Gå til innhold

Førerkort kl. C1?

Ranger emnet


JHS

Anbefalte innlegg

Originally posted by JHS

Hva skjer hvis man jkører med en bil som krever førerkort klasse C1 når man kun har klasse B? Bot? Prikker?Eller mister man faktisk lappen?

 

Du får hvertfall ikke kjøre videre. Vet ikke hvilken straff du får.

Sikkert bøter. Jeg ble stoppet av politi i en vognkort og førerkort kontroll. Da han så det andre speedometeret på gulvet (der skiven skal stå) fikk jeg beskjed om å parkere en annen plass å gi han nøklene. Jeg kranglet med han et par minutter om at det var en varebil som har vært registrert som lastebil. Etter at han hadde sjekket rammenummer vinket han bort en annen fyr. Jeg fortalte han det samme og at jeg hadde grønne skilter. Lastebiler har ikke grønneskilter. De er hvite. Tilslutt beklaget han ene seg mens han som hadde nøkkelen kastet den bort til meg og gikk vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D1 er minibuss, må ha D1 for å kjøre minibuss uansett om du har passasjerer eller ikke.

C1 = tillatt totalvekt opp til 7500 kg, ingen bønn, må ha kl C1 samme faen.

 

EDIT: Har en kompis som kjørte en såkalt kl C1 bil (Chevy Tahoe)

Ble stoppa av snuten og hadde bare førerkort Kl.B.

Ingen bønn, måtte sette igjen bilen og fikk en bot, men ingen prikker på lappen.

Kommer sikkert litt ann på hvem du møter, men han var ikke nådig denna politi karen:rolleyes:

 

Mvh

Ingen ting er som lukten av eskos, masse nydelige små rumper, og en halv liter med go gammel hjemmebrent:) Ring meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker om dette, er at du mister lappen.

 

Dersom du faktisk har lappen på klasse C, og kjører utenom kjøre/hviletid-bestemmelsene og ikke har yrkesopplæring, må man være 21 år for å kunne kjøre. Har selv kjørt litt for bedrifter, uten å være 21 og uten yrkesopplæring. Studerte litt hva som ville skje dersom jeg ble tatt for dette. De fleste jeg spurte sa at man mistet lappen på dette grunnlag.

 

Derfor ser jeg ingen grunn til at dersom du kun har klasse B, og kjører klasse C1, ikke vil miste lappen på det. Dog kan man kjøre C1 som 18-åring lovlig.

 

Finnes sikkert noen som er litt runde i kantene når det gjelder overgangen fra B / C1.

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår