Gå til innhold

D.I.Y (Do it yourself) tråd for Golf 3

Ranger emnet


B.T.i

Anbefalte innlegg

Dette er en Diy, for dere som sitter med orginale lykter, og eventuelt ikke har råd til stylinglykter enda..

Gutta over dammen bruker flere hundre dollar på sota e-codes.

Og siden de fleste golfer her til lands ble levert med dobbel optikk, er denne modifikasjonen relativt enkel for enhver bileier. ( vi kaller det gti optikk, mens amerikanere kaller det "e-codes" ( europe-codes )...

 

 

Du trenger :

 

-Hårføner ( varmepistol fungerer, men bruk LAV varme og liten tid, for ellers sprekker glasset )

- Flat skrutrekker.

-Stanleykniv.

-Sort lakk.

-Silikon / silikonlim .

 

1. Begynn først med og kneppe av de fire klipsene som sitter rundt glasset..

Mandels002.jpg

2. Så er det og gå løs med hårføner. Trenger ikke blåse så lenge, men pass på og blåse rundt hele skjøten..

Mandels003.jpg

3. Når du har fått varmet opp limet som holder lykta sammen, skal du skjære et par runder rundt skjøten med en skarp stanleykniv. Når du ser at limet begynner og splittes helt ned til plasten er det på tide og finne frem et par flate skrutrekkere, og "jekke" forsiktig langs kanten rundt lykta.

Mandels005.jpg

4. Nå er lykta såpass delt at du kan bruke hendene og frigjøre glasset fra lykta,

Mandels004.jpg

5. Slik ser lykta ut helt splittet, og nå kan du benytte anledningen til og pusse glassets innside for støv o.l .

Mandels007.jpg

6. Så er det og gå løs med lakk. ( jeg brukte en vannfast lakk fordi dette var det jeg hadde liggende.Pluss at disse lyktene ikke skal brukes på bil, men kun for og lage denne DIY'n ) Bruk vanlig "bil-lakk" eller svart permanent lakk så er du garantert at det sitter )

Du skal KUN lakke ommerådene med riller. Da disse ikke er en del av reflektoren..Du kan prøve deg og maskere refletoren med teip, men dette er ikke noe jeg anbefaler, da chrome-belegget i lykta ofte løsner når teipen draes av igjen. Jeg brukte pensel. og dette er ikke noe problem.

Mandels010.jpg

7. Lim på plass glasset + sett på klipsene, og du har nå "tinted e-codes" på golfen din.

Mandels016.jpg

 

Slik ser det forøvrig ut på bilen :

 

DSCF5002.jpg

 

føler du deg tøff, kan du jo eventuelt prøve og lakke de i lik farge som bilen ? :)

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen som har en tegning på hvordan rekkefølgen skal være bak??

 

 

Legger ved denne tegningen av demperene fremme:

 

attachment.php?attachmentid=24941&stc=1

 

Kort fortalt:

 

Del 5 er fjærskåla som byttes ut med Senkeskåler.

Del 8 er fjærbeinslagret som er en sort gummi belg som er veldig smart å bytte ut når du senker bilen for å få det tipp topp.

 

Når det gjelder del 9 så har jeg ett "problem" med denne, etter at jeg senket bilen så ligger ikke denne flatt nedtil karosseriet, men er ca 0.5mm over karossen å står litt skrått, er dette normalt? finnes den en annen type som ordner opp i dette? svar legges til i denne posten viss noen vet svaret, så slett tråden etterpå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Dette er en D.I.Y på hvordan du skal modifisere bryteren i bilen så den funker som en vanlig tåkelys bryter.

 

det finnes to typer av denne bryteren.

Untitled-1.jpg

Den øverste er en bryter med to hakk (Tåkelys forran og bak) der tråkelyset funker på park lys of full lys.

 

Den nederste er en med ett hakk (forran og bak i samme hakk) der tåkelyset bare funker på full lys.

 

vist du har den øverste så bra for deg, men vi skal mode den nederste så den funker nesten som den øverste.

 

Da begynner vi:

 

Demontering.

Demontering1.jpg

Vipp skrujerne forsiktig ned og ta ut deksele.

 

Demontering2.jpg

gjør som sakt på bilde (dra konsollen rett mot deg)

 

Demontering3.jpg

trekk ut kabelen

 

Demontering4.jpg

ta av deksele rundt. jeg brukte 4 strips og skubbet forsiktig opp på alle 6 knottene.

 

Demontering5.jpg

jeg brukte å et skrujern å dro forsiktig.

 

Demontering6.jpg

ta vekk fjæren og de to svarte halvdelene som bryteren blir styrt i.(den jeg holder i hånden)

 

Demontering7.jpg

sånn gjør du det.

 

no kan du velge å montere alt sammen igjen untatt de halvdelene og fjæren. da får du tåkelys når du vill. (tenningen er på)

 

For:

Enkelt

Tåkelys på alle funksjonene.

Slipper å stappe fjæren tilbake (litt stress)

 

Mot:

Bryteren blir litt slapp (men det er ikke noe problem)

 

jeg brukte denne metoden noen dager. helt greit

 

dere som er litt mer Pro.

Promod1.jpg

Fyll opp hulrommet på baksiden av delen med aralditt og slip ut ett nytt spor med en deremmel eller et luft verktøy.

 

da er det bare til å montere alt sammen igjen.

 

Promod2.jpg

her ser du bryteren står med park lys og tåkelys. perfekt om jeg må si det selv :D

 

Litt om hvoran jeg har koblet det i bilen:

Kobling.jpg

 

Strmtyver.jpg

her tok jeg strøm tyvene mine, men dette kan variere fra bil til bil så mål deg fram til de riktige kablene med et multimeter aperat.

 

For.

Litt minde enkel men fortsatt enkelt

Spare 1162kr på å ikke kjøpe ny bryter

Kan kjøre lovlig med tåkelys

Stramm og fin bryter

 

Mot.

 

 

Her er mitt resultat:

Minbryterferdigmodet.jpg

Bryteren i bruk

 

Tkelys.jpg

plasering

 

Lys.jpg

Lys

 

 

Hvist du sitter å tenker at det e mye stress så du monterer heller en bryter fra biltema så tenk igjen. det var lett og fett.

Golf 3 1,8GL 96 mod (Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liten beskrivelse av hvordan jeg byttet foringer i nedre bærearm fremme på min G3 fra 1993.

 

Kostnad: ca 60 nok pr side av bilen

tid: 2 til 3 timer. Det kommer helt ann på hvor mye som har rusta fast)

 

1: jekk opp bilen slik at du kommer greit til under. Det er en stor fordel å ha tilgang til løftbukk for å gjøre dette.

2: skru av skruen som holde kuledelle på plass nederst på fjærarmen. Denne sitter sikker hel "#¤%¤##"¤##"¤¤"! så er stor spett og litt rustoppløser er tinger her. Ikke bruk hammern for mye da du kan skade leddet. Smår dette godt inn med fett før du setter det sammen igjen.

Bilmekking010706066.jpg

3: skru ut de to store skruene som holder bærearmen til karossen. Den fremre av disse skrunene sta som støpt hos med. Måtte bruke luftdreven slagavtrekker som jeg kjørt opp til 10 bar for å få rikke bolten. Rusta fast.

4: dra bærearmen bakover slik at den roterer horisontalt på barkerste ledd. når du har dratt armen het fri, skyver du hele greiene litt frem og vips så er bærearmen av.

5: Sett bærearmen i stikka og sag ut foringen. Når du har laget et par spor med 1 cm mellomrom bruker du en skrutrekker som du banker ned imellom foringen og bærearmen. den bør løsne etter litt jobbing da.

Bilmekking010706067.jpg

6: File opp huset til foringen slik at det er gjenvnt og fint. Men ikke fil slik at hullet bilr større seff....

7: legg den nye foringen over huller og skjekk nøye at pilene i gummien peker rett på fremre ledd.

8: Sett hele greie inn i en presse som min trøkker 200 kg

Bilmekking010706069.jpg

9: pass på at du ikke ødelegger den nye foringen ved at du presser den i stykker. Du må kun legge krefter på selve ringen. Jeg måtte opp i ca 170 kg for at foringen skulle rikke seg.

10: Da er det bare å sette sakene sammen igjen i motsatt rekkefølge.

Eier av:

Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro 2006

Golf 1,9 TDI 4Motion 2005

X Audi A6 2,6 Avant Quattro 1995

X Golf 1,9 GTD 1993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det første du må gjøre er og fjerne blinklys, tåkelys/deksel, dekselet som er under vw emblemet, gitter over leppa.

Så fjerner du alle skruene som er merket på bildet.

28082006016.jpg

28082006018.jpg

 

Etter dette skal det være og dra hele front fangeren mot deg om du sitter forran bilen.

 

Thats it. Rett meg om jeg har glemt noe.

Lykketil

__Volkswagen Golf 3 1,8GL 90Hk__ <--- SOLGT!

__Volkswagen Golf 4 1,9TDI 130Hk__ <--- RIP!

__Volkswagen Passat 1,8T 150Hk__ <--- SOLGT!

__Volkswagen Passat 1,9TDI 130Hk <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår