Gå til innhold

Enkel bytting av fjærer fremme?

Ranger emnet


RAPNordland

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er noe fersk med tanke på bytte av fjærer framme på den "ny-gamle" 240. Har lest i Haynes-boka og sitter med følelsen av at dette var en omstendig prosess, må man virkelig demontere forstillinga i så stor grad som beskrevet for å bytte fjærer?

 

Hadde tenkt å bryte meg på dette i helga, hvis det er så omfattende som jeg oppfatter det i boka så trenger jeg nok helga! :)

 

Forresten, er det noen som har erfaring med Maxtrac sine senkefjærer? Disse var de eneste jeg fant i farta som har TÜV-papirer også for stasjonsvogna... De senker bare 35 mm, men det er greit nok for meg, ønsker bare å stramme opp understellet samtidig som jeg kan komme meg helt fram til hytta...

Rållf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei

 

Er noe fersk med tanke på bytte av fjærer framme på den "ny-gamle" 240. Har lest i Haynes-boka og sitter med følelsen av at dette var en omstendig prosess, må man virkelig demontere forstillinga i så stor grad som beskrevet for å bytte fjærer?

 

Hadde tenkt å bryte meg på dette i helga, hvis det er så omfattende som jeg oppfatter det i boka så trenger jeg nok helga! :)

 

Forresten, er det noen som har erfaring med Maxtrac sine senkefjærer? Disse var de eneste jeg fant i farta som har TÜV-papirer også for stasjonsvogna... De senker bare 35 mm, men det er greit nok for meg, ønsker bare å stramme opp understellet samtidig som jeg kan komme meg helt fram til hytta...

Jeg satte bort bytte av forfjærer, men det skal gå ann å vippe ut fjærbeinet uten å demontere alt mulig..

 

grunnen til jeg ikke prøvde meg på det selv, er jo at du må ha hjulstilling etterpå og jeg hadde flere ting jeg ville få byttet samtidig..

 

om du vil frem over alt, er nok 35mm meste du bør senke!

jeg sliter jævlig med 45mm senking, men da har jeg 3" eksos også.

 

om jeg har full bil, kommer jeg meg ikke opp dårlige veier, uten å "polere" eksosanlegget.

 

ps. husk å bytt til gass-dempere samtidig!

 

det kan jo være at senking ikke er aktuellt for deg, om du bare vil ha vekk krengning, kan du gjøre det ved å bytte til kraftigere stabilisatorstag.

dempere gjør et hav av forskjell!

 

jeg liker bilen min senket, men jeg kommer meg neppe opp bondeveier, etc.

dvs. ikke uten at eksosanlegget ligger igjen på bunnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det siste først. Uansett om du senker 40-45mm, så blir ikke 240'n lav.

 

Bytting av fjærer foran kan du gjøre slik, hvis du vil slippe all demonteringen som Haynes anbefaler (dette er metoden jeg bruker selv):

 

1. Sett bilen i 1.gir, håndbrekk helt på, jekk opp og støtt med støttebukker.

2. Skru av hjulet, smart å løsne boltene mens bilen står på bakken.

3. Merk av justeringen på støtdempertårnet med en tusjstrek på tårnet, og en tilsvarende på den buede "skiven" som sitter mellom de to fremste mutterne der fjærbenet er festet til støtdempertårnet.

4. Løsne de 3 mutterne på støtdempertårnet. Skru de helt av, mens du holder på fjærbenet.

5. Løsne krengningshemmeren som sitter på bærearmen.

6. Press fjærbenet ned og ut under hjulbuen på forskjermen. Pass på at ikke du strekker bremseslangene for hardt. Hvis nødvendig, må bremseslangene løsnes. Husk i så fall å lufte hele bremsesystemet etterpå. Dette er greit beskrevet i Haynes-boka.

7. Legg en kloss eller lignende under bærekula som holder fjærbenet til bærearmen, for å støtte opp fjærbenet. Få hjelp til å holde fjærbenet støtt i den posisjonen. Dette er fin-fint kone-arbeid ;)

8. Montér fjærklemmer på fjærene. Bruk tre fjærklemmer, ikke to! Stram litt av gangen på hver fjærklemme, det samme gjelder ved demontering av disse. Bruk av fjærklemmer kan være farlig, hvis de blir brukt feil!

9. Skru av mutteren på toppen av støtdemperen og ta av fjær.

10. Løsne mutteren som holder støtdemperen på plass i fjærbenet og dra ut støtdemperen.

11. Rengjør alle delene som skal brukes om igjen, kontroller lageret som sitter på toppen av fjæra (fjærbenslageret eller hva det kalles). Putt litt egnet fett i dette lageret før montering.

12. Montering skjer i omvendt rekkefølge.

 

Egentlig ikke så ille vanskelig. Har du gjort det før så går det hele unna på en halv times tid på hver side, inkludert de sedvanlige problemene som alltid dukker opp :)

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene!

 

Tror nok at 35 mm skal gå bra for mitt bruk, den blir nok fortsatt høyere enn mine gamle biler (primera og passat)...:)

 

VolvoTores fremgangsmåte virker litt enklere enn Haynes! :) Gyver løs på oppgaven noe lettere til sinns! På denne måten treffer man vel også sånn nogenlunde med hjulstillingen etterpå... Så får man vel heller ta finjusteringen på et verksted.

 

Etter en lengre periode uten mekkeplass har verktøyskapet mitt blitt tynnet krafig ut så jeg må vel ta en liten shoppetur i dag. Hvilke dimensjon har mutteren øverst på fjærbeinet? Må vel skaffe en fastnøkkel med rett fasong for å nå tak i den!

 

Hvor setter dere støttebukkene? På innfestingen til bærearmen eller på kanelen ved siden av jekkfestet? Er litt skeptisk til å bruke kanalen til dette!

Rållf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekk plass dette her! Fint å slippe å finne opp kruttet på nytt selv om man ønsker å gjøre litt selv! :thumb

 

Satt akkurat og tenkte på samme saken med fjærene!

 

Tror jeg varmer opp med bakfjærene i dag, så får jeg fortsette jakten på en 24 mm ringnøkkel til muttera på toppen av fjærbeinet, det var verre å skaffe enn det jeg hadde trodd her i byen! Forhåpentligvis har bilen fått litt mer bakkekontakt i løpet av helga!

Rållf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å senke en 240 med 40mm (45mm) senkesett er ikke lavt nok... bilen får fortsatt "gubbe-look" med 40mm senkesett...!

j senka 240`n min med 40mm lesjöfors senkesett, og j ble rett og slett skuffa! enste forskjellen som ble, var at bilen ble stivere, og at j fikk ned fronten litt lavere, ellers var den helt lik i bakstussen, men som sagt litt stivere...

 

j dro da på biltilsynet, fikk senkesettet innskrevet i vognkortet, og dro hjem å kappa fjørene, da tok j 1,5 runder foran og 3 runder bak (på bakfjørene er det 3-4 øverste rundene så og si sammenklemte, så da måtte j ta såpass bak for å få den litt ekstra lavere...)

 

etter å kappa fjørene, ble j heller ikke fornøyd med resultatet, men j hadde 15" phoenix felger på, og for å få det til å se pent ut på en 240, måtte j ha kappa enda mer, noe j ikke gadd å begynne, fordi bilen skulle selges uansett innen noen uker...

 

her er bildet av bilen med kappa 40mm lesjöfors senkesett... ikke kom her å si at dette er lavt nok... heyyou

 

483897.jpg

 

483894.jpg

 

565737.jpg

 

hvis j hadde hatt 16" eller ihvertfall 17" som hadde det blitt litt mere pent, men 17" på en 40mm senka 240, hmmm, det blir ikke lavt nok for å si det sånn... (se bildet under...)

 

her er den første 240`n j hadde, med 40mm lesjöfors senkesett uten noe kapping av fjørene samt 17" felger...

 

142976.jpg

 

141116.jpg

 

209957.jpg

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en veldig tungvindt måte dere bytta fjærene på. bytta de på en halvtime på begge sider for en kompis.

 

1. jekk opp bilen og sett den på støttebukk

2. ta av hjulet

3. sett jekken under fjærbeinet

4. skru av krengningshemmeren

5. skru løs bremseslange feste på innerskjermen og bøy de litt ut.

6. skru løs endeleddet

7. skru av 24mm mutteren i toppen av fjærbeinet, mens jekken står i spenn under fjærbeinet

8. senk jekken forsiktig og vipp ut fjærbeinet, ta av fjæra, sett på ny og jekk opp, skru på 24mm mutter og sett det sammen.

 

Fordelen her er at du ikke mister hjulstillinga og det tar drit kort tid. Fjærklemmene erstattes av jekken som presser fjæra opp. Har aldri prøvd å sette på orginal fjærer med denne metoden, mulig det blir mye knot da denne er mye lenger enn senkefjær.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg varmer opp med bakfjærene i dag, så får jeg fortsette jakten på en 24 mm ringnøkkel til muttera på toppen av fjærbeinet, det var verre å skaffe enn det jeg hadde trodd her i byen! Forhåpentligvis har bilen fått litt mer bakkekontakt i løpet av helga!

 

Dra til et verksted og lån en over natta eller no. det er oxo en fordel å låne muttertrekker og løsne muttrene litt på stedet, de sitter som regle drit hard etter x-antall år.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en veldig tungvindt måte dere bytta fjærene på. bytta de på en halvtime på begge sider for en kompis.

 

1. jekk opp bilen og sett den på støttebukk

2. ta av hjulet

3. sett jekken under fjærbeinet

4. skru av krengningshemmeren

5. skru løs bremseslange feste på innerskjermen og bøy de litt ut.

6. skru løs endeleddet

7. skru av 24mm mutteren i toppen av fjærbeinet, mens jekken står i spenn under fjærbeinet

8. senk jekken forsiktig og vipp ut fjærbeinet, ta av fjæra, sett på ny og jekk opp, skru på 24mm mutter og sett det sammen.

 

Fordelen her er at du ikke mister hjulstillinga og det tar drit kort tid. Fjærklemmene erstattes av jekken som presser fjæra opp. Har aldri prøvd å sette på orginal fjærer med denne metoden, mulig det blir mye knot da denne er mye lenger enn senkefjær.

 

denne måten bruker j hver gang, og den fungerer ypperlig, samtidig som at man ikke bruker mye tid på å gjøre jobben...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår