Gå til innhold

Lufting av kjølesystem

Ranger emnet


Rangen

Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål:

 

Synes ikke at varmeapparatet mitt fungerer skikkelig. Har også måttet etterfylle kjølevæske et par ganger(må finne ut hvor den lekker). Har i den forbindelse hørt at det kan komme "luft" i systemet, det er en 90mod 1,8s Audi 80 det er snakk om. Hvordan lufter man systemet på denne??

 

En annen utfordring er at bilen er importert fra tyskland, det vil si at i sikringsboksen står alt på tysk:eek: Da jeg var "fraværende" under tysktimene på skolen :D lurer jeg på hvor jeg kan få tak i dette på norsk?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å skaffe deg en instruksjonsbok på norsk hos original-forhandler eller hos en opphugger. Da skulle du ha det meste av informasjon som er nødvendig for daglig drift av bilen. En kompis av meg kjøpte ny instruksjonsbok på en 3'er Golf hos original-forhandler, og denne betalte han godt under 50-lappen for. Muligens restlager?

 

Angående lufting av kjølesystem, vet ikke hvordan det er på en 1.8S, men har selv en -93 A80 med en 2.0E, går ut ifra at det er noenlunde samme måten å gjøre det på.

Du må først lokalisere "lufteskruen" på kjølesystemet. Hos meg satt denne på en radiatorslange som gikk fra motoren, inn gjennom torpedoveggen og videre til varmeregisteret. Den satt tett før slangen "forsvant" inn i torpedoveggen.

Når dette er gjort så kan du lufte på følgende måte;

1. Først av alt skal motoren være varm, i allefall lunken, før en påbegynner lufting. La motoren gå under lufting.

2. Sett varmeapparatet på full effekt.

3. Rus opp motoren litt (til ca. 4000omdr/min).

4. Åpne lufteskruen (ikke skru den helt ut!).

5. Det vil nå "piple" luft ut gjennom denne skruen (litt kjølevæske vil også komme).

6. Punkt 3. og 4. gjentas helt til all luft er ute av systemet. Dette kan være gjort på 10min, men har hørt om de som har stått både en og to timer også (gjerne ved komplett kjølevæskebytte) før all luften er ute. Tid du behøver avhenger selvfølgelig av hvor mye luft du har i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår