Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Har sykkelreparatøren blitt for gammel for å konstruere slike kostebinderier selv?

 

Generator sier du? Er ikke det et noget gammelmodig uttrykk? Jeg innbilte meg at denslags ble borte da Edison og hans Direct Current ble gjort avleggs av Nikola Tesla og hans Alternating Current?! :confused:

 

Sykkelreparatøren lærte litt da han i sin tid konstruere en hel racerbil fra bunnen av. Den var sårbar for sabotasje med påfølgende lange ledetider på reservedeler. Slike aggregater er det derfor best å kjøpe ferdig fabrikkert med slingrekjøl og sosialt tilsnitt.

 

Hva generator/dynamo angår tror jeg vi er i ferd med å gå inn i en langvarig feide. Jeg biller meg nemlig inn at det har blitt kalt generator siden vekselstrømmens inntreden for fullt i bilmarkedets ladeapparater på siste halvdel av 60-tallet. Også Mekonomen kaller sine tilsvarende for generator ser jeg, uten at det nødvendigvis er et sannhetsvitne.

Endret av Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter generator. Så lenge den snurrer rundt og genererer strøm er det det. Les lit litteratur om elektroteknikk eler elektronikk så skjønner dere det. Og de som begyner med likeretting til likestrøm kan jeg bare si at det gjør de på kraftverkene også, men der opp til flere tusen volt. Der er det også generatorer.

Ordet kommer fra det engelske generate, lage, og en ting som lager er en generator. Her snakker vi om strøm da.

Bilene har hatt generator siden vekselstrømmen gjorde sitt inntog i bilene, men husk at de der hadde vipper, eller mekanisk regulator adskilt fra selve generatoren. Den har ikke byttet navn fordi den har innbygget likeretter og regulator.

Kalles vistnok også Dynamo i visse kretser, he he...

 

Rett på med hvis det er feil, og jeg ikke husker feil fra videregående skole.....

Endret av Sehen

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å danse med elefanter på islagt vann vil jeg gjøre oppmerksom på at Mekonomen er svensk, og det vil jeg ikke utdype nærmere. Dynamo høres også svensk ut, og i denne setting tenker jeg straks på Den Beste Sykkel, eller en Gresvig damemodell med smale ballongdekk som hviner en trist dur mot et splinesformet hjul på en dy-na-mo som via gummibelagte sytråder tenner et blågult lys som kaster et dunkelt lys ut i de mørkeste nettene sent i oktober.

 

For de av oss som besøker mer urbane forum er generator noe som forbindes med veldig gamle kjøretøyer. Omtrent på samme tid de brukte 6V DC. Eller som Erik Braseth liker å si. Stifttenning og forgasser var noe som var gammeldags allerede før han ble født. Hvilket sporer meg tilbake til Thomas Alva og hans Direct Current. Lenge leve Tesla's Alternating Current og ditto alternatorer som skaper høyverdig og effektiv spenning i bil og hverdagen. :) Spore av, jeg? Meeh...

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins både likestrømsgeneratorer og vekselstrømsgeneratorer. Hva definisjonen på en dynamo egentlig er, er jeg ikke sikker på. Mulig det er noe som går på folkemunne, på lik linje med at bakaksel omtales som kardang.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos elefanter. Jeg har elefanthukommelse (innenfor visse vilkårlige områder) og husker således at jeg for lenge siden har lest at det korrekte navnet på en vekselstrømsattributt er generator. Annet bevis kan jeg beklageligvis ikke føre.

 

Skal man delta i dynamo- vs generatordebatten må man føre bevis som rangerer høyere enn sykkelreparatørens elefanthukommelse. og det skal noe til...

 

Merk Dem det Herr Myrullbraathen!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utdype dette emne litt mere, vil jeg bare si at en generator er en generator om den leverer like eller vekselstrøm.

Alternater generator er en vekselstrøms generator. (å veksle, alternate)

Så den tekniske termen for en nyere type generator er Alternating current generator, på engelsk selvsagt.

Årsaken til at det står current (strøm), er at alle generatorer genererer strøm, og ikke spenning.

På et aggregat styres spenningen av turtallet. På en bil med forskjellig turtall på motoren styres ladestrømmen av spenningen man fører inn i generatoren slik at elektromagnetene genererer høyere strøm. Denne delen gjøres av regulatoren, som holder spenningen, og derved ladestrømmen konstant, uavhengig av turtallet på motoren eller generatoren.

Tenk bare på hvordan det er når du slår på setevamere og varmetråder i bakruten. Da synker spenningen over batteripolene, og regulatoren øker spenningen til elektromagnetene i generatoren. Denne vil da produsere mere strøm. Mere strøm krever mere kraft, og derfor vil man kunne se at turtallet synker litt når man slår på disse dingsene.

 

Og jeg kan ta med grunnen til at generatoren skal produsere 14.4 volt, er rett og slett at batteriet består av 12 seller, som er på 1.2 volt hver. Disse er seriekoblet slik at man oppnår en spenning på 14.4 volt. Dette er ideelt, men ett batteri er ikke perfekt, så når det hviler( ingenting tilkoblet) vil spenningen over polene bare ligge på ca. 12.8volt fulladet. Derfor 12v batteri:) Så ved en ladespenning på under 14,4 volt ved 20 grader celsius vil man aldri få et fulladet batteri. Ved minus 30, bør ladespenningen være rundt 15volt

 

Håper dette oppklarer endel, men for all del, bare spørr og koriger meg hvis dere vil:)

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom alt riffraffet ditt hører jeg selvsagt hva du sier Sehen. Men jeg tenker vi vedtar først som sist at det heter likestrømsdynamo og vekselstrømsgenerator jeg gitt. Bare sånn for enkelhetens skyld altså.

 

I morgen den dag skal jeg følge opp mine henvendelser til dele-Norge. En skulle tro det var mulig å sørge for forsyningssikkerheten uten å måtte passere tollgrensa på slike basale ting som likevel betyr så mye for så mange...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skulle tro det var mulig å sørge for forsyningssikkerheten uten å måtte passere tollgrensa på slike basale ting som likevel betyr så mye for så mange...

 

Apropos tollgrense: Idag passerte jeg den Norske Riksgrense per tog, og fikk ved første stopp (Halden) besøk av en særs hyggelig (og kvinnelig, dog maskulin) toller - med hund. Hunden fattet interesse for min medbragte pakke fra svenske NUKE Performance. Om hunden trodde det var en uranstav på vei til kjeller eller en ladning med kokablader på vei til Oslo Sentrum vites ikke, men det var nummeret før det ble full avkledning og kavitetssjekk. Så moralen må være at hvis du kan få delene på norsk territorie anbefaler iaf jeg det :D

 

Beklager off topic, Reodor :) Er det skissert noen dato for bremsing av bygget, og gjøres det på rullende landeveg eller normal landeveg (privat & avstengt sådan)? :)

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos tollgrense: Idag passerte jeg den Norske Riksgrense per tog, og fikk ved første stopp (Halden) besøk av en særs hyggelig (og kvinnelig, dog maskulin) toller - med hund. Hunden fattet interesse for min medbragte pakke fra svenske NUKE Performance. Om hunden trodde det var en uranstav på vei til kjeller eller en ladning med kokablader på vei til Oslo Sentrum vites ikke, men det var nummeret før det ble full avkledning og kavitetssjekk. Så moralen må være at hvis du kan få delene på norsk territorie anbefaler iaf jeg det :D

 

Beklager off topic, Reodor :) Er det skissert noen dato for bremsing av bygget, og gjøres det på rullende landeveg eller normal landeveg (privat & avstengt sådan)? :)

 

Nå skal det ikke stikkes under en stol at sykkelreparatøren nok har innført bildeler over riksgrensen uten å betale de nødvendige avgifter til staten, men disse tilfellene er selvsagt foreldet og kan således ikke straffeforfølges...

 

Jeg har kommet over noen brukte generatorer på den nasjonale interwebben, og kommer til å anskaffe en av disse. Brukt servopumpe har jeg også funnet, men der var prisen noe mer smakløs og ikke så langt unna prisen på ei byttepumpe med kompisrabatt og seksårsjeksler.

 

Bremsing ja... Det nytter itte å bremse før en har fått vogna opp i fart da serru. Slike forhold avhenger noe av det sikkerhetspolitiske bildet rundt om i verden, men jeg skal jobbe jevnt og trutt med prosjektet for å få merget drivverk og kaross. Bremsing og finjustering foretas rett på navet når tiden er moden.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsing ja... Det nytter itte å bremse før en har fått vogna opp i fart da serru. Slike forhold avhenger noe av det sikkerhetspolitiske bildet rundt om i verden, men jeg skal jobbe jevnt og trutt med prosjektet for å få merget drivverk og kaross. Bremsing og finjustering foretas rett på navet når tiden er moden.

 

Hehe :) Det er godt sikkerhetspolitiske hensyn tas i dette særdeles politisk korrekte prosjektet :D

 

Har dere noen planer om tiltak for å spare girkassa lengst mulig? Det finnes jo diverse vidundermidler og vidunderkurer, som Omega-olje, kryo/nedkjølingsprosedyrer osv. Har du - med din erfaring fra "militærteknikk" - eller Bjørn - med erfaring fra "militærteknikk brukt i det sivile" - noen synspunkter på dette?

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Det er godt sikkerhetspolitiske hensyn tas i dette særdeles politisk korrekte prosjektet :D

 

Har dere noen planer om tiltak for å spare girkassa lengst mulig? Det finnes jo diverse vidundermidler og vidunderkurer, som Omega-olje, kryo/nedkjølingsprosedyrer osv. Har du - med din erfaring fra "militærteknikk" - eller Bjørn - med erfaring fra "militærteknikk brukt i det sivile" - noen synspunkter på dette?

 

En anerkjent praksis i de militære løpebaner er å dimensjonere ting slik at de motstår selv de kraftigste påkjenninger. Man driver ikke med halvfabrikata der i gården. Å implementere militær teknikk etterskuddsvis i et sivilspesifisert produkt er mildest talt vanskelig, så her får vi satse på at dreiemomentet først melder sin ankomst på de høyere turtall.

 

Ellers er jeg selvsagt kjent med at Mysil (Turboed1) har forsterket et og annet girkassehus i lettmetall. Og det er ikke dårlig for en som pusler med hjemmeindustri.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk som byr folkens! jeg kan love dere at 2010 blir året da minst ett av mine bilprosjekter skal fullføres. Dersom alt går etter planen tar jeg nok en ny tur utenriks, men det skjer ikke før i 2011. Skattefordeler og slikt vet dere...

 

Generator meg her, og generator meg der. 2010 er snart over.... Faa snurra i gang denne svenske flatlusa foerst.... Skal bli morsomt aa se resultatet.

 

Venter i spenning, time will show.

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hr. Felgen, hvordan er tilstanden i vognskjulet? Er alle hjemmesnekrede innretninger i orden for å kunne stoppe Blodstrupmoen eller andre likesinnede fra å begå sabbotasje?

 

Ellers ønsker jeg dem lykke til videre med prosjektet. Hva er forventet dreiemoment på i forhold til den tungoljebaserte maskinisten?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Felgen, hvordan er tilstanden i vognskjulet? Er alle hjemmesnekrede innretninger i orden for å kunne stoppe Blodstrupmoen eller andre likesinnede fra å begå sabbotasje?

 

Ellers ønsker jeg dem lykke til videre med prosjektet. Hva er forventet dreiemoment på i forhold til den tungoljebaserte maskinisten?

 

Jada, vi har feller for denslags i vognskjulet. I tillegg til sinte bikkjer selvsagt!

 

Vi får håpe på et like stort dreiemoment som vi får hestekrefter, men det er nok det jeg tenker minst på akkurat nå.

 

Jeg har nemlig bestilt og fått både generator og servopumpe som skal prøvemonteres i disse dager. Billedbevis kommer.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår