Logo

Gå til innhold

16Risting i rattet



Islanwind

Islanwind 27.August.04 - 1:23

  • #1
  • Opp

    Islanwind 27.August.04 - 1:23

  • #1
  • Opp

    Når eg bremser ned i stor hastighet med bilen min så rister rattet jævli... Og det svinger til sidene av og til...
    Er det slark i hjulene..?
    Ka må eg eventuelt gjere for å fikse dette?
    Pris?
    Og er det farlig å kjøre med?
    civic_girl

    civic_girl 27.August.04 - 6:42

  • #2
  • Opp

    civic_girl 27.August.04 - 6:42

  • #2
  • Opp

    Slitne foringer? Vet ikke, jeg, men ser du har en gammel Accord....
    skyy

    skyy 27.August.04 - 6:43

  • #3
  • Opp

    skyy 27.August.04 - 6:43

  • #3
  • Opp

    Tror du bør sjekke bremsene dine, om de er kast i dem.. eller kanskje dårlige hjullager.
    Volvo-Lars

    Volvo-Lars 27.August.04 - 9:10

  • #4
  • Opp

    Volvo-Lars 27.August.04 - 9:10

  • #4
  • Opp

    Er nok kast i skivene dine......farlig er det vel...mister bremse effekt......
    solid

    solid 27.August.04 - 9:34

  • #5
  • Opp

    solid 27.August.04 - 9:34

  • #5
  • Opp

    Originally posted by Islanwind
    Når eg bremser ned i stor hastighet med bilen min så rister rattet jævli... Og det svinger til sidene av og til...
    Er det slark i hjulene..?
    Ka må eg eventuelt gjere for å fikse dette?
    Pris?
    Og er det farlig å kjøre med?


    Det er farlig å kjøre uten lappen :P Slutt med det.. BUUUU! med mindre du kjører midt på hardangervidda uten mennesker og biler på flere mils omkrets da..
    Islanwind

    Islanwind 28.August.04 - 1:23

  • #6
  • Opp

    Islanwind 28.August.04 - 1:23

  • #6
  • Opp

    Bremsene er veldig gode..
    Når eg tar skarpe svinger i litt fart, så virker det som hjulene sklir, eller at det slepper, og det lager lyd..
    Må vel vere noe slitt inni der..
    Foringer? Lager?
    Islanwind

    Islanwind 28.August.04 - 20:31

  • #7
  • Opp

    Islanwind 28.August.04 - 20:31

  • #7
  • Opp

    Ka koster nye lager og foringer..?
    Og kor vanskelig er det å skifte?
    Har kun erfaring frå moped :P
    Fenris

    Fenris 28.August.04 - 20:46

  • #8
  • Opp

    Fenris 28.August.04 - 20:46

  • #8
  • Opp

    Kan være kast i bremseskivene skivene... Men jeg ville først ha sjekket lufttrykk i dekkene, og om hjulene er skikkelig avbalansert. Ingen av delene er spesielt dyre å fikse, så det er jo et sted å begynne... Men hjullager er heller ikke særlig dyrt, og ikke fòringer heller, men det er en del jobb å bytte dem tenker jeg.
    Islanwind

    Islanwind 29.August.04 - 1:17

  • #9
  • Opp

    Islanwind 29.August.04 - 1:17

  • #9
  • Opp

    Avbalansere de ja.. Kanskje det hadde vert noe..
    Når bilen svinger til eine sida, er ikkje det eit symptom på det?
    Fenris

    Fenris 29.August.04 - 15:33

  • #10
  • Opp

    Fenris 29.August.04 - 15:33

  • #10
  • Opp

    Kan være så enkelt som forskjellig lufttrykk også det. Du får prøve deg fram! :)
    Islanwind

    Islanwind 29.August.04 - 21:03

  • #11
  • Opp

    Islanwind 29.August.04 - 21:03

  • #11
  • Opp

    Ska sjekke det med lufta i dekkene...


    Originally posted by Fenris
    Kan være så enkelt som forskjellig lufttrykk også det. Du får prøve deg fram! :)


    Gromit

    Gromit 01.September.04 - 12:57

  • #12
  • Opp

    Gromit 01.September.04 - 12:57

  • #12
  • Opp

    Vell. For å si det slik. Om ikke dere rakettforskere har funnet det ut allerede.

    Ristinga når du bremser er nok kast i skivene. Du merker slikt bedre i høyre fart pga av at skivene har større fart og dermed høyere moment når du presser klossene mot de.

    Når det gjelder det at den drar til sidene er det masse faktorer som spiller inn. For å samle det inn under et begrep så kan vi kalle det veggrep. Det som avgjør det er dekkenes kontaktflate mot asfalten (Her spiller slitasje, vegforhold og lufttrykk inn). Bremsene kan være slitt og dra ujevnt og selve veibanen kan ha ulik gripeevne(siden vegvesenet er så glade i å legge striper langs veibanen, forbanna tølpere som de er). Det at den drar til siden er da helt normalt og ingenting og bry seg om så lenge den ikke gjør det absolutt hele tiden og til samme siden. Det indikerer at noe er feil/slitt.
    vwgolfgti

    vwgolfgti 01.September.04 - 17:04

  • #13
  • Opp

    vwgolfgti 01.September.04 - 17:04

  • #13
  • Opp

    Originally posted by Volvo-Lars
    Er nok kast i skivene dine......farlig er det vel...mister bremse effekt......


    er masse turister på hardangervidda da.. :rolleyes:
    Islanwind

    Islanwind 01.September.04 - 20:43

  • #14
  • Opp

    Islanwind 01.September.04 - 20:43

  • #14
  • Opp

    Kem har sagt eg bur på vidda? :P :P
    Bur 1,5 time fra vidda.. Nærmere bergen ;)


    Originally posted by vwgolfgti


    er masse turister på hardangervidda da.. :rolleyes:


    Yoneck

    Yoneck 01.September.04 - 21:01

  • #15
  • Opp

    Yoneck 01.September.04 - 21:01

  • #15
  • Opp

    Originally posted by Islanwind
    Avbalansere de ja.. Kanskje det hadde vert noe..
    Når bilen svinger til eine sida, er ikkje det eit symptom på det?


    nei.. dårlig balanserte hjul gjør at det rister ved ca. 80 km/t. hakke noe å<si om du bremser eller ikke. ulyder ved svinging betyr dårlige lagre. risting ved bremsing betyr kast i skiver. jekk opp bilen og snurr hjulet rundt, da vil du høre bremsene subber ujevnt .. skift skiver og hjullager. det koster ikke mye og er ikke så stor jobb

    Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt