Logo

Gå til innhold

21Porno Shine...?



VolvoTore

VolvoTore 31.May.04 - 18:54

  • #16
  • Opp

    VolvoTore 31.May.04 - 18:54

  • #16
  • Opp

    Originally posted by Italiano power
    Lakken er veldig balank, har fått litt skryt for det... Eneste er at jeg vil få bort slike mikro striper som kommer når en vasker bilen. Jeg vasker den utelukket med avfetting nede og på felger, slik du beskriver... I hvertfall nå om sommeren... Det er mikrostripene jeg vil ha bort.


    Regner med at det du mener er såkalte "vaskeriper". De skal forsvinne ved en ordentlig maskinpolering, hvis ikke gjør de for dårlig jobb. Man kan alltids gjøre maskinpoleringen selv, men problemet er at 95% av maskinpoleringsjobben er teknikk, trening og erfaring. Hvis man gjør det feil, noe de aller fleste gjør den første tiden, ender man med å få poleringsstriper i lakken og det er veldig stygt! Det gir en regnbueeffekt i lakken i sollys og da er det faktisk penere med vaskeriper... Jeg er en veldig "handy man", fikser det meste selv og får til det meste som kan gjøres praktisk, men det tok meg allikevel rundt et halvt år på bilpleia før jeg følte at jeg hadde peiling på hva jeg drev med og fikk de resulatene jeg ønsket. Å polere med maskin er ikke bare å kunne sette på maskinen og presse på mot lakken, det er veldig mye teknikker som må kunnes for å få det til. Dessverre er det ingen som forteller en det når man kjøper en poleringsmaskin. Det blir som med lakkering, man hiver seg ikke bare over go'bilen og begynner å lakkere; man får de som er proffe på lakkering til å gjøre det. Maskinpolering er ikke noe enklere enn lakkering, og til begge deler trenger man teknikker og erfaringer for å få bra resultater.
    El_diablo

    El_diablo 31.May.04 - 19:34

  • #17
  • Opp

    El_diablo 31.May.04 - 19:34

  • #17
  • Opp

    Ja, det er "vaskeriper" jeg tenker på i hovedsak. Eller så er det riper ved dørhåndtak og litt på førerdøren... har mistanke om at den første eieren har gnidd sand inn i lakken når hun har vasket med svamp. De er ikke dype, når lakken er våt så ser du de ikke i det heletatt. Så de går vekk med polering, men er litt stygt.
    El_diablo

    El_diablo 01.June.04 - 16:02

  • #18
  • Opp

    El_diablo 01.June.04 - 16:02

  • #18
  • Opp

    sendte en e-post til et bilpleie firma. De skulle ha 2200 for full voksbehandling. Les e-posten selv...

    Er ca 100 måter og polere en bil på, kommer helt ann hvor slitt den er.
    Hvis vi snakker om en helt standard personbil som er delvis matt?

    Pris 1 Lakkrens inkl forsegler ca 2200. (opptil 3 års holdbarhet)
    Pris 2 Lakkrens inkl polering/wax 1900

    Jeg anbefaler pris 1.

    Ta turen innom eller ring meg på 55187700.

    Larsens Bilpleie




    Så, kanskje jeg skal prøve å kjøpe litt skikkelige saker først. Får mye autoglym for 5/600 kr på bilextra.... Skikkelig voks og lakkforsegler...

    Eller hva sier dere?
    El_diablo

    El_diablo 01.June.04 - 19:36

  • #19
  • Opp

    El_diablo 01.June.04 - 19:36

  • #19
  • Opp

    bakpå pakken til lakkforsegleren, står det at lakken må ikke være varm når den legges på... Må jeg ta den for hånd da?
    HP-Invent

    HP-Invent 03.June.04 - 21:13

  • #20
  • Opp

    HP-Invent 03.June.04 - 21:13

  • #20
  • Opp

    Er lakkforsegler noe også?
    Jan E-28

    Jan E-28 07.June.04 - 15:34

  • #21
  • Opp

    Jan E-28 07.June.04 - 15:34

  • #21
  • Opp

    Det med å ikke stå i solys når en polerer har vel med at da tørker polishen fortere, og en har ikke så stor kontrol. Polishen skal ikke på uansett før lakken har normal temp.

    Men å ta rubbingen i sola ser jeg ikke på som noe problem, for da blir det varmt uansett :D Mulig det blir litt fortere "regnbueeffekt".

    Jeg kjøpte min maskin brukt av en bilpleier, så fikk en 3000kr bosch maskin for 800:D Siden han skulle ha en bedre, så han kunne ta noe privat også.


    Om du kjøper maskin selv er det viktig å bruke riktig mengde rubbingmiddel.
    For mye, og puten begynner å kaste ut "muselorter". Da er det lett å tørke fast tykke stykker av rubbingen på lakken også (går lett bort med vann).
    For lite og det har ingen effekt. Du skal se at det ligger igjen et tynt tynt lag med rubbing. Og ikke at det ser ut som når du polerer vekk polish.


    Og når et panel er ferdig kjører du over med lette bevegelser (alltid i fartsretningen) jamt over hele flaten for å dimme ut "regnbueeffekten" som har byggd seg opp når du rubbet hardt.



    Et triks er å sprute på litt vann innimellom fra en dusjflaske (tilsvarende flaske avfettingen på bensinstasjonene kommer i).
    Og jeg anbefaler å maskere lister osv før en begynner.



    Har også fått et tips om at renset parafin fra apoteket virker utmerket som rubber renewer. Den tilfører fuktighet til gummien, og varer lengre en de ordinære dyre produktene.
    Har ikke prøvd det enda. Men skal neste gang det er vaskedag.

    Og som VolvoTore skrev:
    Kun erfaring gir perfekt resultat. Så enten øver en seg på høvdingene sin bil :D Eller spandere det det koster profft.
    sony

    sony 07.June.04 - 16:45

  • #22
  • Opp

    sony 07.June.04 - 16:45

  • #22
  • Opp

    -

    Finner du ikke svar på det du lurer på? Her ser du hvordan du spør om noe nytt