Gå til innhold

Dimmensjonering av elektrisk kabel

Ranger emnet


AC^

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat lagt opp en lyskaster til båten H3 55W og da brukte jeg 0,75 mm2 kabel (vanelig lampettledning) men jeg bare begynner å lure på om dette er for lite og at den kan smelte eller liknende?

Noen her som kan regne litt på det eller veit noe om det?

Det er ei H3 pære på 55 watt, 12 volt.

Mener det da er 4,58 ampere som går imellom der.

Kabellengda er ca. 1,5 - 2 meter.

 

Hvis det er sånn att denne kabelen har for lite tverrsnitt, hvor stor må jeg da bruke?

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke er lenger en 1,5-2 meter så går det nok bra. Du kan jo se om lyset blir dårlig, hvis det er det så kan du jo legge opp en 2,5 mm2 f.eks.

 

lysstyrken vil ikke svekkes av for lite tverrsnitt på strømkabelen. Faren er at kabelen blir varm og lederne smelter sammen eller skaper brann.

 

Siden jeg er en virkelig drittsekk kommer jeg ikke til å gi deg svaret på spørsmålet ditt før du lærer deg å lese regler og gi faen i dobbeltposting, dvs om et års tid hvis du er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat lagt opp en lyskaster til båten H3 55W og da brukte jeg 0,75 mm2 kabel (vanelig lampettledning) men jeg bare begynner å lure på om dette er for lite og at den kan smelte eller liknende?

Noen her som kan regne litt på det eller veit noe om det?

Det er ei H3 pære på 55 watt, 12 volt.

Mener det da er 4,58 ampere som går imellom der.

Kabellengda er ca. 1,5 - 2 meter.

 

Hvis det er sånn att denne kabelen har for lite tverrsnitt, hvor stor må jeg da bruke?

 

Gå på en bilrekvista butikke og kjøp deg ledning, de selger noen pakker med 1,5 mm, 2,0 mm og 2,5 mm ledning tror det 20m i de pakken og de koster undre hundre kroner. Si til dem hva du skal bruke ledningen til og de finner sikker da rett dim til deg

 

Bruk sikkelig lednig som er beregnet for bil. å bruke lampetledning er ikke det best du finner på pluss at det kan bli dyrt vist de blir varme, lager kortsluttning og brann..

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lysstyrken vil ikke svekkes av for lite tverrsnitt på strømkabelen. Faren er at kabelen blir varm og lederne smelter sammen eller skaper brann.

 

Siden jeg er en virkelig drittsekk kommer jeg ikke til å gi deg svaret på spørsmålet ditt før du lærer deg å lese regler og gi faen i dobbeltposting, dvs om et års tid hvis du er heldig.

 

Der tar du nok feil.... Dette vet jeg utmerket godt. Med belastning så blir det spenningsfall. Du tar ikke feil med varmegang og brannfare, men i dette tilfelle så skulle ikke det være noe problem.

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakka med non forskjellige å dem sier nå ihvertfall att det holder med 0,75 mm2... Har allerede lagt opp kabelen så er no dritt å ta den ned igjen!

5 amp strøm er vel ikke så allverdens mye...

Ja, er enig med deg der CRzy T...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakka med non forskjellige å dem sier nå ihvertfall att det holder med 0,75 mm2... Har allerede lagt opp kabelen så er no dritt å ta den ned igjen!

5 amp strøm er vel ikke så allverdens mye...

Ja, er enig med deg der CRzy T...

 

Det holder helt sikkert, men det er som sagt bare å se på lystyrken.

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U = I x resistivitet x 2 x cos(fi) / A

 

U = 4,58A x 0,018 x 2 x 1 / 0,75mm²

 

U = 0,219V

 

Tror ikke du merker noen forskjell på lyset, spenningsfallet blir bare 0,219V. Hadde kabelen vært lenger kunne det nok blitt litt snaut...

 

Vi har da et spenningsfall på 1,825%, det anbefales at det skal ligge under 4%, altså ok!

 

Det viktigste er jo at kabelen tåler belastningen og det skal gå bra. Men pass på å bruke sikring for å beskytte kabelen mot kortslutning! Feks en 6A

McHansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U = I x resistivitet x 2 x cos(fi) / A

 

U = 4,58A x 0,018 x 2 x 1 / 0,75mm²

 

U = 0,219V

 

Tror ikke du merker noen forskjell på lyset, spenningsfallet blir bare 0,219V. Hadde kabelen vært lenger kunne det nok blitt litt snaut...

 

Helt korrekt, men for dem som lure på hvor 0,018 kommer ifra så er det en konstant verdi som kalles ro(fant ikke tegnet) og i dette tilfelle 0,018 for kobber.

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner... Jeg har jo satt på 5A sikring på sikringstavla. Jeg liker ikke å ha for små kabler, men det er nesten ikke rå for å få no større igjennom der den skal gå heller... Så det hadde vært kurrant om det kunne vært sånn som det er nå... Hvis en tenker sånn på det så er det jo egentlig ikke 4,58 amp som går imellom. Normal ladespenning på batteriet ligger jo på ca 14 volt og da er det jo ikke mer enn 3,92 amp som går imellom.. Selv 5 amp er jo jævelig lite strøm da...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal ladespenning på batteriet ligger jo på ca 14 volt og da er det jo ikke mer enn 3,92 amp som går imellom.. Selv 5 amp er jo jævelig lite strøm da...

 

Skjønner tankegangen din, men jeg er rimelig sikker på at du tar feil.

Hvis jeg ikke bæsjer på leggen nå, så er jeg rimelig sikker på at de 5W er ved 12V. Og siden vi har at P = U²/R så får vi at R = U²/P, altså R = 2,62ohm.

Det vil da gå en strøm på I = 14,0 / 2,62 [A] = 5,35A.

 

Men, 5,35A vil jo være "worst case", siden du aldri vil få så mye som 14,0V fram til lyspæra, i praksis.

 

Hvis ikke 5A-sikringa di ryker i tide og utide så er det jo for all del bare å beholde den. :)

 

Men, å si at "5A er jævlig lite strøm" vet jeg ikke om jeg er enig i. ;)

Det kommer helt an på hvor strømmen går hen.. hehe..

Hvis 5A er jævlig lite, hva er da 5mA? eller 5µA, eller 5nA for den saks skyld? ;) Neida, dette blir vel litt på kanten av topic. :)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke mulighet til å regne på dette siden en i klassen min har montørhåndboka mi og jeg ikke får den tilbake før etter sommerferien, men det skulle nok holde med 0,75 kvadrat. Det er jo ganske vanlig med 1,5 kvadrat på 10A sikringer og 10A/2=5A 1,5/2 = 0,75, så med mindre det er høy temperatur og/eller ledningen ligger sammen med andre ledere, skulle det gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke mulighet til å regne på dette siden en i klassen min har montørhåndboka mi og jeg ikke får den tilbake før etter sommerferien, men det skulle nok holde med 0,75 kvadrat. Det er jo ganske vanlig med 1,5 kvadrat på 10A sikringer og 10A/2=5A 1,5/2 = 0,75, så med mindre det er høy temperatur og/eller ledningen ligger sammen med andre ledere, skulle det gå fint.

 

Detta er vel mest for hus, men prinsippet er jo det samme.Eneste er at det stort sett går veldig mye strøm igjennom kablene siden spennigen er så lav, derfor større tverrsnitt.

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår