Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fordelt 3 dager på å lese igjennom hele tråden! Genialt prosjekt! Har lært utrolig mye :D

Stå på! Følger med!

 

Tror kanskje jeg burde gjøre det samme for å friske opp kunnskapene litt :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Av en eller annen grunn minner denne meg om deg!

 

Det må ha noe med graden av "over the top" i prosjektet å gjøre :)

 

Hadde mr Felgen hatt et ord med i dette prosjektet, ville det vært en form for failsafe der - vil jeg tro.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er vel alltids en viss risiko for at ting går til helvete, og det at det tar tid er ikke bare bra. Det er fort gjort å glemme om man skrudde til med riktig moment, eller om komponenten bare er løselig montert.

 

For tiden holder jeg på med modifisering av motorfestene, men jeg kulern litt med bilder. Jeg har akkurat begynt på jobb igjen. Dessuten har jeg forelsket meg! I en annen Volvo selvsagt...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Reodor, kom dere noe nærmere løsningen på hvordan man kan monitorere bensinpumper dersom man har to? Vi kjører doble Walbro og har hatt en eller begge av dem ryke ved to tilfeller nå. Den ene gangen merket vi det ikke på annet enn ved at vi heldigvis kjøre AF-logging og så at den magret ut på toppen... Skummelt.

 

Løsning 1 er vel å kjøre en akkurat stor nok sikring per pumpe, type 15 ampere. Men finnes det noen form for enkelt amperemeter som kan overvåke en 12 volts kurs og se hvor mye ampere den trekker? La oss si to små display, eller enda bedre, en funksjon i en dashlogger.

 

Og i tillegg: Jeg vet at noen setter 044-pumper i serie for å få den samlede mengden/trykket til å øke. Dersom det er nok til ditt effektmål, hva dersom en pumpe ryker da? Da vil vel kanskje tilførselen bremses såpass at det spytter lenge før du kommer opp i "farlig" load?

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan enkelt løses.

 

Man paralellkobler pumpene og rett etter hver pumpe setter man en trykkføler og en enveisventil. Hvis den ene pumpen stopper vil enveisventilen hindre at trykket slår tilbake fra den pumpen som virker til trykkføleren til den døde pumpen.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet i Reodors (og vårt) tilfelle er jo at vi behøver begge pumpene, og at motoren leaner ut på topp/ladetrykk ved bare en pumpe. Poenget er jo å vite når en pumpe ryker ved å få en eller annen varsling. Når en pumpe ryker, ser det enten ut til at den slutter å trekke strøm i det hele tatt, eller så trekker den betydelig mer enn den vanligvis gjør - derav amperemeter.

 

Har bestilt et par små amperemeter-displayer nå, så får vi se om det virker :) Håper det blir blåst liv i tråden igjen, Reodor! :D

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet i Reodors (og vårt) tilfelle er jo at vi behøver begge pumpene, og at motoren leaner ut på topp/ladetrykk ved bare en pumpe. Poenget er jo å vite når en pumpe ryker ved å få en eller annen varsling. Når en pumpe ryker, ser det enten ut til at den slutter å trekke strøm i det hele tatt, eller så trekker den betydelig mer enn den vanligvis gjør - derav amperemeter.

 

Har bestilt et par små amperemeter-displayer nå, så får vi se om det virker :) Håper det blir blåst liv i tråden igjen, Reodor! :D

 

Cluet da er vel å koble opp slik vi har i Keiko.. 3 pumper, en av de styrt med trykkbryter som bare starter den hvis trykket synker under en gitt verdi på si 4bar. Kreves bare litt mer solid retur... eller en mikrobryter på gassen som gjør at den funksjonen trigges med mer enn 30% gasspådrag, sånn at den ikke står å går i unøde.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår