller?? uhhmmwhat?

Enig med CrZy_T. Prøv en annen plass.

Går ikke å samarbeide med en bitter sta gubbe!

87 Mazda 626 * SPIKER * 93 Audi 80E 2,0 *KONDÆM *

98 VW Passat 1,8 *SOLGT * 91 Toyota MR2 2,0 *SOLGT *

99 Chrysler G Voyager * SPIKER * 07 Volvo V 50 *SOLGT *

07 Volvo V 70 * SOLGT * 01 Audi A 6 1,8 Turbo *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet i fredrikstad ekke så lett å ha med å gjøra.. Dem skulle ta førerkortet mitt engang.. Ja.. Jeg oppførte meg ikke helt bra heller kanskje.. hehe.. De sku ha tüv papira til kw coiloversene mine på norsk.. Også måtte jeg til tyskland og hente underskrift.. skjedde ikke..

PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser

Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav!

MantaB-82: Slædde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sku ha tüv papira til kw coiloversene mine på norsk.. Også måtte jeg til tyskland og hente underskrift.. skjedde ikke..

 

 

Bare en har undersøkt litt i Kjøretøyforskriften kan en stoppe kjeften på de fleste når en skal godkjenne noe :)

Eneste kjipe er at de har siste ord uansett. Så lønner seg å ha en ydmyk tone.

 

Sitat fra forskriften:

 

"Når ikke annet er sagt, skal dokumentasjoner/bevitnelser/garantier og øvrige underlag ha tekst på norsk, svensk, dansk, engelsk eller tysk."

 

Denne setningen står riktig nok under bremser. Men det skal stå en tilsvarende setning som refererer generelt. Men mulig den generelle setningen stod i "Krav til kjøretøy" boka.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba om å få skriftlig de retningslinjene han gikk etter når han påstod at jeg måtte ha E-merkede potter. Det fikk jeg ikke siden det ikke var "hans plikt" å gi meg den, men jeg kopierte selv en side fra kjøretøyforskriften om støy, og der var ikke nevt et eneste sted at de måtte være merket.

Det som stod var at UTSKIFTNING AV DELER ELLER ENDRING AV EKSOSANLEGG SOM FØRER TIL MER STØY ikke er tillatt.

 

Nå skal jeg foreta en støymåling med nevnte eksosanlegg - så bytter jeg til originalpotte og foretar samme støymålingen...

Er begge innenfor toleransegrensene på begge så skal jeg klage "til høyrere hold"... (som om det hjelper).

 

Postkasse-trikset var bra...

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja - så har jeg kalt en biltilsynmann for en premenstruell homo... og skilter ble det ikke på bilen blant annet av den grunn.

 

Hmm. Skjønner deg så godt..

Den bilen bråker jaggu ikke mye heller. Faen til folk!

Klag klag klag klag!

 

Du som er en voksen herremann med litt 'pondus' (hehe) burde ha en sjanse til å sette gubben skikkelig på plass.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet med en endestuss, som det var TUV papirer på. Jeg ringte bare veidirektoratet og spurte hvilke regler som gjaldt. Fikk deretter de til å ringe biltilsynet i Tønsberg for spørre hvorfor de ikke kunne godkjenne bilen min når de ikke hadde noen grunn til å nekte. Det hjalp :).

 

De som sitter der inne har full oversikt over alle lover og regler som gjelder og kan rask fortelle deg om dette med e-merking osv stemmer.

 

Det var skikkelig digg å gå inn på biltilsynet å be han idioten jeg krangla med om å holde kjeft og hente skjefen sin. Han kom ut, godkjente bilen min og var vel ikke veldig bli fordi at veidirektoratet måtte ringe han og fortelle hvor udugelige ansatte han hadde :)

"fuck the respect - I want the bitches!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vedtak fra bilotilsynet/traffikkstasjon er et forvaltningsvedtak, om du ber om det har den som gjør vedtaket PLIKT til å veilede deg med tanke på klageadgang og den slags. Du har også krav på å få vedtaket skriftlig med henvisning til de forskriftene saken er vurdert i forhold til. Ta kontakt med stasjonsjef på det trafikkstasjonen det gjelder eller distriktsveikontor og forkell på en behersket og sakelig måte hva som har skjed og hva saken dreier seg om. Får du ikke da den informasjonen/hjelpen du trenger sender du en skriftlig klage-denne har de plikt til å besvare innen en gitt tidsfrist.

 

(Forresten-han tilsynsfyren bullshit er på tynn is!:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår