Gå til innhold

Fjerne overflaterust

Ranger emnet


eirwave

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har lyst å fjerne litt overflaterust på bilen min har komt en del overflate rust på bakluka.

 

Men jeg har ingen anelsen hvordan jeg skal begynne å fjerne rusten.

Hvordan skal jeg gå fram med pussing, sparkling osv?

Type verktøy og sånt..

 

Setter pris på hvis noen gidder å gi meg en liten guide på dette :)

 

Mvh

Eirik

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann

 

fjernerust= kjemisk eller mekanisk... kjemisk kan gå ut over lakken, mekanisk så kan du bruke stålbørste på drill o.l

 

 

husk å fjern ALL rust, så sparkler du, husk å være VELDIG nøye med sparklingen, få det så jevnt og fint som mulig siden det danner grunnlaget for en fin omlakkering..

 

 

personlig ville jeg si at denne metoden er "best":

 

Fjern all rust -> Grunning med rusthindrer (Quick) -> sparkel -> grunning -> farge -> klarlakk

 

håper dette hjelper litt iallfall :)

Don't Kill Me If Im Wrong ;)

 

Audi 90, 2.2E 86' :pray *hobbyprosjekt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten å få bort alt rusten på er ved sandblåsing. Grunnen er at all korosjon lager noe som kalles for pitting. dvs at rusten lager syltynne rustveier innover i metallet, som en ikke får slipt bort.

 

Om en kun sliper er det viktig å bruke noe kjemisk som hindrer rusten en ikke får helt bort i å fortsette. CanTrust fra mega metall hos Partsmaster er noe av det beste. Har hørt Locktite og Wurth har tilsvarene stoff. Men de har jeg ikke prøvd.

Etter å ha prøvd en del av disse stoffene har jeg funnet ut en ting:

De som er å få kjøpt i vanlige butikker funker dårlig. Spesielt de som skal skylles bort med vann etter at de har stått på for å virke.

En bør gå til butikker som selger til industrien for å få kvalitet.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det beste og eneste alternativet som blir bra her er å sandblåse og legge på noe rustbeskyttende etterpå, anbefaller sterkt zink, veldig rust beskyttende.....så legger du på ett lite lag med sparkel og sliper ut med sandpapir (80 korning) pleier man å bruke, så sliper du ned hele området, for eks hvis det var litt på bakluka, så må du slipe ned hele bakluka di og grunne, også lakke etterpå, og evt noen strøk med klarlakk......hvis du bare flekker på ett sted blir det fargeforskjell......

1973 Ford Pinto (med 302HO v8) sombrero

1968 Volvo 144 (75HK) :pimp

 

V8 er tingen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
  • 2 weeks later...

Om det er en gammel bil og du ikke er så sinnsykt nøye, men vil bevare bilen som en bruksgjenstand som ikke bobler av rust så er epoxy ganske effektivt.

 

Er nok en del som vil slakte meg nå for det er en litt utrad måte å løse det på. Men jeg sliper ned ved hjelp av fein-maskinen min for så å legge et lag epoxy over og så lakke oppå der med farge + et lag klarlakk etterpå. Det blir ikke helt strøkent, men det blir greit nok på en gammel bil og det stopper rusta i mange år etterpå. Epoxyen (klar) gjør at det blir lufttett inn til metallet som er angrepet, så det stopper også prosessen i metallet, eller i alle fall forsinker prosessen veldig.

 

Jeg har til og med bare smørt klar epoxy rett oppå slike bobler som du har og utviklingen stopper opp og prosessen bremses voldsomt.

 

Men som sagt, har du en strøken bil du vil ha deønn strøken er jo ikke dette løsningen. Mine biler er bruksbiler som jeg kjører til de ikke skal kjøres mer... slik er min filosofi :)

1991 MB 230 TE - I just love it!

1997 Volvo V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår