Gå til innhold

Registerreim: Skal skiftes hvert 5 år.

Ranger emnet


Javel

Anbefalte innlegg

Fikk vite på verkstedet, at registerreima på Peugeot partner(2012) skal skiftes hvert 5 år. Mens på Berlingo som er identisk, kreves bare hvert 10 år.

De syntes selv det var litt rart, og trodde ikke det ville skje noe, men måtte informere meg om det.

Hva pleier folk vanligvis gjøre, følge denne 5 års regelen eller drøye det?  Tar i mot råd med takk.
Denne er bare kjørt litt over 40 000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fabrikaten ikke opplyser antall år pleier jeg på generell basis å anbefale 5 år, men i mange tilfeller går reimene betydelig lenger. Biler som går lite kan fint kjøres ihvertfall 8 år på reima, hvis ikke 10 uten problemer.

Skiftet registerreim på en 8 år gammel bil idag, bilen var gått ca. 72'000km.
Denne har anbefalt skifteintervall på 150'000km (uavhenging av år), den reima kunne gått 4-5 år til, garantert. 
Det som derimot er verre å spå levetid på er løpe- og spennrulle, disse kan vare bilens levetid, eller betydelig mindre. 
Vannpumper pleier heller ikke å holde i bilens levetid, hvor den på mange er drevet av registerreima.

Derfor; er det anbefalt å ikke drøye alt for lenge med en registerreim, men hvis Citroën har 10 år og Peugeot har 5 år på identisk motor kan du trygt kjøre i 10 år (eller til maks kilometer)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Jesper1201 skrev:

Vannpumper pleier heller ikke å holde i bilens levetid, hvor den på mange er drevet av registerreima.

Ser på det prisoverslaget jeg fikk med, så står det "tannreimsett med vannpumpe og rød frostveske".

Men ja, det var helt identisk motor som på Berlingo sa de, så det blir vel til at jeg drøyer det en stund til da. Takk for orienteringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det for gitt at det er 1.6D fra PSA det er snakk om.
Ford og Volvo har også disse, og hvis jeg ikke husker feil har begge disse 200'000km + eller 10 år som intervall. 

Jeg ville fått reima kontrollert ved neste oljeskift/service og hvis den er i god stand hadde jeg kjørt til 2020 og skiftet den da.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jesper1201 skrev:

Ford og Volvo har også disse


Det var mer enn jeg visste. Det er 1.6 HDi jo.
 

3 timer siden, Jesper1201 skrev:

Jeg ville fått reima kontrollert ved neste oljeskift/service og hvis den er i god stand hadde jeg kjørt til 2020 og skiftet den da.

Høres ut som et fornuftig forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Et lite spørsmål til vedr dette, om noen vet.

Har redning gjennom Meca service eller forsikring. Hvis man utsetter dette med registerreim mer enn  5 år, og det skjer noe motorhavari: kan/vil man da få krav med full regning på slik redning pga av at man ikke har fulgt den 5 års regelen?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det står i serviceheftet/anbefalt intervall fra fabrikk så vil evt. motorforsikring bortfalle, samme vil antagelig mobilitetsgaranti igjennom verkstedet hvis du ikke følger anbefalt vedlikehold. 

Det som derimot IKKE forsvinner, er berging via. forsikringen din  

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det sikkert best å bruke evt berging via forsikring da, inntil jeg har skiftet reima senere.
Et lite spørsmål der forresten: Kan dette gi tilbakevirkende kraft om jeg utsetter det, altså at de kan henge seg opp i at jeg utsatt skiftet av reima, selv om den da er blitt skiftet senere?
 

På 8/30/2018 den 9:46 PM, Jesper1201 skrev:

Hvis det står i serviceheftet/ anbefalt intervall fra fabrikk

På verkstedet hadde de tatt en 5 års service, og hadde fått opp på dataene eller noe at reg.reimen da skulle skiftes. For å være sikker, hadde de også ringt merkeforhandler og fått dette bekreftet.
Men når jeg nå ser mer nøye gjennom serviceheftet( beklager at jeg ikke så dette før) står der faktisk 10 år. Men det er vel sånn at det er foreldet og endret siden heftet ble trykket i 2012 da kanskje?
 

regreim.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen vil henge seg opp i noe slikt, men hvis reima ryker og du trenger berging er den kostnaden din minste bekymring, da venter en motorreparasjon på flere titalls tusen. 

Fabrikken kan på hvilket som helst tidspunkt endre på serviceanbefaling, men når flere andre merker fortsatt kjører 10år kan du fint ta det med ro. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår