Gå til innhold
Bilforumet.no
  • 0
M3ess/nos

Oktan

Ranger spørsmålet

Spørsmål

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Oktanen har vel ikke så mye å si så lemge din motor ikke har bruk for det. Grunnen til å kjøre med et høyere oktantall er jo å forhindre "engine knock" dvs at blandinga tenner før stemplet når toppen. Det er når dette skjer at du taper effekt. Hvis du ikke har plant toppen eller på annen måte økt kompresjonen er det ingen grunn til å fylle dyr høyoktansuppe. Derfor øker du ikke effekten stort ved bare å helle på on O-booster, men den økte kompresjonen vil gi høyere effekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

bar husk at når de oktanboosterne sier de "raises octane by 2 points" så betyr det fra 98 til 98.2, ikke 98 til 100...

 

Dersom du kan få tak i Toluen eller Xylen fra en kjemikaliebedrift, så fungerer disse som bensin, bare de har en oktan på rundt 120. (Du blander f.eks. en tredel Toluen og resten vanlig bensin)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0
Originally posted by Nitrofish

Øhh... HÆ?!!

 

Det gir ingen mening å forandre oktanen fra 95 til 95,3?!!!

Dette har de fleste bensinprodusenter i feilmargin...

3 Points betyr fra f. eks 95 til 98.

7 Points betyr altså f.eks fra 95 til 102.

 

Se på det bildet øverst. Den for street står det: Raises 3 points. og den holder til en hel tank.

Tror du virkelig at den flaska på et par hundre milliliter øker oktantallet på en hel bensintank fra 98 til 101??? Og at de to andre flaskene der øker fra 98 til 105??

 

Da må det supermiddelet inne i flaska være sånn ca 1000 oktan eller noe... Tviler på det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

Se forørig her om fornuft ikke er nok bevis: http://www.vtr.org/maintain/gasoline-octane.html

 

Sitat:

"Notes: Common ingredient in Octane Boosters in a can. 12-16 ounces will only raise octane 2-3 *points*, i.e. from 92 to 92.3. Often costs $3-5 for 12-16 ounces, when it can be purchased for less than $3/gal at chemical supply houses or paint stores. "

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

jo, etter å ha sjekket med kilder (Venter svarmail fra NOS) ser jeg at den bare øker f.eks fra 95 til 95,3 O.

Når det gjelder fornuften: Det er jo ikke noe poeng i å tømme på ei sånn kanne for å øke med 0,3? Det må du jo være enig i?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

men dersom man heller det på en Crosser, eller lignende, der det er vanlig brukt, så gir det jo litt mer mening kanskje? ettersom tanken bare rommer noen stusselige liter..

 

meeen.. hvordan funker det egentlig? ettersom det står at det øker oktanen med 3points... er det under ett gitt blandingsforhold det da?? hva om man heller i litt mer? må da gi bedre resultat det ikke sant?? eller?

 

Edit: fikk svar på det ved å lese linken.... late folk virker dumme...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

Husk på at dette er et amerikansk produkt; du kan`ke begynne å forklare en ur-amerikaner hvor mange oktan per liter tankvolum du øker med vet du..;)

Derfor står det "treats one tankful"

Det er klart det gjør mer utslag på en crosser, men hvorfor ikke bare kjøre racebensin da? Det må jo nesten være billigere i lengden. Eller metanol?

Fant forresten VP racings product guide i skuffen min.. Hehe, 157 Oktan. Det kan du vel nesten fylle på en dieselbil;) ...."also used in high-boost turbocharged applications" inneholder no "manganese" og drit...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×