Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Det gleder meg stort å kunne konstatere at til tross for at det begynner å bli årsvis siden sist jeg var aktiv her inne, så holder selveste Reodor F med venner koken enda på dette nokså omfattende prosjektet! :)

 

Jeg husker svært godt at disse tidligere sidene har gitt meg mange timer morsom lesning og jeg må si jeg gleder meg til å begynne å følge med på nytt igjen!

Og så kan jeg ikke dy meg etter å ha registrert en diskusjon tidligere her, nå når jeg i "nesten-voksen" alder har havnet på skolebenken igjen vedrørerende elektrisitetens uransakelige veier - det som på folkemunne ofte er kalt dynamo er strengt tatt for lengst byttet ut med vekselstrømsgenerator med likeretter, selv om disse komponenters egenskaper og virkemåter ligger over mitt kunnskapsnivå foreløpig :)

 

Lykke til med videre bygging Reodor F! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen min var to pumper med hver sin trykkbryter og enveisventil / tilbakeslagsventil. Trykkbryterene koblet opp mot hver sin varsellampe eller opp mot tenningskutt...

 

Aha, da er jeg med, beklager. Da er vel spørsmålet mer hvor lenge trykket holdes før det siver tilbake gjennom pumpa når denne ryker. Og dersom pumpa mister 90% av mengden vil den vel fortsatt bygge like mye trykk som tidligere fordi det står 2.5 br + på andre siden av trykkventilen (fra den andre pumpa)? Jeg føler at å måle strømbruken er tryggere fordi trykket hver pumpe lager bare er en del av historien.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt ute på gyngende grunn, men jeg vil tro at en sviktende fødepumpe vil først og fremst miste mottrykksegenskapene sine.

Her er det kansje noen som har mer erfaring med dette enn meg?

 

 

Har noen demontert en slik pumpe? Er den basert på rotor, stempel, membran eller noe helt annet?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Folkens!

 

Jeg har mista piffen litt, men bil er fortsatt helt forrest i pannebrasken. Etter tilbakekomst fra Afghanistan har jeg fått ny jobb og i tillegg studerer jeg utenom arbeidstid. Så da blir det litt så som så med updæjtene hvis dere skjønner. Jeg lider altså ikke av PTSD :)

 

Ad bensinpumpeproblematikken har jeg kommet til at enveisventiler (har kjøpt nokre digre rakkarar fra Summit) med trykkmåling før ventilen løser min redsel for magre forhold ved høy belastning. Takket være enveisventilene vil ikke trykket fra den gjenværende pumpa fylle opp trykkmålerne og gi inntrykk av at alt er i sin skjønneste orden. I tillegg har nok ha|||on et poeng ved at ei pumpe som går akkurat nok til å bygge opp trykk på måleren kan lure mitt nøye utpønskede system. Hmmm, det var som pokker! Må jeg ha både og?

 

Jeg regner med at lasten over ei pumpe som nesten havarerer (men likevel gir trykk til måleren) har andre elektriske måleverdier enn ei frisk pumpe som går som normalt?

 

Synspunkter folkens, husk vi på Flåklypatoppen er ufaglærte og sier aldri nei til gode råd&vink :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro strømtrekket på pumpa vil bli høyere enn normalt i tiden før havari. Siden den går tyngre... men nå er ikke jeg den smarteste kniven i skuffen, som det heter i Paradise Hotel...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utstyr som blir trigget av at belastningen ikke er den samme på to kretser, f.eks varsleren på bl.a. Volvo 240/740 som sier ifra om en lyspære har røket, men jeg vet ikke hvordan denne virker...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...
  • 5 weeks later...

Jasså @ealoken, du sit og glor!

Saken er den at dette prosjektet pågikk så lenge at det overlevde seg selv. Delene som var "brutale" i 2006 var utdaterte i 2016. Dessuten burde nok bilen ha hatt minst 1000 hk i dag dersom den skulle vært spesiell, selv med forhjulstrekk. Men viktigst av alt er at jeg selv har forandret meg, slik  @Øyvind Ryeng beskriver på en god måte i en tråd fra en del år siden.

For det første har jeg ikke lenger det aller minste ønske om å befraktes i høye hastigheter klint mot sikkerhetsbur og trange bøtteseter. Man kan si at min aldersmessige impotens startet i gassfoten og sakte men sikkert kryper oppover...

For det andre lærte prosjektet meg at jeg får større glede av å skru og forske på løse motorer enn på hele biler. Jeg samler derfor på løse V8-motorer fra epoken vi kan kalle "modern OHC engines". Denne epoken startet i 1949 med de toppventilerte motorene til Cadillac og Oldsmobile, så det er på ingen måte høyteknologi jeg snakker om. Dette henger nøye sammen med min årelange kjærlighet til Volvo B36 V8, og jeg har derfor også intensivert min forskning rundt opprinnelsen til Volvos V8 og dens amerikanske røtter.

Den tidligere omtalte impotensen medførte at jeg i fjor gjennomførte en "hør her-samtale" med meg selv, la ut 850-prosjektet stykkvis og delt på Finn og finansierte en deilig skrabb av en gammel amcar. Jeg  forelsket meg nemlig i en 1973 Chevrolet Nova med fire dører og 307 V8 på 115 hester, så denne doningen gir meg nå store doser bilglede i sommerhalvåret, fortrinnsvis i hastigheter mellom 60 og 70 kilometer i timen og helst på ikke altfor varme dager, siden AC-en sa opp på dagen i fjor sommer.

Det er altså gamle motorer og gamle biler som utgjør min motorinteresse for tiden, men jeg vil likevel ikke kalle 850-prosjektet forgjeves eller bortkastet. Det bidro til min bil- og motormessige modning, og jeg lærte en hel masse.

Det hender jeg legger ut noen anekdoter rundt bil og motor under instagramprofilen reodor_f2.0, og jeg har den saktegående bloggen leopardmotor.blogspot.no, som først og fremst skal benyttes til å dokumentere min forskning rundt Volvo B36 og dens stamfar, B8B.

Nåde være med dere!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår