Gå til innhold

2.1/2.2T og spm ang effekt og muligheter

Ranger emnet


mustang

Anbefalte innlegg

Hei

hva er forskjell på en audi 5E turbo, 165 hk, (f.eks i en 88 audi 100 turbo quattro), og en UR quattro 10V?? Den har vel ca 200 hk.

Er det annen turbo? mere trykk??

andre forskjeller på disse? Har begge intercooler?

De har vel K-jetronic insprut?

Hvodan da ta ut mere enn 165 hetser på en lette måte?

lure motoren til å tro at den er klad og dermed gir den mere bensin, juster turbo trykk = mere hk??

anyone??

 

Hva er drivverk forskjell på en 88 mod 100 turbo Q og f.eks en 90 mod 200 turbo q 20V? er det likt understell??

 

andre forskjeller på disse bilene bortsett fra skjermer forran, front, hjulbuer bak etc.

 

takknemelig for svar

Endret av EyeLid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

"noe" sent svar, men velger å svare deg da det muligens er fler som lurer (det er MYE 10V vs 20V, og 10V turbo vs 20V turbo spm om dagen!)

 

Svar: det forekommer forskjeller på K24 kontra K26 turbo (litt mer ladetrykk kontra tregere spoolup på K26), de forskjellige motorene har litt forskjellige motorstyringer med og uten bankesensorer, forskjellig maks-ladetrykk setting osv.

 

KE-jetronic motorstyringen kan med noen hundre kroner i biltema deler henge med til 0.9~1.0BAR ladetrykk, noe som vil gi 220hk ca om alt er i ok teknisk tilstand.

 

Stikk innom hjemmesiden, der har jeg skrevet litt mer om trim av 10V turbomotorer under "mehrleistung".

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hvordan kan jeg "optimalisere" motoren?

 

Altså tenkte på litt lett småtrim

 

Som f.eks silikonslanger over hele motor,grenrør,effektanlegg og åpent filter

 

Vil dette utgjøre mye?

 

Har lyst å trimme uten å skru opp turbotrykket

 

Slite minst mulig på motoren

 

hva er beste måten å trimme da?

Audi A4 1.9 TDI Avant S Line 2003

Husaberg FS 650e 2003

KTM SX 500 2006 2 stroke

Mine Cross sykler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte grenrør på std oppsett koster nok mer enn det smaker.

-Men effektanlegg er nok litt å hente på, om ikke annet den flotte lyden;) Disse orginale anleggene er ganske tåpelig satt sammen med noen meget krappe 90 gradere rett etter downpipen, og bakpotten bremser endel effekt når man nærmer seg over 300hk.

 

Men vil anbefale deg å putte i en MTM303 chip, disse gir 290hk/450nm på std motor ved bytte til 3bars map sensor, rimelig og meget bra trim. Går godt og har en fin kjørbarhet. Bruker mindre bensin enn orginal motor også!

 

Disse chippene er det flere av tilsalgs på vacn-forumet...

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
En urquattro har en typegodkjennelse på typ 85 karosseriet i både 10 og 20V utgave, dermed er denne mulig å få godkjent ombygging på.

 

Dette skiller bl.a. coupe quattro fra urquattro, der man har Oettingers 2.588 liters 10V motor med 170hk som øverste typegodkjente effekt, ergo får man kun 10VT fra typ 44 med 165hk og 90 20V 170hk godkjent.

Virker dog som dette praktiseres litt forskjellig rundtom i landet...

 

På det tekniske planet er det mulig å skru en 20VT motor over på en 10VT med tanke på girkasse, motorfester osv, men det er ikke plug n' play med ledningsnettene da 20VT bruker Motronic og 10VT benytter seg av Bosch/Hitachi MAC-enheter (Jetronic), to VIDT forskjellige innsprøytningssystemer.

 

Med chip og effektanlegg og åpent filter kan jeg oppnår ca 300 hk da?

Mange som vil havne rundt 300hk velger ofte å gå for et MTM 303 eller tilsvarende oppsett.

 

Da bytter man chip, MAP-sensor og eksos for å nå 303hk som dette egentlig er tenkt til. Reel effekt varierer jo litt etter km og tilstand på de forskjellige bilene...

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som vil havne rundt 300hk velger ofte å gå for et MTM 303 eller tilsvarende oppsett.

 

Da bytter man chip, MAP-sensor og eksos for å nå 303hk som dette egentlig er tenkt til. Reel effekt varierer jo litt etter km og tilstand på de forskjellige bilene...

 

Erhm... 303 navnet kan igrunn være ganske misvisende, er vel egentlig bare benevnelsen på chipet, ikke hvor mye hk de gir.

 

Feks, de mest vanlige 303 chippene man har er disse som gir noen og 270hk på org 2.5bar map sensor, mens samme chipet gir 290hk og 450nm ved 3bar map sensor, tror ikke man får chiper som drar ut så mye som 300hk på std motorer da det allerede ligger begrensinger på eksos, bensintrykk, dyser og ikke minst k24 turboen.

 

MEN, man får også motorer med MTM303 oppsett, som er da en ABY/AAN maskin med rs2 manifold og rs2 turbo, og litt større dyser som yter 330hk.

 

Om dette er samme programvaren igjen vites ikke, men mulig den fortsatt kan brukes til høyere effekt da man bytter turbo.

 

-Sånn bare for å skape litt mer forvirring;)

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, beklager, jeg tror muligens jeg blandet det med dette MTM settet (og tror Dahlbäcken legger på litt til);

 

Max. effekt 310 hk (229 kW), Max. vridmoment 450 Nm

Åtgärder: Byte av E-Prom, turbo, bakre ljuddämpare, rostfri.

 

Forstått det slik på en S2 eier her i området at det ble map-sensor, chip (som jeg tror er så og si likt med MTM303 chippet), eksos, K24-7200 og org dyser som ga rundt 300hk.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vurderer en MTM 330 sak med 3.bars map til min S6 evt en MTM303 med original map sensor.

 

Hvordan fungerer dette på original bil? Vil den 330 fungere dårlig uten bytte av turbo, grenrør etc?

 

Spørsmålet er vel da som følger: Hva fungerer best på en bil som ellers er original?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer en MTM 330 sak med 3.bars map til min S6 evt en MTM303 med original map sensor.

 

Hvordan fungerer dette på original bil? Vil den 330 fungere dårlig uten bytte av turbo, grenrør etc?

 

Spørsmålet er vel da som følger: Hva fungerer best på en bil som ellers er original?

 

Du oppnår iallfall aldri 330hk om du ikke bytter til Rs2 turbo, grenrør og dyser, er vel disse delene som inngår i mtm303 oppsettet. Samt 3bars mapsensor da.

 

303 chippene kan kjøres med 2.5 eller 3bar mapsensor, du oppnår noe rundt 270hk ved bruk av org sensor og 290hk/450nm om du bytter.

 

Har selv kjørt biler med 303 chip og 3bar mapsensor og vil påstå at dette er en av de bedre og mest kjørbare programmene til den prisen og med tanke på at alt er orginalt ellers...

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge tråden, men den passet fint for mitt spørsmål også:

 

Har kjøpt meg en 3bars VMAP sensor fra www.034motorsport.com

var en chip med en trykk inngang, en ledning og en masse plastikkskruer.

spørsmålet mitt er om noen har prøvd denne? hvordan er den å montere?

hvordan er det med bensintilførsel og slikt? har den samme utgangsverdier på samme trykk som en 2.5bar mapsensor, bare den går til 3bar istedenfor?

har ikke tørd å montere den enda pga redd motoren får for lite bensin..

Audi S4 92 (sedan)

Chrysler Neon 95

VW Golf 2 86 [solgt]

Honda Prelude 86 [solgt]

Subaru Impreza 93 [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg:

-RS2 eksos manifoil. (ikke montert)

-RS2 dyser. (på vei fra statene)

-3bars VMAP sensor. (ikke montert)

-Greddy profec B spec 2 boost controller (montert)

(-Kjører på 1.5bar på HI setting på boostcontroller)

(-Kjører på 1.0bar på LO setting på boostcontroller)

-Chippet (superchip?) (montert)

-1.9bars wastegate fjær fra 034 (montert)

-100% orginal eksos/downpipe med katter og hele skitten (doh! montert)

-Bosch 710N resirk. ventil (montert)

 

Noen som kan si meg forventet effekt ut av disse modifikasjonene?

(med RS2 turbo)

 

Er egentli på jakt etter ny turbo...

Har kjøpt RS2 replika manifoil i støpegods (døn lik orginalen)

målet mitt er å nå ca 350-400hk

 

hvilke turbo??:

-RS2 turbo?

-T3/t04e?

- ???

 

Hvilke flenser passer til RS2 manifoil?

Hva flens bruker den orginalt? kkk24/26 eller kkk27?

Og er eksosporten til downpipen samme som på kkk24 7000 som er org på s4 AAN?

Er det mye å hente på å bytte hele eksosanelgget fra og med downpipe? fjerne katter? osv?

 

Kom gjerne med forslag og innvendinger!

Audi S4 92 (sedan)

Chrysler Neon 95

VW Golf 2 86 [solgt]

Honda Prelude 86 [solgt]

Subaru Impreza 93 [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår