Gå til innhold

D.I.Y (Do it yourself) tråd for Golf 3

Ranger emnet


B.T.i

Anbefalte innlegg

Når det gjelder del 9 så har jeg ett "problem" med denne, etter at jeg senket bilen så ligger ikke denne flatt nedtil karosseriet, men er ca 0.5mm over karossen å står litt skrått, er dette normalt? finnes den en annen type som ordner opp i dette? svar legges til i denne posten viss noen vet svaret, så slett tråden etterpå :D

 

Slik husker jeg det var på min Golf 2, skjønte aldri helt hvorfor, og har sett det på mange Golfer i ettertid.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Dette er en måte å skifte bærekulene på!

 

IM000690_8.jpg

 

Forklaring:

 

Verktøy:

* Noe å slå med (slegge,hammer)

* fastnøkkel/pipe 17mm og 13mm

 

1. Denne bolten holder bærekula fast i spindelen. Den er festet med en 17mm mutter på andre siden som skrus av og denne bolten skal slås ut slik at bærekula løsner ifra spindelen. Det kan hende du må slå (4) ned litt, og lirke før du får bolten igjennom.

 

2 er bærekula

 

3. Bærekula sitter festet med 3 13mm skruer/bolter i (4), og disse kan du løsne før eller etter (1).

 

Etter at du har fått ut bolten (1) så slår du (4) ned slik at bærekula løsner.

 

Da dytter du (4) ned med håndkraft og får tatt av bærekula (dog etter du har løsnet festeboltene til denne)

 

For å sette på ny bærekula gjør du det på samme måten bare motsatt, og då må få tappen på bærekula langt nok opp slik at du får igjennom bolten (1) igjen og festet denne slik at den holder bærekula til spindelen!

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Her er ett lite triks for å få litt mer ut av din dynamo, ca 0,6volt mer i teorien.

Gjorde dette på mi, og nå lader den 14,97volt. Nå skal det sies at han som gav meg dette tipset, sa at det ikke ble gitt noe garanti på en slik jobb, så den kan man tolke som man vil. Her fungerer det hvertfall toppers nå.

Dynamoen er en 90 amp Bosch

 

Følgende ble gjort:

Jordingen til spenningsregulatoren ble kappet av, og satt inn en dioder i stedenfor. Da skal den i teorien lade opp til 0,6 volt mer.

Nå er det noen år siden jeg gikk på elektronikk linjen, så hva som er hva på dioden kan jeg ikke si med sikkerhet, men det er det sikkert noen andre som kan. Siden med "streken" på satt jeg på kableskoen på jordingen, og den andre ble loddet på spenningsregulatoren der jording før gikk inn.

Bilde for tale for seg selv:

 

DSC00071.jpg

 

DSC00072.jpg

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvis noen er interessert:

 

Skru av deksel under rattet:

bil003.jpg

 

hvis man ser etter er det en hvit kontakt som er koblet til kabelstrømpen som går inn til døren.

 

bil001.jpg

 

fjern så dekselet som sitter der høytaleren skal sitte og klipp av standardpluggen som skal sitte der fra før:

 

bil002.jpg

 

Fest så denne pluggen med en sukkerbit til ledningen du allerede har strukket gjennom dasjen, fra stereoen.

 

bil004.jpg

 

Denne pluggen skal nå festes på de to "polene" i firkanten under. Blå ledning må peke nedover:

 

bil009.jpg

 

Slik skal det se ut når du er ferdig:

 

bil005.jpg

 

 

Beklager store bilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det første jeg gjorde var å justere opp pumpen med skruen som vist på bildet. Løsner en mutter og skrur skruen inn.

 

DSC00163.jpg

 

Du vil da merke at turtallet øker og må da justere dette ned her, som blir på baksiden av pumpen. løsne mutter å skru "skruen" ut.

 

DSC00164.jpg

 

 

En annen ting som en her på forumet tipset meg om, var om du ikke får nok diesel med dette, så skal en løsne skruene merket på bildet og vri hele huset med klokken sa han, da går turtallet ned, og man kan justere mere diesel. Dette har jeg ikke prøvd selv, og vil tro man flyttert "tenningstidspunktet" med dette, så vær forsiktig, amitraxx tok vel knekken på sin motor på et eller anna vis, kanskje han kan si hva han gjorde "feil"

 

DSC00165.jpg

 

Men for å få mer effekt er det ikke nok med bare mer diesel, man må også ha luft, og avhengig av turbo type og motor årgang er dette litt forskjellig i fra bil til bil. Noen må kappe en slange og "bløde" wastegate ventilen med en ventil el lign, eller gjøre noe med stag. På min ser det hvertfall slik ut nede med turboen og jeg løsnet mutteren og skrudde den skruen (husker ikke hvilke vei, men det merker en fort) for å justere turbotrykket.

 

DSC00169.jpg

 

Men la meg få poengtere, dette blir gjort på eget ansvar, slik jeg har gjort det, og det fungere for meg, og fraskriver meg alt ansvar om det skjer noe med din motor. Noe som kan være lurt å montere er en turbotrykksmåler for å se hvor mye trykk du kjører med. Min går på ca 1,1 nå.

i så tilfelle kobler du denne inn her.

 

DSC00166.jpg

 

Og for de spesielt intr. så er det universale bensinfilteret for å ta opp pulseringen slik at ikke måleren min går løpsk.

 

 

Lykke til

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan demontere Cl/Gl og GTI/VR6 leppe:

 

 

Vr6leppe2.jpg

Ta først tak på den venstre delen av leppe med din høyre hånd og dra mot deg.

 

Vr6leppe3.jpg

Ta så tak med din venstre hånd på den høyre delen av leppa og dra mot deg.

 

Fortsett å dra hver del mot deg mens du beveger deg rundt fronten til leppa er helt løs fra fangeren..

 

Monter i motsatt rekkefølge;)

Stemmer dette med valg av høyre og venstre hånd som er oppgitt her..? Regner med det funker å gjøre det slik, men er det ikke mest praktisk å bruke venstre hånd på venstre del, og høyre hånd på høyre del..?

 

Skal ta av min snart, og lurte på om noen hadde noen tips.. Er det bare å dra (hvor lett knekker disse festene?)..?

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dette med valg av høyre og venstre hånd som er oppgitt her..? Regner med det funker å gjøre det slik, men er det ikke mest praktisk å bruke venstre hånd på venstre del, og høyre hånd på høyre del..?

 

Skal ta av min snart, og lurte på om noen hadde noen tips.. Er det bare å dra (hvor lett knekker disse festene?)..?

 

Bare å ta tak på hver del på midten og dra rett frem så løsner de lett...

 

Har rivd opp mine et par ganger - og har ikke gått istykker enda...

 

EDIT: Sletter posten min om en dag eller to..

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Installerte blå diodelys i dashen for en ukes tid tilbake, så jeg smekket sammen en liten howto..beklageligvis glemte jeg og ta bilder av hvordan du skal montere diodene, men det ser du når du har tatt ut speedometerhuset..

 

BlinstrumentlysavMandel.jpg

 

fant ut at om du borret hull i hver side av det hvite "dekselet" pærene sitter i fra før, å limer aluminiumsfolie på innsiden av dette dekselet og fester diodene på siden, vil lyset bli mye bedre enn om du bruker originale "pærehull"

ps: om du har 3 volts dioder og kobler dem i serie er 400 ohms motstand passelig (koblest også i serie)

vw golf 1 1.1 -83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som lurer på hvor stor formotstanden før en LED (Light emitting diode) skal være finnes det en formel som ser slik ut:

 

 

14,4V - (minus) spenningen dioden krever / (delt på) strømmen

 

Eksempelvis en 3.2V diode som trekker 30mA. Da lager du formelen

14,4*3.2/0.030A

=373

 

Da velger du nærmeste standardverdi som er 370Ohm. (Det gjør ikke noe om verdien er litt mindre en svaret du får. Motstanden vil uansett ha opp til 5% avvik i tilegg til spenningsfallet frem til diodene. Avviket på resistoren varierer utifra hvilken type du har, men presisjonsmotstander er dyrere og ikke like vanlige.

 

 

I tilfeller der du skal seriekoble dioder må du trekke fra spenningen på alle diodene i kretsen. Eksempelvis hvis du feks. har to dioder på 3,2V som skal kobles i serie.

Da lager du regnestykket 14,4-3,2-3,2/0.030A=266Ohm

 

Ved paralellkobling bruker du samme verdi på begge diodene.

 

 

For å vite hvor stor en resistor er uten å ha et multimeter i nærheten kan du lese fargekodene som finnes på motstandene. På hver motstand finnes det enten 4 eller 5 ringer som går rundt selve motstanden. De to første ringene er en tallverdi mellom 0 og 9. Den tredje ringen bestemmer hvor mange nuller det skal være etter de to første sifferene. Den fjerde ringen bestemmer toleransen.

 

Her er et skjema som sikkert beskriver det nærmere

h5359.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg gikk omsider innom tråder her og så da selvfølgelig Golf 3 GTD Special's tråd om TDK-trim og at han nevnte angående knekken av TDK-motoren min så jeg vil forklare nærmere hva man IKKE skal gjøre :)

 

De skruene du IKKE må røre har jeg avmerket med grønt på bildet jeg har lånt av Golf 3 GTD Special :)

 

dieselknekk.jpg

 

Det som er avmerket med rødt på dette bildet har jeg ikke prøvd å justere på min, men jeg tror ikke dette vil flytte "tenningstidspunktet" :)

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk omsider innom tråder her og så da selvfølgelig Golf 3 GTD Special's tråd om TDK-trim og at han nevnte angående knekken av TDK-motoren min så jeg vil forklare nærmere hva man IKKE skal gjøre :)

 

De skruene du IKKE må røre har jeg avmerket med grønt på bildet jeg har lånt av Golf 3 GTD Special :)

 

dieselknekk.jpg

 

Det som er avmerket med rødt på dette bildet har jeg ikke prøvd å justere på min, men jeg tror ikke dette vil flytte "tenningstidspunktet" :)

 

Hvor lenge brukte du bilen før den tok kveld da? var det pga for mye fortenning?

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge brukte du bilen før den tok kveld da? var det pga for mye fortenning?

For mye fortenning ja. Et par uker med febrilsk justering tenker jeg hehe :) ble aldri bra igjen, dermed gikk det i dass :)

Da fikk jeg iallefall satt i fra meg bilen for å sveise rust.. :)

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hvordan bytte til Golf 4-kule, samt kutte girstanga;

 

Man trenger;

- Girkule/mansjett fra Golf 4..

- Baufil (eller annet egnet verktøy)..

- Linjal eller lignende..

- Tape..

- Litt plastikk..

- Slangeklemme..

 

1. Ta av den originale girkula. Dette gjøres ved å dra mansjetten av selve girkula, så skru girkula av girstanga. Mansjetten tar du av ved å dra litt i "posen" mens du hjelper til litt nede på kantene.

 

Da ser det slik ut;

IMG_2947.jpg

 

 

 

2. Dersom du skal kutte, kan det være en god idè å legge noe plastikk over hullet som mansjetten normalt dekker, slik at man unngår metallspon fra saginga nedi der. Sett gjerne en tapebit rundt stanga og plastikken, slik at alle skjøter er tette.

Finn så ut hvor mye du vil kutte. På bildene ble stanga kutta ca 3cm.

IMG_2952.jpg

 

 

 

3. Finn så frem ei baufil eller annet egnet verktøy, og sag over stanga der du mener det passer seg. Plasten kan nå fjernes.

IMG_2953.jpg

 

 

 

4. Fjern så den metallringen som sitter på undersiden av girkula fra Golf 4, og erstatt denne med ei slangeklemme i egnet størrelse.

IMG_2948.jpg

 

 

 

5. Press deretter girkula ned på girstanga til det stopper, og stram deretter slangeklemma slik at kula sitter godt fast og ikke kan roteres.

IMG_2955.jpg

 

 

 

6. Fest mansjetten rundt plastikkramma i midtkonsollen, og tilpass denne slik at den sitter pent og jevnt.

IMG_2956.jpg

 

 

 

7. Voila, ny kule og kortere girstang.

IMG_2957.jpg

 

Billig og god oppgradering av interiøret.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår