Gå til innhold

Problem med lys - Hyundai Pony

Ranger emnet


Nudel

Anbefalte innlegg

Hei

Ny bruker her, og jeg har et lite spørsmål.

Jeg har ikke bra peiling på å mekke bil, bare så det er sagt. Så ikke drep en stakkars datamann hvis jeg stiller idiotiske spørsmål :) Jeg er villig til å lære, så fyr løs!

 

Bil: Hyundai Pony 94' 1.5 SE (oppgradering av LE, har motorvarmer og sentrallås!.. nok om det)

 

Lyset på bilen min oppfører seg rart.

Av og til (hver gang de siste dagene) når jeg starter opp og slår på kjørelyset, lyser parklyset på venstre side mens høyre side ikke lyser i det hele tatt. Når jeg drar spaken til meg lyser fjernlyset. Men det skjer ingenting hvis jeg dytter den fra meg.

 

Først trodde jeg det var dårlig kontakt ved selve pæra, da det hjalp å trykke den hardt inn i sokkelen, men nå funker ikke det lenger.

Hvis jeg kjører en stund på humpete vei, slår plutselig lyset seg på igjen. :rolleyes:

 

Dette begynte for en par uker siden etter at det har begynt å bli kaldt, kan det ha noe med det å gjøre?

Jeg skiftet lyspærer for en måned siden, så de skulle være i orden?

Når lyset først slår seg på funker bryteren helt fint. Så den skulle vel også være i orden?

Jeg har sjekket over alle koblinger rundt pæra, og det ser ut til at de er i orden, rart at det funker når jeg drar til meg bryteren bare?

 

En kompis mente det kunne være releet, hvordan kan jeg sjekke det? Han er forresten ikke så veldig gira på å hjelpe, skjønner han godt da det er ille å bli mast på alt om bil bare fordi man tilfeldigvis er bilmekaniker. Heretter skal jeg tenke meg om en gang før jeg er krass mot noen som har datatrøbbel :D

 

Ville helst slippe å sette den på verksted hvis det bare er en liten filleting :)

 

Jeg skal ut å sjekke over igjen, samt prøve å skifte til gamlepæra for å se om det hjelper?

 

Hilsen fra snøværet i Molde

Peter aka Nudel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Tja....

 

Høres ut som det er dårlig kontakt ved/i releet... Kan være kondens...det kan legge seg under releeer...brb! releer....

 

ellers så.... alacocaina til det funker!! :hammer

 

Mitt forslag!

MiNDFLaRe

'98 VW Passat stv 1,9 Tdi -> Famile-racer'n til mor

'96 Hyundai Coupè 2,0 fx -> Lekebilen til far

X '96 Peugeot 306 Xt 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

Hadde nesten glemt denne tråden.

Finn boksen der releene står og sjekk dem ut (en liten svart boks med lokk til høyre i motorrommet hos meg ;) ) kjørelysreelet mitt var korridert på de fleste pluggene og lettere svidd inni :fire: så jeg kjøpte nytt (ca 200,- tror jeg at jeg ga for det).

Som midlertidig løsning i vintermørket fant jeg ut at det hjalp å varme opp releet litt (ha det i hånda / lomma whatever) en stund, da funket det, kontaktspray / rensing av polene kan kanskje også hjelpe?

Jeg ble advart mot å bruke uoriginale releer (beregnet på andre biltyper) da det visst kunne frye hele greia.

Grunnen til at lyshornet (fjernlyset) funka er fordi det går direkte kobling til det utenom releet såvidt jeg skjønte.

 

-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår