Gå til innhold

Motor

Ranger emnet


Metro^

Anbefalte innlegg

924(S,Carrera, Turbo) : 4 sylindret VANNavkjølt SOHC motor på 2-2,5 liter

 

924'en var egentlig et prosjekt for VW, men VW hoppet av underveis(passet ikke inn i VW's folkebil prinsipp??). Porsche kjøpte rettighetene, og bilene ble bygget av VW på Audi fabrikken i Neckarsulm.

noen av bilene hadde audi girkasser..

 

924 solgte vel egentlig passe bra, selv om den sikkert ikke er en rå sportsbil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror at det var samme sak med 914 også, selv om den ikke var så sprek så solgte de mange biler. Synd at 914 ruster så fælt.. kunne egentlig tenkt meg en slik.

 

 

Neste uke blir Porschen min lastet opp på containeren i Fresno... men det blir jo Juni før den dukker opp i Norge. Skal bytte et par oljeslanger (better safe than sorry), drivakselmansjetter og bremseklosser foran... og så er det visning og betaling av engangsavgift til kommuniststaten... så blir det en vestlandstur, kanskje?

 

Vurderer kjøre til sverige for å ha service på bilen, kan jo kombineres med en harry-kvotetur!!

 

Skal male gulvet i garasjen/ verkstedet i kveld, har ryddet plass og malt vegger den siste måneden. Trenger bare å komplementere med en løftebukk og endel hazet verktøy, så har jeg nok plass og verktøy til å reparere både Porschen og indianerene!!??!! mangler riktignok penger til å kjøpe verktøy, som vanlig....

 

Indianer høvdingen (Indian Chief) og julenissen(meg) :)

 

 

 

DSCN1429.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 951

Det ser jo ut til at du har det ganske bra der du sitter......

 

Gleder meg til aa höre hvordan det gaar med 911'en......

 

er en veldig lykkelig mann, etter 4 års arbeid så startet jeg indianen i helgen.... hoho, startet på andre kicket... nydelig å høre det tenne i 2x 600cccm sideventilerte sylindre!!

Sykker'n går overraskende bra, nå gjelder det bare å bli kjent med venstregass, fotclutch, håndgir og manuell fortenning...

 

Dessverre må jeg klare meg uten midtstøtte(materialtrøtthet), og jeg har allerede klart å bulke eksospotta(kicken treffer eksospotta.... omtrent 95% av disse syklene har bulk på samme sted)

Om noen uker så er den sikkert klar til visning på biltilsynet!

 

 

Porscha er det verre med... har ikke fått utførselspapirene ennå.. sendte penger for å gjøre opp siste rest av lånet i forrige uke, men det virker som om banken sitter og gnir på pengene... Nå begynner importfirmaet å bli utålmodige, da containeren skal pakkes i slutten av uken.... håper derfor at pengene dukker opp idag, da skal (teoretisk sett) papirene være i orden på fredag...

så, jeg er avhengig av at importfirmaet er tålmodige, ellers så må jeg kanskje vente 1-3 mnd på neste containerfrakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Fikk ikke med meg om noen svarte direkte på hans spøsmål.. det er en audi 80 motor på 2 liter som står i den standar porsche 924.. men det er nok ikke det samme med 944.. er ikke sikker men mener det er en porsche motor i den.. men den er iallefall på 2,5liter å i prinsippet lik som den som står i porsche 924s. 4sylindret allesammen tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var motor fra førstegenerasjon Audi 100 de brukte i denne. Audi 80 var jo på den tiden en småbil, og jeg synes det virker rart at den fikk noe så stort som en 2-liter. I 924 Carrera mener jeg de brukte motoren fra 944. Den motoren har ingenting til felles med 2-literen, med unntak av sylindertallet.

 

Finnes det forresten ingen grenser for hvor gamle tråder man gidder å gjenåpne...?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. så ikke datoen jeg.. hehe.. men carreraen er jeg ikke sikker på.. men i min 924 er det en 2 liters 130hk's audi 80 motor med injection

 

Hvordan vet du at det er Audi 80-motor?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten mulig at jeg blander sammen betegnelsene her og at det ikke er noe som heter 924 Carrera. Men at det er 924S den heter når den har 2,5-liter.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg veit det er en audi 80 motor fordi jeg har en slik bil å de jeg har snakket med sier det er en audi 80 motor.. det står audi på innsuget.. så det enneste jeg er helt sikker på er at det er en motor som audi har

 

Nei, det er en blokk fra wv-lt med en annen topp. Ikke reint Audi, men er en Vag motor så sikkert likt innsug og sånt som audi.

Men det er IKKE en Audi 80 motor, dermed basta... :assman

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten mulig at jeg blander sammen betegnelsene her og at det ikke er noe som heter 924 Carrera. Men at det er 924S den heter når den har 2,5-liter.

 

Ja det er en utgave som heter 924 carrera Gt, hadde 2,0l med turbo og mye snaks, over 200gamp mener jeg å huske. 924 Turbo hadde rundt 160hk. Og ja 924s har 2,5, litt ettertrakta da 924 er noe lettere enn 944..

 

Sånn så Carrera Gt ut:

IMG_9682.jpg

Jeg rasa rundt med en Carerra gt bredda 924 sist sommer. Den hadde skrudde 9x15 Compmontiv hjul bak, kan innrømme at jeg savnern:cool:

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår