Gå til innhold

Ulyd i motor

Ranger emnet


støff

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har en irriterende høyfrekvent ulyd fra motor/motorrom. Denne er tilstede uansett belastning på motor, og øker med turtallet. Når jeg åpner panseret høres det ut som lagerstøy. Det later til å komme fra høyre side foran, men klarer ikke å lokalisere det. Noen gode forslag til hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av reim til dynamo og vannpumpe, start og hør etter endring i lyd. IKKE kjør uten kjøling, kun start for å høre. Evt også ta av reim til AC kompressor om du har. Er lyden den samme uten reim(er) av så sjekk strammehjul til registerreim, samt tilstand på selve reima. Du skriver ingenting om hvilken årsmodell og hvilken motor du har, derfor generelt svar. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Quattro73 skrev:

Ta av reim til dynamo og vannpumpe, start og hør etter endring i lyd. IKKE kjør uten kjøling, kun start for å høre. Evt også ta av reim til AC kompressor om du har. Er lyden den samme uten reim(er) av så sjekk strammehjul til registerreim, samt tilstand på selve reima. Du skriver ingenting om hvilken årsmodell og hvilken motor du har, derfor generelt svar. 

Beklager glippen, det er en 2.3e 10v NG (ble lagt inn som nøkkelord, men ikke i teksten) som sitter i en -93 cab.

Reimer og varmepumpe ble byttet i fjor. Stramminga på reg.reima er ok.

Mistenkte først servopumpa, men det kommer ikke derfra.

Høres ut som det kommer fra området ved manifoldene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å komme med noe konkret uten å ha hørt lyden. Ved manifoldene er det ikke lagre, men hull på slanger kan lage lyd, og slanger er det en del av rundt innsugsmanifold. Servopumpa sitter på andre siden av motor, men å ta av multireim er gjort på ca ett minutt, så skader ikke bare for å være sikker. Lageret i strammehjulet til multireima kan også ta kveld, denne får du også eliminert om multireim tas av for å sjekke.

Du skriver vannpumpe ble byttet, noe som er viktig, men ble strammehjul til registerreim byttet?

Har opplevd at ISV lager hvinelyd, men den lyden følger ikke turtallet. Følger lyden turtallet 100%? Med høyre foran mener du passasjersiden?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Quattro73 skrev:

Ikke lett å komme med noe konkret uten å ha hørt lyden. Ved manifoldene er det ikke lagre, men hull på slanger kan lage lyd, og slanger er det en del av rundt innsugsmanifold. Servopumpa sitter på andre siden av motor, men å ta av multireim er gjort på ca ett minutt, så skader ikke bare for å være sikker. Lageret i strammehjulet til multireima kan også ta kveld, denne får du også eliminert om multireim tas av for å sjekke.

Du skriver vannpumpe ble byttet, noe som er viktig, men ble strammehjul til registerreim byttet?

Har opplevd at ISV lager hvinelyd, men den lyden følger ikke turtallet. Følger lyden turtallet 100%? Med høyre foran mener du passasjersiden?

Takk for innspill.

Det jeg oppfattet som en lyd var to forskjellige. Ulingen kommer fra dynamoen, så da byttes denne før neste sesong.

Den andre lyden (som høres ut som lager/mekanisk) kommer fra området rundt manifold. Skal sjekke slanger o.l.

Denne lyden er ikke veldig hørbar under kjøring, men høres godt når man stopper motoren.

Prøvde å laste opp video, men det funka ikke dessverre.

Passasjersiden ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være luft som suges inn, som lager lyden? Ta av plugg til ISV, tomgang stiger da en del, men hør om lyd forsvinner. Ellers er det ikke uvanlig at de gamle tetningene rundt dysene og holderene blir slappe med årene, slik at luft slipper forbi. Dette gjelder også slange mellom ISV og innsug, samt air shroud slangen bak på innsuget, kan lekke etter 20+ år. Uansett, er en myk lyd og så sant lyden ikke kommer fra regreim, strammehjul eller vannpumpe så hadde jeg ikke bekymret meg så veldig ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa så langt :-)

Skal sjekke litt mer rundt denne lyden etter hvert, men nå er i hvertfall ny dynamo bestilt (mye penere motorlyd uten den ulinga).

Er det komponenter til denne motoren som har en tendens til å ryke, som det kan være greit å bytte for å være føre var?

Bilen har gått i overkant av 242 000.

Har planer om å ta vare på denne, og siden den ikke er kritisk i forhold til logistikken i heimen så spiller det ingen rolle om dette er litt arbeidskrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dynamo så er der sikkert lagrene som lager lyd, disse koster lite og skiftes på en halv time.

Din motor, NG antar jeg, er nokså skuddsikker. Eneste som må skiftes rundt din kjørelengde er ventilløfterene, samt gjerne ventiltetninger dersom oljeforbruk. Har et par slike topper liggende, komplette, i tilfelle du skulle trenge en.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår