Gå til innhold

Kjøpskontrakt

Ranger emnet


slayer

Anbefalte innlegg

Du har ingen rett til å heve kjøpet av en bil kjøpt av en privat person, med mindre dere blir enige om en avtale og skriver det i kontrakten. Men hvis du kjøper bilen ifra en bilselger/firma så gjelder angrefrist loven. Den gir deg 10 dagers angrerett.... Er ikke helt sikker på om det oxo gjelder for bruktbiler...men jeg skulle tro det. Utenom angrefrist loven så må man også ha en avtale med selger/firma hvis man skal en angrerett lengre enn 10 dager. Dette bør du få skriftlig, men muntlig avtaler gjelder også....men selgere har en tendens til å glemme de......

 

-asgeir

`09 Ford Mondeo Titanium S (venter utålmodig på den nye bilen :)

`91 BMW 318 (midlertidig bil, restaureres)

`08 Ford Kuga 4x4 (solgt)

`07 Ford Mondeo 5-dørs (James Bond, solgt)

`91 Volvo 240 stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turbo SlayeR

Men hvis du kjøper bilen ifra en bilselger/firma så gjelder angrefrist loven. Den gir deg 10 dagers angrerett.... Er ikke helt sikker på om det oxo gjelder for bruktbiler...men jeg skulle tro det.

 

Det er vel sånn at hvis bilen blir solgt for under 20 000kr har ikke kjøperen noen "garanti" uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forbrukerportalen.no/filer/fil_kjop_bruktbil.pdf

 

bruk den kontrakten ved kjøp av bil privat.

 

kjøpsloven gjelder uansett, men du har ingen angrerett.

 

sakset fra forbrukerrådet:

 

Spørsmål ::

 

 

Jeg har kjøpt en bruktbil som den er, av en privatperson. Jeg angrer kjøpet fordi bilen ikke er i forventet stand. Det viser seg nemlig at bilen har gått lenger enn det står på kontrakten, og i tillegg har den vært kollisjonsskadd. Kan jeg angre/heve kjøpet?

 

 

Svar ::

 

 

Det er ingen angrerett etter inngåelse av bilkontrakt, men man har en reklamsjonsrett på to år, dersom ikke annet er avtalt. Dette forutsetter at det foreligger en mangel.

 

Når man kjøper en bil "solgt som den er" er det tre spørsmål som må vurderes for å finne ut om det foreligger en mangel. Har selger gitt feil eller holdt tilbake opplysninger, og/eller er bilen i vesentlig dårligere enn du kunne forvente av kjøpesummen og forholdene ellers. Er svaret ja på en eller flere av spørsmålene så foreligger det en mangel.

 

Når det gjelder feil oppgitt kilometerstand kan dette gi et krav på prisavslag beregnet utfra verdiforringelsen dette medfører. Er det snakk en svært stor differanse kan det være snakk om heving.

 

Når det gjelder kollisjonsskaden kan dette gi krav om prisavslag beregnet av verdireduksjonen kollisjonen har medført. Er skaden fagmessig reparert, gir ikke dette nødvendigvis noe hevingsrett. Det kommer an på hvor store skadene har vært. Dersom bilen har vært kondemnert, eller sveiset sammen i bærende konstruksjoner e.l. kan dette gi en hevingsrett. Forutsetningen er at dette ikke ble opplyst om på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår