Gå til innhold

Hva regnes som forsvarlig stropping av en bil?

Ranger emnet


Zetec

Anbefalte innlegg

Skal hente en bil på tilhenger (vanlig henger ikke bilhenger)

 

Hva regnes som forsvarlig stropping av en bil på tilhenger?

 

Jeg har 2 stk 1 tonns stropper, ca 7 cm brede og 2 stk 500kg stropper med 5 cm bredde.

 

Bilen veier ca 600kg..

 

Holder denne stroppingen da, for å hindre at bilen går fremover eller til siden, og har dere noen tips til hvordan vi bør stroppe.

 

Svar ønskes i løpet av Fredag 11.Februar.

 

Edit: om det er greit å vite, bilen er en Fiat Panda.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal stroppes slik at stroppene tar opp hele lastens vekt forover og halve vekta sidelengs.

 

hvis du ikke tok den, så stropper du alt du kan ved hjulene etter å ha lagt sperreklosser både foran og bak dem. bare pass på at alle stropper er stramme, og stopp underveis og etterstram dem.

 

lykke til...

with no power, comes no responsibillity

* volvo 740 '86 (bruksbil)

* porsche 944 '86 (prosjekt)

* suzuki GSX-R 750 '92

* nissan 200 S14 '95 (driftebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom til å tenke på at du må også passe på at du ikke får for mye vekt på kula. du kan se i vognkortet hvor mye vekt som maks kan hvile på kula. og får du det feil, så får du en meget spennende tur. noe å tenke på når det er glatt ute vet du.. hehe

 

men du får ha en god tur. thumpsup

with no power, comes no responsibillity

* volvo 740 '86 (bruksbil)

* porsche 944 '86 (prosjekt)

* suzuki GSX-R 750 '92

* nissan 200 S14 '95 (driftebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
stroppe? hmm..

Kjørte bilen opp på hengeren, dro opp brekket og kjørte jeg...:D men det er meg da...:)

 

Det gjorde en kar på vei fra isbanekjøring hos Hebbe også. Rundt en sving var det noen som hadde krasjet, og han måtte dra bilen ut i grøfta. bilen på hengeren stoppet ca. 10 cm fra bakluka på trekkvogna.

 

Han gjør nok ikke det igjen.

 

Når jeg kjører med bil på henger, er det med en 2-tonn rundt hvert hjul.

 

På sånne stropper er det 7x sikring. dvs. at en 1-tonn ryker ved 7 tonn belastning. Husk at "vekten" på stroppene og vekten på bilen ikke må sammenlignes når det er fart med i bildet.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stroppe? hmm..

Kjørte bilen opp på hengeren, dro opp brekket og kjørte jeg...:D men det er meg da...:)

 

Du er klar over at en slik toskete måte å tenke på kan ramme andre enn deg selv? Det er ikke nødvendigvis bare bilen din som kan få skader om noe skulle skje.

Den dagen bilen du transporterer faller av hengeren og treffer familien min ute på tur, da er du ****** lite verdt i mine øyne!

 

Bare en liten tankevekker...

Ha en fortsatt fin dag :rolleyes:

 

EDIT: Zetec: stropp så godt du kan du, alle veier!

porsche_dude nevnte kravene i 1 post her, med klosser og pen kjøring er det ikke noe problem :)

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig skrevet av webgeek

stroppe? hmm..

Kjørte bilen opp på hengeren, dro opp brekket og kjørte jeg... men det er meg da...

 

 

Hadde du mistet den av hengeren under kjøring eller blitt stoppet i kontroll så hadde du mistet lappen.

02 Caravelle tdi

84 Golf GTI (i deler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=64513

 

Se tråden.

 

Bilen kom trygt i havn, vi hadde noen stopp for å etterstramme, men dette var unødvendig da det ikke var noe å etterstramme på..

 

 

Vi hadde 2stk 1 tonns stropper, 2 stk 500kg stropper og 2 stk 650kg stropper.

 

Vi stroppa da på følgende måte.

Høyre fremhjul: 1 tonn

Høyre bakhjul: 500kg

Venstre bakhjul: 1 tonn

Venstre fremhjul: 500kg

 

Aksling bak: 650kg

"tauekrok" foran: 650kg

 

Bilen satt dønn fast selv under skikkelige nedbremsninger :)

 

Ikke ble vi stoppa heller til tross for den lange turen på ca 35-40 mil.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=64513

Høyre fremhjul: 1 tonn

Høyre bakhjul: 500kg

Venstre bakhjul: 1 tonn

Venstre fremhjul: 500kg

 

Aksling bak: 650kg

"tauekrok" foran: 650kg

 

Hvis det der hadde fløtta seg, så hadde det ikke vært din skyld!

Hvis bilen veide 600kg, måtte den blitt utsatt for 42,5G forover eller bakover for å ryke av stroppene. SÅ gode bremser tror jeg neppe du har. :-)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår