Gå til innhold

S2000 Dreimoment


Opel-Erik

Anbefalte innlegg

Har sjekka litt rundt bare for moro skyld... Lurer på en ting her... en honda S2000 har 240 hester (8300rpm), og har et dreimoment på 208nm ved 7500rpm... virker som det er et veldig lavt dreimoment sett i forhold til antall hestekrefter... ? Er dette tilfelle?? Da virker det jo ikke noe sprekt i det heletatt.. Den gamle calibra'en min med en 8V motor har jo ca.170 nm ved 2650rpm... Da virker det veldig svakt av S2000 å ha så lite dreimoment... Noen som har skikkelig peiling her som kan forklare litt?? (Har finne info'en på http://www.honda.no)

Og det som er.. Hvis man sjekker litt rundt... så har andre biler med like mange hestekrefter mye mere nm... hvorfor er S2000 sånn?

 

-Erik-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har 170nm bed lavt turtall så vil det ikke si at du har 400nm ved 8000rpm, da har motoren din blåst for lengst. Dette betyr kun at du har bedre bunndrag på motoren din mens s2000 har bedre effekt og drag i toppen av kurven, hvis du har kjørt en bil med v-tec så vil du skjønne, mens en "vanlig" motor mister draget ved et visst turtall så sier honda motoren PANG ved et visst turtall og får en enorm økning.

Never drive faster than your guardian angel can fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforsto... hehe... Har ikke den 8V calibra'en lenger heller jeg.. :cool: men det jeg lurte på er hvorfor denne sportsbilen (S2000) ikke har mere nm når den har 240 hester... Andre biler med like mange hester har mye mere dreimoment... så generelt sett da... Men se bort i fra det med turtall da... for det var bare noe jeg tok med i eksempelet...

 

Men 240 hester og 208nm... det ekke så mye syntes jeg da...

 

-Erik-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Opel-Erik

Andre biler med like mange hester har mye mere dreimoment... så generelt sett da...

-Erik-

Andre biler med likemange hester har størreslagvolum, turbo eller fler sylindre

 

men jeg skjønner godt hva du sier .. hjalp ikke mye med den nye 2,2litern heller den har dreimoment på 220Nm (er litt mer .. men er også 0,2liter større da)

(men men .. du får da sporty N/A rekke4 2litere med mer Nm enn det .. (selv om det er mindre Hk) )

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Opel-Erik

Du misforsto... hehe... Har ikke den 8V calibra'en lenger heller jeg.. :cool: men det jeg lurte på er hvorfor denne sportsbilen (S2000) ikke har mere nm når den har 240 hester... Andre biler med like mange hester har mye mere dreimoment... så generelt sett da... Men se bort i fra det med turtall da... for det var bare noe jeg tok med i eksempelet...

 

Men 240 hester og 208nm... det ekke så mye syntes jeg da...

 

-Erik-

Når så du sist en 2 liter sugemotor med 240hk? Motoren fungerer meget bra i denne bilen faktisk. Om du synes det er lite så tror jeg nok du kansje hadde fått en annen mening om du fikk deg en tur i en S2000 ;) Det er en skikkelig sportsbil som få kan slå til en sånn pris. Er ikke uten grunn at den motoren/bilen har fått utallige priser og utnevnelser:op

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les og lær om dreiemoment (og HK):

 

http://www.seatcupra.net/guide_powertorque.htm

 

Husk at dreiemomentet på en måte er den virkelige kraften motoren produserer, mens hestekrefter er resultatet av antall omdreininger og dreiemomentet, altså hva man får ut i praksis.. Uhyre dårlig, upresist og kort forklart ut fra det jeg forstod i artikkelen. Les selv...

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kan komme ridende på den sedvanlige kjepphesten min: ;)

 

Det er effekt som flytter bil, ikke dreiemoment...

 

Når det er fint å ha høyt dreiemoment så er det fordi dette ofte tyder på at motoren yter en høyere effekt ved lavere turtall, og således flytter bil fortere. Effekt er jo som vi vet et produkt av moment og omdreininger (ganget med en passende konstant)

 

On topic: Honda-symaskinen kompenserer for lavt dreiemoment med høyt turtall, og yter dermed 240 hester ved 8k rpm eller noe sånt. En dieselmotor kan yte samme effekt ved det halve turtallet ved å doble dreiemomentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår