Gå til innhold

Camber foran ikke justerbare på en Audi A3?

Ranger emnet


santo

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en 2007 modell Audi A3 Sportback 2.0 TDI Quattro som har slitt det ene dekket foran på innsiden ganske mye iløpet av sommersesongen i fjor.

Hadde bilen til en hjulstillingskontroll hos NAF og de fant avvik på spissing, camber og caster.

Spissingen ble justert, men ikke camber og caster, da camber og caster ikke var justerbare ifølge NAF.

Stemmer det at man ikke stille disse verdiene? Hva gjør man da?

Er det ikke negativ camber som gir slitasje på innsiden av dekket?

Den indre dekkslitasjen var som sagt bare på den ene siden (førersiden), så jeg kan ikke skjønne at justeringen av spissingen alene vil hjelpe altfor mye? Trodde også at spissingsproblemer ville vise seg på dekkene på begge sider foran?

Ville blitt veldig glad om det er noen som har noen tanker eller betraktninger rundt dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalt så er det egentlig ikke noen camber justering foran på disse. 
Du kan derimot justere veldig lite, men noe på bakre bærearmsforing og skruer til bærekule - men det gjøres ikke ved hjulstillingskontroll da det egentlig ikke er en justeringsmulighet. 
Skal du justere camber må du kjøpe nye fjærbenslager/fjærtopper med justeringsmulighet. 

Spissing er det som sliter desidert mest på dekka, da bilen vil "ploge" fremover. 
Hvis skjevheten er på én side av bilen, og i lite til moderat omfang vil den slite på den siden, og nevneverdig lite på andre siden. 
Negativ camber skal det være, men alt fra 0,0 til -1,5, avhengig av biltype og modell. Husker ikke hva denne skal ha i hodet. 
Hvis den er nogenlunde lik på begge sider og ikke ekstrem, så ville jeg ikke begynt å røre det. 
En negativ camber på -1,0 vil ikke gi deg nevneverdig dekkslitasje, det du derimot vil få er en mer presis bil når du kjører aktivt i svinger, da du får mer av dekkflaten i asfalten og dermed mindre understyring. 

Caster vil si vinkelen forstillingen har ift. resten av bilens vertikale plan. 
Denne justeres egentlig aldri, selv om det er mulig å justere på 90% av bilene på markedet. 
Det denne derimot kan indikere er om du har vært borti en fortauskant, kollisjon el. da det vil vise lengdreforflytning av forstilling. 
Hvis det er stort avvik på caster (fra side til side, ikke innenfor tolleranse) så bør det konstateres hvorfor, for deretter å finne en mulig løsning. 

Hvis du er usikker kan du godt laste opp et bilde av målebrevet så kan jeg tolke tallene for deg. 


 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsettet på 4-hjulsapparatet dems er eldgammelt ihvertfall.. 
Uansett, spissing er egentlig grei nå, men skulle gjerne sett hvert enkelt hjul og ikke sammenlagt, men det er ikke noe å gjøre med.
Jeg vil tro at både camber og caster kunne blitt rettet inn noe ved å løsne travers og flyttet litt på den, men det har ikke noen enorm praktisk betydning. 
Du ville ikke merket noen forskjell på bilen slik den er nå og ved camber/caster rettet inn, så jeg hadde ikke lagt meg noe videre opp i dette :) 
 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår