Gå til innhold

Bilen drar mot venstre ved pådrag og brems

Ranger emnet


Grev1

Anbefalte innlegg

Hei,

Har bytta en god del forstillingsdeler ++ på golfen ifm euok.

Etter byttet har bilen begynt å dra ganske mye til venstre ved pådrag og brems. Antispinn slår også inn ved brå bevegelse på rattet mot venstre selv om farten er lav, også ved litt inspirert kjøring. Jeg får samme følelsen i venstresvinger, som hvis bilen sporer mye. 

Når jeg slipper gassen retter bilen seg opp igjen.

Har bytta følgende:

Hjullager vs

Drivknute vs

Abs sensor vs

Skiver og klosser rundt hele, samt kallipere bak (lufta bak)

Tannstang

Endeledd vs

Indre endeledd vs

Bærekule begge sider

Fjærbeinslager og dempere foran og dempere bak

Har tatt forstillingskontroll.

 

 

 

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har litt motor vil den dra en anelse til venstre under hard akselerasjon i lave gir, såkalt "torque steer", men det er ikke veldig merkbart så fort du får litt fart (50km/t+), men jeg vil tro at det ikke er dette du sikter til.
Siden den drar til venstre ved brems gjetter jeg på at det er dårlig(ere) bremsekraft på høyre side av bilen, men det kan også være feil hjulstilling/geometri eller dårlig innfestning av hjuloppheng. 
Det rare er at den drar til samme side ved aks/brems. 
Har du papirer fra hjulstillingskontrollen som du kunne lastet opp, så kan jeg sjekke over talla?
Vet det er veldig mange mekanikere idag som overhodet ikke skjønner en dritt av de talla og bare ser rødt/grønt på skjermen og egentlig ikke vet hva de justerer og hvilken innvirkning det har på bilens kjøreegenskaper. 

Hvis ESP slår lett inn så vil jeg tro at rattvinkelsensor ikke er nullstilt ifm. skifte at styremekanismedeler og hjulstillingskontroll. 

Første jeg ville gjort er å få bilen på en bukk og gå over alt i forstilling og sjekke om alt sitter ordentlig og slik det skal. Alt fra fjærbenslager til bakre bærearmsforinger. 
Har du tilgang til VCDS så kjør en "basic setting" på rattvinkelsensor og se om tullet fra ESP endrer seg. 
Ser at det er byttet mye deler v.f på bilen, har den hatt en skade der? F.eks fortauskant eller vært i grøfta?
Hvis det er tilfellet kan det ha blitt noen skjevheter i forstillinga/travers. 

Hvis det ikke er noe galt med deler/montering så er eneste anbefalinga jeg kan gi å få tatt en ny hjulstillingskontroll. 

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette har blitt sånn etter jeg bytta disse delene, så er nok ikke torque steer.

Sjekka bakre innfestning på bærebrua og den er ok. 

Vrir litt på rattet, mot venstre med motor av, og hører en ganske høy kneppelyd, så skal sjekke ut det. Denne lyden kommer kun når jeg vrir til venstre.

Merka også litt slakke når jeg holder kl12 og 6 på hjulet. Det er vel hjullager/bærekule? Rart at det er slakk i hjullageret allerede. Kan det være at jeg ikke har pressa navet langt nok inn? Og at det er derfor den tuller med ESP? Altså at ABS krans er for langt unna ABS sensor? Og at det er derfor det er slakk i hjullageret igjen?

Bilen har ikke hatt skader på venstre side. Er bare tilfeldig at det er bytta mer deler der.

En annen ting jeg "oppdaget" i går når jeg kikka litt på dette, er at det er ganske mye aksial slakk i høyre drivaksel. Er dette normalt? Synes det virker mye. Hjulet flytter seg like mye når bilen står på bakken.

Tallene fra forstillingskontrollen.

hjulstillingsskjema golf.jpg

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du gjør den bevegelsen på hjulet i filmen, holder du kl. 03 og 09 og «kjenner» etter slakk? 
Er ikke noe løst styrestag eller noe? For skal ikke la seg gjøre å få til det der hvis alt er iorden.
Det er normalt å ha bevegelse den veien på drivakslene, men ikke så mye ulyd ifm. det, ei heller fullt så mye bevegelse hvis alt er iorden.

Hjulvinklene er forsåvidt innafor, de har ikke lagt sjela i det og har heller ikke målt caster, som var en av de jeg var interessert i. Men, talla tilsier ikke at bilen skal dra til siden. 

Hvis avstanden mellom ABS ring og sensor er for stor kan du få trøbbel ja. Hvis du er i tvil om lager er presset helt inn så kan det vært greit å sjekke det.
Er det blitt slakk allerede så er det jo en reklamasjon på selve lageret. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja, holder 03 og 09. Slakken er i drivaksel. Styrestaget er tight i begge ender.

Sjekka på skoda'n og der var det ingen bevegelse inn og ut på høyre drivaksel. Så vil tro at det indre drivleddet må byttes.

Skal bytte lageret og se til at alt blir pressa helt inn.

 

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår