Gå til innhold

Risting i rattet

Ranger emnet


Islanwind

Anbefalte innlegg

Originally posted by Islanwind

Når eg bremser ned i stor hastighet med bilen min så rister rattet jævli... Og det svinger til sidene av og til...

Er det slark i hjulene..?

Ka må eg eventuelt gjere for å fikse dette?

Pris?

Og er det farlig å kjøre med?

 

Det er farlig å kjøre uten lappen :P Slutt med det.. BUUUU! med mindre du kjører midt på hardangervidda uten mennesker og biler på flere mils omkrets da..

- Sierra sedan -92 (rs styling)

 

x Opel Manta GSi -85

x Sierra sedan -87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være kast i bremseskivene skivene... Men jeg ville først ha sjekket lufttrykk i dekkene, og om hjulene er skikkelig avbalansert. Ingen av delene er spesielt dyre å fikse, så det er jo et sted å begynne... Men hjullager er heller ikke særlig dyrt, og ikke fòringer heller, men det er en del jobb å bytte dem tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell. For å si det slik. Om ikke dere rakettforskere har funnet det ut allerede.

 

Ristinga når du bremser er nok kast i skivene. Du merker slikt bedre i høyre fart pga av at skivene har større fart og dermed høyere moment når du presser klossene mot de.

 

Når det gjelder det at den drar til sidene er det masse faktorer som spiller inn. For å samle det inn under et begrep så kan vi kalle det veggrep. Det som avgjør det er dekkenes kontaktflate mot asfalten (Her spiller slitasje, vegforhold og lufttrykk inn). Bremsene kan være slitt og dra ujevnt og selve veibanen kan ha ulik gripeevne(siden vegvesenet er så glade i å legge striper langs veibanen, forbanna tølpere som de er). Det at den drar til siden er da helt normalt og ingenting og bry seg om så lenge den ikke gjør det absolutt hele tiden og til samme siden. Det indikerer at noe er feil/slitt.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Islanwind

Avbalansere de ja.. Kanskje det hadde vert noe..

Når bilen svinger til eine sida, er ikkje det eit symptom på det?

 

nei.. dårlig balanserte hjul gjør at det rister ved ca. 80 km/t. hakke noe å<si om du bremser eller ikke. ulyder ved svinging betyr dårlige lagre. risting ved bremsing betyr kast i skiver. jekk opp bilen og snurr hjulet rundt, da vil du høre bremsene subber ujevnt .. skift skiver og hjullager. det koster ikke mye og er ikke så stor jobb

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår