• 0
Islanwind

Risting i rattet

Ranger spørsmålet

Spørsmål

Når eg bremser ned i stor hastighet med bilen min så rister rattet jævli... Og det svinger til sidene av og til...

Er det slark i hjulene..?

Ka må eg eventuelt gjere for å fikse dette?

Pris?

Og er det farlig å kjøre med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

16 svar til spørsmålet

  • 0
Originally posted by Islanwind

Når eg bremser ned i stor hastighet med bilen min så rister rattet jævli... Og det svinger til sidene av og til...

Er det slark i hjulene..?

Ka må eg eventuelt gjere for å fikse dette?

Pris?

Og er det farlig å kjøre med?

 

Det er farlig å kjøre uten lappen :P Slutt med det.. BUUUU! med mindre du kjører midt på hardangervidda uten mennesker og biler på flere mils omkrets da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

Bremsene er veldig gode..

Når eg tar skarpe svinger i litt fart, så virker det som hjulene sklir, eller at det slepper, og det lager lyd..

Må vel vere noe slitt inni der..

Foringer? Lager?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

Kan være kast i bremseskivene skivene... Men jeg ville først ha sjekket lufttrykk i dekkene, og om hjulene er skikkelig avbalansert. Ingen av delene er spesielt dyre å fikse, så det er jo et sted å begynne... Men hjullager er heller ikke særlig dyrt, og ikke fòringer heller, men det er en del jobb å bytte dem tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

Vell. For å si det slik. Om ikke dere rakettforskere har funnet det ut allerede.

 

Ristinga når du bremser er nok kast i skivene. Du merker slikt bedre i høyre fart pga av at skivene har større fart og dermed høyere moment når du presser klossene mot de.

 

Når det gjelder det at den drar til sidene er det masse faktorer som spiller inn. For å samle det inn under et begrep så kan vi kalle det veggrep. Det som avgjør det er dekkenes kontaktflate mot asfalten (Her spiller slitasje, vegforhold og lufttrykk inn). Bremsene kan være slitt og dra ujevnt og selve veibanen kan ha ulik gripeevne(siden vegvesenet er så glade i å legge striper langs veibanen, forbanna tølpere som de er). Det at den drar til siden er da helt normalt og ingenting og bry seg om så lenge den ikke gjør det absolutt hele tiden og til samme siden. Det indikerer at noe er feil/slitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0
Originally posted by Volvo-Lars

Er nok kast i skivene dine......farlig er det vel...mister bremse effekt......

 

er masse turister på hardangervidda da.. :rolleyes:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0

Kem har sagt eg bur på vidda? :P :P

Bur 1,5 time fra vidda.. Nærmere bergen ;)

 

 

Originally posted by vwgolfgti

 

er masse turister på hardangervidda da.. :rolleyes:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0
Originally posted by Islanwind

Avbalansere de ja.. Kanskje det hadde vert noe..

Når bilen svinger til eine sida, er ikkje det eit symptom på det?

 

nei.. dårlig balanserte hjul gjør at det rister ved ca. 80 km/t. hakke noe å<si om du bremser eller ikke. ulyder ved svinging betyr dårlige lagre. risting ved bremsing betyr kast i skiver. jekk opp bilen og snurr hjulet rundt, da vil du høre bremsene subber ujevnt .. skift skiver og hjullager. det koster ikke mye og er ikke så stor jobb

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
  • 0
Originally posted by Gromit

Vell. For å si det slik. Om ikke dere rakettforskere har funnet det ut allerede.

 

Ristinga når du bremser er nok kast i skivene. Du merker slikt bedre i høyre fart pga av at skivene har større fart og dermed høyere moment når du presser klossene mot de.

 

Når det gjelder det at den drar til sidene er det masse faktorer som spiller inn. For å samle det inn under et begrep så kan vi kalle det veggrep. Det som avgjør det er dekkenes kontaktflate mot asfalten (Her spiller slitasje, vegforhold og lufttrykk inn). Bremsene kan være slitt og dra ujevnt og selve veibanen kan ha ulik gripeevne(siden vegvesenet er så glade i å legge striper langs veibanen, forbanna tølpere som de er). Det at den drar til siden er da helt normalt og ingenting og bry seg om så lenge den ikke gjør det absolutt hele tiden og til samme siden. Det indikerer at noe er feil/slitt.

 

Kast merker man bedre i høye hastigheter fordi glidelagrene i calipperene ikke greier å følge med. grunnen til at det drar til en side har ikke med veggrepet å gjøre før man bremser så mye at det slipper. Det har heller med at det er kast i en av skivene, og da bremser den dårligere der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå