Gå til innhold

Hvordan feste glass/plexi til en treplate?

Ranger emnet


Arosa 1.0L

Anbefalte innlegg

Jeg skal feste noe glass eller plexi til en treplate som skal stå over forsterkerene i bagasjen.

 

Jeg har aldri "bestilit" noe glass/plexi og lurer på et par ting.

 

1. Hvordan er det best å feste glasset/plexien? Er det f.eks mulig å få borret hull i glasset slik at jeg kan skru det fast?

 

2. Har fåt tips om at glass er best/billigst, hvor tykk bør platen være, er det noen spesiell type glass jeg bør ha?

 

3. Hva tipper dere at blir billigst, en "stor" glass plate på ca 90x40 cm eller 4 individuelle plater på 2stk 40x20, 1stk 25x10 og 1stk. 10x10 plate? Og hva vil noe slikt koste? 500kr? 1000kr? 2000kr?

 

EDIT: Det ble til at jeg gikk for 6mm laminert glass alle platene for 750kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mandel

d kan alltids skru den fast..ellers så er sikaflex fint og bruke..

kjøper du plexi burde du gå får minumum 4 mm, og gjerne tykkere.

dra til din lokale glassmester, disse fører plexiglass også, og der får du vite hva som blir billigst for deg..

 

 

lykke til..

Det var noe slikt jeg trodde, men siden jeg mistenker min lokale glassmester for muligens å operere med litt høye priser, så kunne det vært fint hvis dere som er eksperter kunne tatt et svært grovt overslag på en ca pris?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KennethB

IKKE bruk plexi. Blir veldig fort ripete og stygt. Svindyrt er det også.. Jeg brukte 6 mm glass over forsterkerene mine og 4 mm i alle andre felt. Har funket utmerket i to år... :)

Ja det er det jeg også har hørt, siden du har peil, hvor mye tror du at noe slik jeg skal ha kan koste/vet du om en billig glassmester i nærheten av Oslo?

 

Har funnet ut at jeg kan skaffe nok plexi for 1000kr, vil glass bli billigere? Med erfaringen min med plexiglass så har ikke jeg fått noen særlig med riper eks her:

 

Er 1000kr for 2 stk 40x20, 1 stk 30x10 og 1stk 10x10 billig (OBS! det er ikke plexiglass, men acryl)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pc blir litt anneledes enn bil. i bilen fyker det masse ting rundt noen ganger og det er lettere for at det kommer sand inn i bilen din enn i pcen (kommer an på hvor flink du er til å vaske rommet ditt;) ) derfor blir det mer riper i bilen

 

glass er nok det beste ja, og det er billigere. du må kjøpe herdet glass, for det holder bedre. viss du skal lage store flater med glass så må du har litt tykkelse, for eller så knekker det lett på midten i store dumper. når du skal montere glasset i bilen din tegner du av glasset på feks en mdf plate. så tegner du en firkant innafor der igjen slik at det blir en ramme på ca 2cm. så kutter du ut den minste firkanten og freser ut ramma. da får glasset noe å ligge på og viss du freser like dypt som glasset er tykt så blir det helt i flukt med gulvet. så gliner du på med sikaflex eller rutelim og dytter glasset på plass. husk at du burde lage en lur løsning på å vippe gulvet slik at du kommer til forsterkerne, eller så blir det vanskelig å justere på dem.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

pc blir litt anneledes enn bil. i bilen fyker det masse ting rundt noen ganger og det er lettere for at det kommer sand inn i bilen din enn i pcen (kommer an på hvor flink du er til å vaske rommet ditt;) ) derfor blir det mer riper i bilen

 

glass er nok det beste ja, og det er billigere. du må kjøpe herdet glass, for det holder bedre. viss du skal lage store flater med glass så må du har litt tykkelse, for eller så knekker det lett på midten i store dumper. når du skal montere glasset i bilen din tegner du av glasset på feks en mdf plate. så tegner du en firkant innafor der igjen slik at det blir en ramme på ca 2cm. så kutter du ut den minste firkanten og freser ut ramma. da får glasset noe å ligge på og viss du freser like dypt som glasset er tykt så blir det helt i flukt med gulvet. så gliner du på med sikaflex eller rutelim og dytter glasset på plass. husk at du burde lage en lur løsning på å vippe gulvet slik at du kommer til forsterkerne, eller så blir det vanskelig å justere på dem.

Takk for svar!

Hvis det ikke koster mer enn plexi så er det ikke noen tvil! glasset skal ikke vøre montert på gulvet, men på en vegg, derfor så tenkte jeg at det ikke ville bli noe særlig riper/slitasje, bagasjerommet mitt er jo ca -><-så lite :-P

 

Den plata som glasset skal festes i er rimelig tynn grunnet plass mangel så jeg vet ikke om det blir noe særlig fresing.

 

Og ja jeg håper at jeg vil kunne jutsere forsterkerene med plata på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T5RACER

Du kan også bruke noe som heter lexan.

Den kan du få som ripe fri. Ser ut som plexi men er mye sterkere.

Koster ca 1000 kr for en plate. 3 kvm.

Mulig du får det i mindre størrelse.

 

Dette er plater som brukes i rallycross og sånt.

Hm, det hørtes jo spennende ut, hvor får man tak i noe slikt vidunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med min lokale glassmester idag som jeg trodde at skulle være rimelig dyr, men synes at hans priser var helt overkommelige. Fortalte hva jeg skulle bruke det til, og han sa at det kunne bli litt slit å får glasset herdet fordi det var så små plater. Han anbefalte 6mm laminert glass, da slipper jeg ihevrtfall masse glasskår hvis noe knuser! Han skulle ha 750kr for alt sammen, så hva sier dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by Arosa 1.0L

Snakket med min lokale glassmester idag som jeg trodde at skulle være rimelig dyr, men synes at hans priser var helt overkommelige. Fortalte hva jeg skulle bruke det til, og han sa at det kunne bli litt slit å får glasset herdet fordi det var så små plater. Han anbefalte 6mm laminert glass, da slipper jeg ihevrtfall masse glasskår hvis noe knuser! Han skulle ha 750kr for alt sammen, så hva sier dere?

 

Det høres ikke så galt ut prismessig.

Glass som ligger løst med ubeskyttede kanter er veldig utsatt for brekasje.

Derfor mener jeg det er unødvendig med laminert eller herdet glass så lenge glasset er beskyttet mot slag på kanten.

feks. er 6mm. vanlig glass utrolig vanskelig å knuse.

Mye billigere også.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dag-Johansen

 

Det høres ikke så galt ut prismessig.

Glass som ligger løst med ubeskyttede kanter er veldig utsatt for brekasje.

Derfor mener jeg det er unødvendig med laminert eller herdet glass så lenge glasset er beskyttet mot slag på kanten.

feks. er 6mm. vanlig glass utrolig vanskelig å knuse.

Mye billigere også.

 

Mvh

Dag Johansen

Takk for tipset, jeg var innom glassmesteren igår og bestilte laminert glass, var jo bare 250kr som skillet, og ja det er beskyttet mot slag i kantene :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår