Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Enkelte ganger må man bare trekke tråden sin frem fra glemselens slør, og hva er vel bedre enn et bilde eller fem.

 

Bilen står inne i vognskjulet og støver ned. En og annen låvesvale har også funnet det for godt å gjøre sitt fornødne på frontruta:

850_S2_19.jpg

 

De opprinnelige stolfestene var ikke helt på høyde med det beste i utlandet. Stolen kom for høyt i kupeen og det gjør seg jo ikke i en racerbil. Jeg skaffet derfor tilveie noen passende aluminiumsprofiler å jobbe videre med. Den opprinnelige profilen i rustfritt til høyre. Den endelige nr 2 fra høyre:

Innredning_07.jpg

 

I tillegg synes jeg stolbrakettene fra OMP var for høye, så jeg anskaffet et par nye. Den opprinnelige til venstre. Den endelige til høyre. Ca 40 mm høydeforskjell mellom disse:

Innredning_08.jpg

 

Her er festene ferdig bearbeidet slik at de passer på nedre del av den originale stolramma:

Innredning_09.jpg

 

Prøvemontering av festene på stolramma. Ser bra ut foreløpig:

Innredning_10.jpg

 

Joda, dette ble mye bedre. Nå er sitteposisjonen ca 60 mm lavere. Da gjenstår høyresiden... Festene er laget noen cm for lange for å ha større justeringsmuligheter. Legg merke til at OMP-brakettene er montert speilvendt for å passe på festene:

Innredning_11.jpg

 

Stolene har fortsatt noen år igjen av sin FIA-homologering, uten at det betyr noe til gatebruk:

Innredning_12.jpg

 

Det fremtidige stridsrommet. Herfra burde det la seg gjøre å betjene både ratt, pedaler og girstang på en god måte:

Innredning_13.jpg

 

Har jobbet litt med motorblokka også. Etter en prøvemontering av veiv, råder og stempler viste det seg som nevnt at jeg ikke hadde fjernet nok gods, så da var det på'n igjen:

tdiblokk_16.jpg

 

Med fres, godt lys og litt tålmodighet må blokka til pers nok en gang:

tdiblokk_17.jpg

 

Nå er den endelig ferdig. Etter vask ble veivpartiet på nytt prøvemontert, og nå gikk den hjemmelagede tolken mellom blokk og råde med god margin:

tdiblokk_18.jpg

 

Lamellplatene er tilbake etter modifisering til M56-splines. Jeg leverte inn en original lamellplate som splines-donor, og her er resultatet:

clutch02.jpg

 

For å få anstendige pedaltrykk ved bruk av rallyclutch må man benytte et konisk utløserlager (nede til høyre). Dette skal monteres i cutchhuset sammen med resten av utløsermekanismen:

clutch03.jpg

 

For å flytte oljefilteret til et lett tilgjengelig sted i motorrommet (hvor nå det måtte være) har jeg kjøpt en blokkadapter og en filterforflytter hos Kollevold. Kvaliteten ser litt crappy ut, men det er verdt et forsøk:

filter01.jpg

 

Det som står først i køen nå er montering av motoren. Deretter må motorfestene anskaffes. En grenrørprodusent i Sverige skal lage et nytt grenrør i rustfritt stål og innsugningsrøret må modifiseres for tverrstilt konfigurasjon.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor F: Jeg følger med voldsom iver på alt du gjør; du er veldig nøye og god på det du gjør; det står respekt til sånne som deg :)

Dritfett proskjekt!

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folkens :):

 

Dette forplikter skjønner jeg. Har forresten bestilt meg bur fra Pedersens Racing i dag. Dvs, bestilt og bestilt; siden dette ikke er lagervare gjør de ingenting før jeg betaler på forskudd, men det gjør jeg i kveld...

 

Buret blir et fullbur iht FIAs rallyspesifikasjoner og da får jeg jo en perfekt anledning til å pælme ut baksetet også... Men så kommer spørsmålet; skal jeg ha innertak eller ikke? Mannen i meg sier nei, men min myke side sier ja.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer ann på om du skal kjøre med litt interiør da.. skal du ha dashbord, dørtrekk og midkonsoll osv? da ville jeg gått for innertak.. om du skal ha fullblods racing, så drit i det.

 

Skal du ha skilter på den?

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha dørsider og dashbord og det skal være skilter på den. Det er dessverre soltak på vogna, men det er vel for mye arbe å bytte takplate, så det får bare våge seg. Selv om carbontak hadde vært tøft...

 

En annen ting er at et slikt sikkerhetsbur har størst skadereduserende effekt dersom det sitter så nære karosseriets ytterkanter som mulig. Det er derfor ikke heldig at det er 5 cm glippe mellom bur og tak osv. Buret kommer uansett ganske overdimensjonert, så jeg behøver ikke ta stilling til dette riktig enda.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Texascom: Jeg kunne tenke meg dørsider i carbon, men først må jeg få byttet ut de elektriske vindusheiserne mot noen sveivbare. Videre har jeg lest et sted at carbondetaljer må fremstilles ved hjelp av spesielle metoder for å oppnå den etterlengtede vektreduksjonen.

 

JKT: Jeg er veldig inspirert av både prototypen og den første BTCC-vogna. Det sto forresten en BTCC 850 på jobben til bruttern for noen år siden. Da benyttet han anledningen til å rappe et lite plastklips fra en av bakdørene. Det plastklipset skal jeg prøve å få vidererappet av bruttern i et ubevoktet øyeblikk... Har tatt endel bilder av BTCC-vogna som står på Volvo-museet utenfor Göteborg. Et herlig stykke motorvogn.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kjemepeflink med det du gjør og INGENTING er overlatt til tilfeldighetene!

I tillegg så er jo egentlig dette et MEGET tøft prosjekt som, ikke som jeg vet, andre har gjort i Norge ihvertfall.

 

I tillegg så skriver du veldig artig i dine innlegg, som feks. ang. din kompressor.

"lungekapasitet som en overvektig storrøyker med podagra." Så jævlig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da benyttet han anledningen til å rappe et lite plastklips fra en av bakdørene

helvette, jeg har lurt på hvem faen som stjal klipset mitt!!!!

 

neida, hehe..

 

fint å se prosjekttråden din igjen :-) Mye fine bilder å se på her..

har du noe forventet "ferdigstillingsdato", eller tør du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår